به گزارش«شیعه نیوز»، اندیشمند شیعی مصر با اشاره به پرداخت حق السکوت عربستان به الازهر برای ترویج وهابیت از رشد اندیشه وهابیت در مصر ابراز نگرانی کرد.
محمود دحروج اندیشمند شیعی مصر با اشاره به نفوذ وهابیت در ساختارهای حکومتی و دینی این کشور گفت: وهابیت در تمامی ارکان دولتی و دینی مصر نفوذ کرده و نه تنها در الازهر به عنوان قطب اندیشهای اهل سنت بلکه در میان مسؤولان و دستگاهها نیز وهابیت ریشه دوانده است. در حقیقت رشد و نفوذ وهابیت در مصر با حمایت حکومت انجام میشود. این دولت است که به وهابیت اجازه تبلیغ و نفوذ را میدهد.
وی افزود: یک نمونه از همراهی نظام در رشد وهابیت در منطقه را خدمت شما عرض میکنم. در منطقهای که ما ساکن هستیم در سال 1989م و پس از آنکه تازه از زندان حکومتی رهایی یافتم، شاهد تاسیس چندین مسجد وابسته به وهابیان بودیم. در هر مسجد یک وهابی افراطی و تندور به عنوان امام جماعت به فعالیت میپرداخت و در آنجا کتابها و نشریههای متعدّدی علیه مذهب تشیّع و شیعیان ترویج یافت.
نفوذ وهابیت در تمامی ساختارهای دینی و حکومتی
اندیشمند شیعی مصر با اشاره به کمکهای مالی عربستان سعودی به دولت مصر خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و گسترش فقر در جامعه، دولت در ازای دریافت کمکهای مالی هنگفت عرصه را برای فعالیتهای آشکار وهابیت رها کرده است. تمام کتابهای وهابیت در کتابخانهها موجود است و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میگیرد و هیچ فرد یا گروهی بدون حمایت حکومت توانایی مقابله و مبارزه با اندیشه وهابیت را ندارد.
دحروج ادامه داد: متاسفانه فرهنگ غالب اهل سنت در مصر و حتی میتوان مدعی شد در کشورهای عربی، فرهنگ وهابیت است حتی بسیاری از مسؤولان حکومتی فکر و اندیشه وهابیّت را پذیرفتهاند نه تنها حکومت که در الازهر نیز این جریان نفوذ کرده است. مصر به شدت نیازمند انقلاب فرهنگی است و در صورتی این امر محقق میشود که اولا حکومت وارد عرصه شود و بستر را برای فعالیت فرهنگی فراهم کند و ثانیا از قید و بند اقتصادی و سیطره مالی سعودیها رهایی یابد.
فعال سیاسی مصر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد شیخ الازهر در مواجهه با مساله وهابیت اظهار داشت: با آنکه برای بیشتر مردم و نخبگان جهان مشخص شده که فکر وهابی عامل اصلی گسترش تروریسم، خشونت و افراطگرایی در جهان است اما با این وجود شیخ الازهر از نسبت دادن تروریسم بینالمللی به اندیشههای وهابیت برائت جسته و عربستان را در این امر مقصّر نمیداند.
وی تاکید کرد: هرچند گرایش فکری و عملی شیخ الازهر و تعداد بسیار اندکی از علمای الازهر به سمت صوفیّه است اما این اندیشه نیز در فضای مسموم وهابیت سالم نمانده و با افکار و اندیشههای وهابیت آلوده شده است زیرا الازهر نیز کمکهای مالی فراوانی را از عربستان دریافت میکند. هنگامی که از رییس دانشکده اصول الدین منطقه منصوره سوال میشود که نظر شما در مورد انقلاب بحرین چیست او در پاسخ میگوید این انقلاب نیست زیرا آنان شیعه هستند. ببینید تا کجا اندیشه وهابیت در علما و مسؤولان نفوذ کرده است.
حق السکوت عربستان برای ترویج وهابیت
دحروج با اشاره به مساله پرداخت حق السکوت عربستان به الازهر ابراز داشت: عربستان پول هنگفتی را به الازهر سرازیر کرده و در برابر از علما میخواهد که در برابر رشد و گسترش اندیشه وهابیت سکوت اختیار کنند. این یک سیاست اجماعی و مورد پذیرش است. هر زمان شیخی به سوی عربستان میرود در حقیقت به دنبال جذب منابع مالی برای خود و نهادهای دینی است. تنها مرحوم شیخ عبدالحمید کشک بود که تا آخر عمر در فقر شدید زندگی کرد اما حاضر نشد که به عربستان سعودی سفر کرده و از آنان کمک مالی دریافت کند.
اندیشمند شیعی مصر با تبیین چگونگی تدریس اندیشه وهابیت در الازهر تصریح کرد: وهابیت به صورت آشکار در الازهر فعالیت نمیکند بلکه آنان با فکر و سیاست پیش میروند. اندیشه وهابیت به صورت کتاب در کتابخانهها، از طریق برخی عوامل نفوذی وابسته به عربستان و حتی به واسطه اساتید و مدرّسان به داخل الازهر رخنه میکند. بیشتر علمای الازهر دارای اندیشهای آلوده به افکار وهابیت هستند و آنان نیز که حقیقت را میدانند جرأت ابراز ندارند.
وی خاطر نشان کرد: جو سنگین وهابیت به حدی بر الازهر سایه انداخته که کسی شجاعت اظهار نظر مخالف ندارد. به عنوان مثال من دوستی داشتم که چندی قبل به رحمت خدا رفت و استاد الازهر و شیعی مسلک بود اما از ترس جان و اینکه حقوق و مزایایش قطع نشود تقیه کرده و جرأت اینکه اعلام کند شیعه شده است را نداشت. جالب آنکه عالمان الازهر با آنکه وهابیت را به دور از سلوک اسلام صحیح میدانند اما حاضرند آموزههای وهابیت را بپذیرند زیرا حکومت با آن کاری نداشته و آنان نیز به دنبال مخالفت با حکومت نیستند.
ضعف بنیه علمی در اساتید و علمای الازهر مشهود است
دحروج در بخش دیگری از سخنان خود به وجود تناقض در ساختار آموزشی الازهر اشاره و تصریح کرد: با آنکه گفته میشود که الازهر نماد اسلام اعتدالی در جهان اسلام است اما حقیقت اینگونه نیست. اساسا آموزش واقعی در الازهر نیست و طلاب معلومات خود را از اساتید برجسته وهابی فرا میگیرند لذا فارغ التحصیلان الازهر در برخی موارد جزو افراطیترین عالمان میشوند و این تناقض تنها منحصر به الازهر نیست بلکه در عرصه حکومتی اینچنین است. حکومت مدعی مبارزه با تروریسم است اما در مقام عمل عرصه را برای ترویج اندیشههای وهابیت فراهم ساخته و بسیاری از جوانان با جذب به وهابیت با شیعیان به دشمنی بر میخیزند.
مبارز انقلابی و سیاسی مصر اظهار داشت: سطح معلومات فارغ التحصیلان الازهر بسیار پایین است و حتی اساتید نیز در سطح نامطلوبی از علم قرار دارند. تدیّن موجود در جامعه مصر به معنای پذیرش اندیشه وهابیت با پوسته و ظاهر سایر مذاهب است. حتی سطح علمی دانشجویان سایر رشتهها مانند پزشکی و مهندسی به مراتب بیشتر از دانشجویان دینی است. متاسفانه جوانانی داریم که با وجود اتمام دورههای آموزشی در ابتدائیات دین ماندهاند و برخی از آنان به دلیل فقدان معلومات و علم جذب مراکز نظامی شده و به عنوان سرباز مشغول به خدمت میشوند.
وی با انتقاد از دخالت دولت در تمامی امور و رها ساختن عرصه اقتصاد و اشتغال گفت: عربستان فقر مردم را دستاویز ترویج وهابیت قرار داده است. حکومت هم به دنبال ریاست است و برایش شیعه و سنی تفاوتی ندارد. جوانان مصری شبانه روز رویای سفر به کشورهای خلیجی به ویژه عربستان و زندگی در آنجا را در سر میپرورانند. بسیاری از آنان که به عربستان سفر میکنند پس از مدت زمان کوتاهی تبدیل به یک خانواده وهابی شده و به هنگام مراجعت به عنوان مبلّغ عمل میکنند.
دحروج در پایان راهکار رهایی از معضلات دینی در مصر را آزادی دینی و حریّت در پذیرش مذهب دانسته و تاکید کرد: هنوز در جامعه مصر ایران هراسی و شیعه هراسی وجود دارد و ایران هراسی به ویژه ترس از نظام ولایت فقیه بسیار فراوان است. در فضای کنونی بهترین راه آن است که شیعی صوفی باشی تا بتوانی با مشکلات کمتری زندگی خود را پیش ببری. اگر دولت اجازه دهد که مردم با آزادی کامل عقاید خود را انتخاب کنند بسیاری از مشکلات حل شدنی است.