ردیف
|
متن و ترجمه
|
آدرس آیه
|
تفسیر
|
۱
|
وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.
|
انبیاء ۱۰۵
|
از امام باقر(ع) نقل شده که منظور از صالحان، اصحاب حضرت مهدی (ع) در آخر الزمان هستند.[۱]
|
۲
|
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم.
|
قصص ۵ آیه حکومت مستضعفین
|
در روایتی از امام علی(ع) الذین استضعفوا به اهل بیت تفسیر شده که حضرت مهدی دشمنانشان را خوار میکند.[۲]
|
۳
|
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ... خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد؛...
|
نور ۵۵ آیه استخلاف
|
به گفته شیخ طوسی، از اهلبیت روایت شده که این آیه درباره مهدی آلمحمد(ص) است.[۳]
|
۴
|
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛهُدًى لِّلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ... این است کتابی که در آن هیچ تردیدی نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است. آنان که به غیب ایمان میآورند و نماز را بر پا میدارند و از آنچه روزیشان دادهایم انفاق میکنند.
|
بقره ۱-۳
|
در برخی از روایات ائمه(ع)، «غیب» در این آیه به امام غائب تفسیر شده است.[۴]
|
۵
|
... أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا ۚ... هر کجا که باشید، خداوند همگی شما را [به سوی خود باز] میآورد
|
بقره ۱۴۸
|
از امام صادق(ع) نقل شده که این آیه درباره قائم آل محمد و اصحابش نازل شده، که بدون قرار و وعده قبلی جمع خواهند شد.[۵]
|
۶
|
وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ... و قطعاً شما را به چیزی از [قبیلِ] ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جانها و محصولات میآزماییم...
|
بقره ۱۵۵
|
در روایتی، امام صادق(ع) پس از ذکر برخی از نشانههای ظهور، این آیه را خواند.[۶]
|
۷
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد.
|
آل عمران ۲۰۰
|
در روایتی از امام باقر(ع)، به وظایف منتظران از جمله مرابطه با امام زمان اشاره شده است. مرابطه یعنی انسان خودش را به رشته ولايت او ببندد و مربوط سازد، و به پیروی و یاری او ملتزم گردد.[۷]
|
۸
|
وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَـٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَـٰئِكَ رَفِيقًا كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند، در زمره كسانى خواهند بود كه خدا آنان را گرامى داشته [يعنى] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند.
|
نساء ۶۹
|
در روایتی از امام صادق(ع)، نبیین به پیامبر و صدیقین به امام علی(ع) و شهدا به حسنین(ع) و صالحان به ائمه و حسن اولئک رفیقاً به حضرت قائم(عج) تفسیر شده است.[۸]
|
۹
|
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و آيين درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آيد.
|
توبه ۳۳ صف ۹
|
جهانی شدن اسلام در حکومت حضرت مهدی[۹]
|
۱۰
|
وَذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّـهِ و روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن
|
ابراهیم ۵
|
از امام باقر(ع) روایت شده که روزهای خداوند سه روز است: روزی که قائم بپا خیزد، روز رجعت و روز قیامت. [۱۰]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۱۳
|
...وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنصُورًا ...و هر كس مظلوم كشته شود، به سرپرست وى قدرتى دادهايم، پس [او] نبايد در قتل زيادهروى كند، زيرا او [از طرف شرع] يارى شده است.
|
اسراء ۳۳
|
برپایه روایتی از امام صادق(ع)، این آیه مربوط به امام حسین(ع) و ولیِّ دم او حضرت مهدی(ع) است.[۱۳]
|
۱۴
|
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.»
|
اسراء ۸۱
|
از امام باقر(ع) در معنای در تفسیر آیه نقل شده، هنگامی که امام قائم(ع) قیام کند، دولت باطل برچیده میشود.[۱۴]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۱۷
|
قُلْ كُلٌّ مُّتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا ۖ فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِيِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ بگو: «همه در انتظارند. پس در انتظار باشيد. زودا كه بدانيد ياران راهِ راست كيانند و چه كسى راهيافته است.»
|
طه ۱۳۵
|
در روایتی از امام کاظم(ع)، صراط سَویّ (راه میانه) حضرت قائم(ع) دانسته شده و هدایت مربوط به کسی است که به طاعت او راه یافته باشد.[۱۷]
|
۱۸
|
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ (سخن مجرمان تارک نماز)...و روز جزا را دروغ مىشمرديم، تا مرگ ما در رسيد».
|
مدثر ۴۶-۴۷
|
یوم الدین به روز قائم و یقین به روز ظهور حضرت مهدی تفسیر شده است.[۱۸]
|
|
|
|
|
۲۰
|
|
|
|
۲۱
|
وَيُرِيدُ اللَّـهُ أَن يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ و[لى] خدا مىخواست حق [اسلام] را با كلمات خود ثابت و كافران را ريشهكن كند. تا حق را ثابت و باطل را نابود گرداند، هر چند بزهكاران خوش نداشته باشند.
|
انفال ۷-۸
|
در روایتی از امام باقر(ع) در تفسیر آیه منظور از کسی که باطل را نابود میسازد امام زمان دانسته شده است.[۲۱]
|
|
|
|
|
۲۳
|
وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل]، كه واقعاً انسان دستخوش زيان است
|
عصر
|
در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده منظور از عصر در این آیه، زمان ظهور و خروج قائم(ع) است.[۲۳]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۲۸
|
وَالْفَجْرِ سوگند به سپيدهدم
|
فجر ۱
|
امام صادق (ع) فجر را در این آیه به قائم تفسیر کرده است.[۲۸]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۳۵
|
|
|
|
۳۶
|
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاءٍ مَّعِينٍ بگو: «به من خبر دهيد، اگر آب [آشاميدنى] شما [به زمين] فرو رود، چه كسى آب روان برايتان خواهد آورد؟»
|
ملک ۳۰
|
در روایاتی از ائمه (ع)، این آیه به ظهور حضرت مهدی (ع) و عدل جهان گستر او تفسیر شدهاست. [۳۶]
|
۳۷
|
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّـهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا -گر چه كافران را ناخوش افتد- نور خود را كامل خواهد گردانيد.
|
صف ۸
|
امام موسی کاظم(ع) درباره عبارت «خداوند نور خود را كامل خواهد گردانيد» نقل شده که یعنی ولایت قائم(ع).[۳۷]
|
۳۸
|
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش زنده مىگرداند.
|
حدید ۱۷
|
در روایتی از امام باقر (ع)، زنده کردن زمین به وسیله حضرت مهدی تفسیر شدهاست. [۳۸]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۴۴
|
هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ آيا جز [اين] انتظار مىبرند كه رستاخيز -در حالى كه حدس نمىزنند- ناگهان بر آنان در رسد؟
|
زخرف ۶۶
|
در تفسیر «ساعةَ بغتةً» در روایتی امام باقر(ع) منظور از ساعت را ظهور و قیام حضرت مهدی دانسته است.[۴۴]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۴۷
|
سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّیٰ یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ به زودی نشانههای خود را در افقها[ی گوناگون] و در دلهایشان بدیشان خواهیم نمود، تا برایشان روشن گردد که او خود حق است.
|
فصلت ۵۳
|
در روایتی امام باقر(ع) این آیه را به خروج وظهور حضرت قائم (ع) تفسیر کرده است.[۴۷]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۵۰
|
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا و زمين به نور پروردگارش روشن گردد
|
زمر ۶۹
|
از امام صادق (ع) نقل شده که پروردگار زمین، یعنی امام زمین که بعد از ظهورش مردم از نورش بهره میبرند.[۵۰]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۵۴
|
قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ بگو: «روز پيروزى، ايمان كسانى كه كافر شدهاند سود نمىبخشد و آنان مهلت نمىيابند.»
|
سجده ۲۹
|
از حضرت صادق (ع) روایت شده، روز فتح و پیروزی روزی است که دنیا بر روی حضرت قائم(ع) گشوده میشود.[۵۴]
|
|
|
|
|
۵۶
|
وَیوْمَئِذٍ یفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ و در آن روز است که مؤمنان از یاری خدا شاد میگردند.
|
روم ۴
|
بر پایه روایتی از امام صادق(ع)، منظور از خوشحالی مومنان در آن روز نسبت به قیام و ظهور حضرت قائم(ع) است.[۵۶]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۵۹
|
اللَّـهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّـهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء خدا نور آسمانها و زمین است. مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی و آن چراغ در شیشهای است. آن شیشه گویی اختری درخشان است که از درختِ خجسته زیتونی که نه شرقی است و نه غربی، افروخته میشود. نزدیک است که روغنش -هرچند بدان آتشی نرسیده باشد- روشنی بخشد. روشنی بر روی روشنی است. خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت میکند.
|
نور ۳۵
|
در روایتی از امام علی(ع)، « يَهْدِي اللَّـهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء» «خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت میکند.» به حضرت مهدی (ع) تفسیر شدهاست.[۵۹]
|
۶۰
|
الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ ۗ وَلِلَّـهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم، نماز برپا مىدارند و زكات مىدهند و به كارهاى پسنديده وامىدارند و از كارهاى ناپسند باز مىدارند و فرجام همه كارها از آنِ خداست.
|
حج ۴۱
|
در بعضی از روایات، این آیه به حضرت مهدی (ع) و یارانش تفسیر شدهاست.[۶۰]
|
۶۱
|
وَيَقُولُونَ لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ ۖ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّـهِ فَانتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ و مىگويند: «چرا معجزهاى از جانب پروردگارش بر او نازل نمىشود؟» بگو: «غيب فقط به خدا اختصاص دارد. پس منتظر باشيد كه من هم با شما از منتظرانم.»
|
یونس ۲۰
|
در روایتی از امام صادق (ع) غیب به حضرت قائم تفسیر شدهاست.[۶۱]
|
۶۲
|
أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئَاتِ أَن يَخْسِفَ اللَّـهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ آيا كسانى كه تدبيرهاى بد مىانديشند، ايمن شدند از اينكه خدا آنان را در زمين فرو ببرد، يا از جايى كه حدس نمىزنند عذاب برايشان بيايد؟
|
نحل ۴۵
|
در روایتی از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه، به ظهور مردی از آل محمد (ص) به همراه سیصد و سیزده تن و خسف بیدا اشاره شدهاست.[۶۲]
|
|
|
|
|
۶۴
|
حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاءُ ۖ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان واقعاً دروغ گفته شده، يارىِ ما به آنان رسيد. پس كسانى را كه مىخواستيم، نجات يافتند، و[لى] عذاب ما از گروه مجرمان برگشت ندارد.
|
یوسف ۱۱۰
|
در روایتی از علی(ع)، مومنان در دوره غیبت زندگی سختی دارند تا اینکه با نصرت الهی (ظهور امام زمان)، در کارشان گشایش میافتد.[۶۴]
|
۶۵
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد
|
نساء ۵۹
|
در تفسیر آیه فایده امام غائب به خورشید پشت ابر تشبیه شده است که مردم از نور خورشید سود میبرند هر چند که ابری آن را بپوشاند. [۶۵]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۷۰
|
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است، چرا كه مورد ظلم قرار گرفتهاند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست.
|
حج ۳۹
|
امام صادق (ع) این آیه را درباره حضرت قائم (ع) میداند چون که خروج کند، برای امام حسین(ع) خونخواهی نماید.[۷۰]
|
۷۱
|
إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا وَأَكِيدُ كَيْدًا فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا آنان دست به نيرنگ مىزنند و [من نيز] دست به نيرنگ مىزنم. پس كافران را مهلت ده و كمى آنان را به حال خود واگذار.
|
طارق ۱۵-۱۷
|
از امام صادق(ع) نقل شده منظور از مهلت به کافران این است که تا زمان خروج و ظهور امام زمان، به آنان مهلت داده میشود.[۷۱]
|
۷۲
|
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَـٰهٌ مَّعَ اللَّـهِ ۚ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ [كيست] آن كس كه درمانده را -چون وى را بخواند- اجابت مىكند و گرفتارى را برطرف مىگرداند و شما را جانشينان اين زمين قرار مىدهد؟ آيا معبودى با خداست؟ چه كم پند مىپذيريد.
|
نمل ۶۲
|
در بعضی از روایات. آیه مورد بحث، به قیام حضرت مهدی (ع) تفسیر شدهاست و منظور از مضطر هم به امام زمان تفسیر شدهاست.[۷۲]
|