بسم الله الرحمن الرحيم
وهابيت و شبهات پيرامون حضرت زهرا سلام الله عليها
پيشگفتار
نگارش ازشخصيت نورانی و آسمانی بانوی بزرگواری که سیره اش الگوی ائمه اطهارعلیهم السلام است بسیار مشکل، بلکه ازحدتوان بشرعادی خارج است .بانوئی که علت غائی خلقت و هستی است.
( و لولا فاطمة لما خلقتکما...)، و اگر وجود فاطمه سلام الله علیها نبود ( خداوند ) پدر و همسرش رانمی آفريد!؟ .
تنها خدا و نبی اکرم صلی الله علیه و آله و اميرالمومنين علی بن ابی طالب علیهما السلام و فرزندانش زهرا سلام الله علیها را می شناسند.
حوراء انسيه ای که خداوند ولايتش را برملائک و سایر مخلوقات عرضه داشت و قبول کنندگانش از مؤمنين، و منکرين ايشان از کافرين به حساب آمدند.
مظلومه ای که مظهر جمال و جلال و جلوه ی نور الهی است که غضب او غضب پروردگار و رضايت او رضای پروردگار است.
در اين نوشتار کوتاه تنها گوشه ای از مظلوميت های بی بی فاطمه زهرا سلام الله عليها از منابع اهل سنت آورده می شود و به چندی از شبهات و بهانه جويی های وهابيت پاسخگويی می شود. اميد است مورد شفاعت وعنايت حضرتش باشيم.
سوال :
آياحمله به خانه وحی افسانه است يا حقيقت ؟
برای روشن شدن حوادث ناگوار تاريخی پس ازشهادت پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و جريان سقيفه و ظلم های فاحشی که عليه اميرالمؤمنين علی عليه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اتفاق افتاد و بازگويی آنها با استناد از کتب اهل سنت، لازم است به کتب تاريخ و روايات صحيح اهل سنت رجوع کنيم و ازآنها اقراربگيريم.
طبری از اهل سنت چه می گويد؟:
طبری در تاريخش می نويسد :"عمربن الخطاب با جمعيتی دربرابر خانه وحی آمد و گفت :"به خداقسم من اين خانه را بااهلش می سوزانم و به آتش می کشم و يااين که افراد منزل برای بيعت با ابوبکر اين خانه راترک گويند[1]."
نظر ابن قتيبه دينوری :
وقتي به خليفه دوم گفتند که دخت گرامی پيامبراسلام صلی الله علیه و آله، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در خانه است ، گفت باشد، آتش ميزنم[2] ! .
ابن عبد ربه اندلسی چه نوشت؟
خليفه اول به عمربن الخطاب دستورداد که متحصنان را ازخانه وحی بيرون کند و اگرمقاومت کردند با آنان نبرد نمايد.، خليفه دوم آتش آورد تا خانه زهرا سلام الله علیها را بسوزاند، با فاطمه سلام الله علیها روبروشد، دخت پيامبر به او گفت: فرزند خطاب آمده ای خانه ما را به آتش بکشی؟ پاسخ داد: آری، مگر اين که با ديگران با خليفه وقت بيعت کنید[3].
خوانندگان با انصاف و با درايت شما قضاوت کنيد:
آيا در تاريخ بشريت سابقه دارد که برای بيعت گرفتن خانه ای رابه آتش بکشند و به اهل خانه بگويند اگر بيعت نکنيد شما را می سوزانیم؟!.
آيا معنی دموکراسی و شوری اين است که با زور يا تزوير از افراد بی طرف يا مخالف بيعت بگيرند و اگر حاضر نشوند باآنها بجنگند.و....؟
اگر بيعت با ابوبکر بر اصول مردم سالاری و رأی مردم مبتنی بود چراابوبکر در اواخر عمرش از چند چيز پشيمان شد و گفت:
1- ای کاش احترام خانه فاطمه زهراسلام الله علیهاراحفظ می کردم وفرمان حمله به خانه وحی راصادر
نمی کردم.
2- ای کاش روزسقيفه بار خلافت را به دوش نمی کشيدم و معاون مي شدم[4].
توجه: ابن تيميهّ بانی وهابيت و سلفيت در کتاب منهاج السنه به جسارت و تعَدی عمربن الخطاب به خانه وحی و مضروب ساختن حضرت زهراسلام الله علیها و ظلم به امام علی عليه السلام اقرارمی کند:"خليفه دوم درب خانه حضرت زهرا (سلام الله عليها) رابه زور گشود تا جستجو کند که آيا چيزی از بيت المال در خانه حضرت علی علیه السلام وجود دارد يانه؟!
البته اوحقايق تجاوز به خانه اهل بيت علیهم السلام راننوشته است[5].
نامه خليفه دوم به معاويه پيرامون جسارتش نسبت به فاطمه زهرا سلام الله عليها:
درکتاب بحارمجلسی و نيز هدايت الکبری از خصيبی در نامه عمربن الخطاب می نويسد: باجماعتی به کنار درب خانه (زهرا سلام الله عليها) آمديم و باغضب فرياد زدم: "به علی بگوئيد ازخانه خارج شود و برای بيعت با ابوبکر به مسجد بيايد؟ حضرت زهرا سلام الله عليها فرمود: علی علیه السلام مشغول است.گفتم:" اين حرفها را کنار بگذار و بگو فوراً بيايد و الاَ ما داخل منزل شده و به زور اورامی بريم!.حضرت فاطمه سلام الله عليها پشت درب خانه قرار گرفت و گفت: ای گمراهان و دورغگويان چه می گويید؟ گفتم: ای فاطمه پسرعمه ات چرا جواب نمی دهد و پشت پرده نشسته!".حضرت فاطمه سلام الله عليها فرمود: به علت طغيانگری و جسارت تو است ای شقی.
گفتم:" اگرعلی خارج نشود هيزم آورده و خانه را بااهلش به آتش می کشم! ، سپس با پا ضربه ای به درب خانه زدم و آنرا باز کردم و با تازيانه قنفذ چندضربه به دست فاطمه سلام الله عليها زدم.فاطمه پشت در پناه گرفته بود، با پا محکم به در کوبيدم و او بين درو ديوار تحت فشار شديد قرار گرفت ! و فريادش برخاست و گفت:يا ابتاه يارسول الله، ای پدرم ، اينگونه باحبيب تو و دختر تو برخورد می شود ؟ ای فضَه مرا درياب که جنين داخل شکمم سقط شد! . خون ازخشم جلوی چشمم را گرفته بود، اينجا بود که علی علیه السلام از اندرون خانه به سمت درب خانه آمد و من ترسيدم و ازداخل خانه بيرون رفتم. فاطمه سلام الله عليها نزديک بود روسری بردارد و به خدااستغاثه کند و ما را نفرين کند ولی علی علیه السلام او راسفارش کرد که ای دختر رسول خدا پدرت رحمةً للعالمين بود صبورباش. گروه زيادی راجمع کردم و علی علیه السلام را دست بسته و کشان کشان به سوی مسجد برای بيعت با ابوبکر برديم. ابوبکر گفت :" ای عمر چه جسارتی نسبت به علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها انجام دادی[6]؟!.
خوانندگان فهيم آگاهند که تمام اسناد جنايات و ظلم های انجام شده عليه امام علی و حضرت زهرا علیهما السلام درکتب و منابع اهل سنت موجود است و افسانه نيست.
شبهه:
وهابيان ادعا دارند که درزمان رسول الله صلی الله علیه و آله خانه های اهل مدينه در نداشته است و با ساقه ها و شاخه های درخت خرما و پشم حيوانات پوشانده و بسته می شده است، پاسخ شما چیست ؟
پاسخ:
تاريخ و کتب اهل سنت جواب می دهند:
1- درجريان هجوم به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها است آمده است : عمر بن الخطاب با پايش محکم به درب خانه زهرا سلام الله علیها ضربه زد و آن راشکست، درب خانه ازسعف يا شاخه های خرما بود[7].....".
2- درحديث ديگری است از جابر و از رسول خدا 9فرمودند:" "هنگام شب درها راببنديد ، و چراغها را خاموش کنيد[8]" .
3- از عايشه نقل شده :" رسول خدا در منزل نماز می خواند، و درب خانه بسته بود، من به درب منزل رسيدم دق الباب کردم، رسول خدا صلی الله علیه و آله در را بازکرد[9] " .
4- در روايت ديگر آمده است که زيدبن حارثه به خانه رسول خدا 9آمدو دق الباب کرد
( حلقه در را کوبيد[10]) .
5- پس ازازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و علی بن ابی طالب علیهما السلام و نزول آيه تطهير پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله چهل روز صبح ها به درب منزل حضرت فاطمه سلام الله علیها می آمدند و
می فرمودند:"السلام عليکم يا اهل بيت النبوه برخيزيد برای بپاداشتن نماز ....
(انما يريدالله ليُذهب عنکم الرجس اهل البيت ويطهرکم تطهيرا)، و درب خانه را می کوبيدند و می فرمودند: )انا سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم ).من با هر کس با شما در صلح و امان باشد همراه و آشتی ام و هر کس با شما در عناد و جنگ باشد مخالف و درجنگم[11]".
پس طبق اسناد کتب اهل سنت اين شبهه بی اساس است و در هم آياتی ازخانه هاو درب خانه آمده است.
شبهه:
چرا فاطمه زهرا سلام الله عليها شبانه دفن شدند؟
حضرت زهرا سلام الله عليها در وصيت خود به حضرت علی عليه السلام فرمودند: "نبايد احدی از اين مردمانی که به من ظلم کردند و حق مرا غصب کردند بر جنازه من حاضرشوند زيرا آنان دشمن من و دشمن رسول خدايند، نگذار احدی از اين جماعت بر من نمازبگذارد.، همين که شب شدمرا دفن نما..
حضرت زهرا سلام الله عليها قبلا به آن دوخليفه که به خانه شان آمده و با التماس طلب بخشش می کردند فرمودند:" خدا و ملائک را شاهد و گواه می گيرم شما دو نفر مرا به خشم آورديد و اگر پيامبرصلی الله علیه و آله را ملاقات کنم شکايت شما دو نفر را به ايشان خواهم نمود[12]."
ابوبکر پس ازاينکه نتوانست در احتجاج و استدلال با علی بن ابی طالب علیه السلام و حضرت زهرا علیها سلام موفق شود، در مسجد به منبررفت و کلمات رکيکی به آن دو معصوم گفت، و نسبت زشت به حضرت زهرا سلام الله علیها داده و گفت :" او(فاطمه سلام الله عليها) روباهی است که شاهد او دم اوست !!و علی فتنه گر بزرگ و موجب فساد است و مانندام طحال (که زن فاسدی بود) به دنبال فساد است !!".(نعوذبالله) ابن ابی الحديد در شرح نهج البلاغه اش ازاستادش در باره ی ناسزا های ابوبکر با تعجب سؤال می کند. استادش خنديد ه و می گويد:" ابوبکر اين نسبت های زشت رابه علی علیه السلام داد، زيرامُلک و سلطنت دنيا عقيم است و قدرت طلبی همين است[13]!".
سؤال:
چرا قبر فاطمه زهرا سلام الله علیها مخفی ماند؟
پاسخ:
آنان که فاطمه زهرا سلام الله علیها رارنجاندند و ظلم های فاحش در حق او که دخت پيامبر شان بود و نسبت به شوهرش که داماد پيامبر و خليفه بر حق مسلمين بود نمودند، نه گبربودند، نه يهودی، نه نصرانی ،نه مجوس ، بلکه افرادی بودند که خودرا نزد يک ترين اشخاص به رسول خدا صلی الله علیه و آله می دانستند.
آری فاطمه زهرا سلام الله علیها در ميان مسلمين پس ازپدرش غريبانه و مظلومانه زيست و باتن ضرب خورده و سينه شکسته به شهادت رسيد ، ود رشبی تاريک دور از چشم مسلمانان دفن شد و قبرمقدسش مخفی ماند و اين ننگ برای آنان که ادعا می کردند مسلمانند باقی ماند.
قبر زهرا سلام الله علیها مخفی ماند تاپيام مظلوميت او به نسل آينده برسدو ظلم کنندگان به او را به دنیا بشناساند. حضرت زهرا سلام الله علیها وصيت نمودند که از آنان که اورا شکنجه کردند و حق مولايش و مولای مسلمين را غصب کردند راضی نيستند و نشان دادند که هر کس که فاطمه زهرا سلام الله علیها از او خشنود نباشد مورد غضب خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده و از مغضوبين است.
سوال:
آيا آنان که ادعا کنند خليفه ی رسول الله صلی الله علیه و آله هستند ونيز رهبران سلف وهابی ، مقام و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها رانزد خدا و رسولش نمی دانستند که چنين ظلم و جناياتی رادرحق ايشان رواداشتند؟
پاسخ:
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به شهادت قرآن کريم در آيه تطهير (معصومه) و پاک ازهرگناه و نقص است. در حقيقت تکذيب حضرت فاطمه سلام الله علیها توسط ابوبکر، تکذيب آيه تطهير و تکذيب قرآن و خدا است.
هيثمی درکتاب مجمع الزوائد می نويسد : رسول خدابه صلی الله علیه و آله به فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند:" ای فاطمه خداوند به اهل بيت هفت خصلت عطا کرده است. :
ازماست افضل انبيا و آن پدرتو می باشد، و شهيد ما بهترين شهداء است و او حمزه عموی تومی باشد.و از ما است دو سبط و نوه و دوسيد جوانان اهل بهشت و آن دوفرزندان تو حسن و حسين علیهما السلام می باشند، و مهدی اين امت که عيسی بن مريم با او نماز بپامی دارد از اولاد تو می باشد[14]".
ابن حجر عسقلانی در کتاب الأصابه از صحيحین بخاری و مسلم نقل می کندکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:" فاطمه پاره ی تن من است و او نوچشم من و ميوه دل من ، و روح من در درون سينه ام است ، هر کس او را بيازارد مرا آزرده و به من ظلم کرده است و...."
وخلاصه شيخين(ابوبکر وعمر بن الخطاب) وصحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله بارها مقام وشأن دختشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از پيامبر شنيده ومی دانستند.
سوا ل :
چه کسی امام زمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود ؟
پاسخ:
با توجه به روايت (من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة الجاهليه) هر کس بميرد و امام زمان خود را نشناسد همانند زمان جاهليت مرده است، امام زمان حضرت زهرا سلام الله علیها چه کسی بوده است ؟
اگر بگوییم امام زمان آن حضرت، ابوبکر بوده است پس چرا با او مخالفت کرد و حضرت زهرا با نارضايتی و خشم از آن دو خليفه ، شهيد شدند ؟
آيا می توانيد ادعا کنيد که حضرت زهرا سلام الله علیها با مرگ دوران جاهليت از دنيا رفته است ؟ حاشا و کلا .پس اگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معصوم بودند و از ابوبکر هم ناراضی بودند ، نتيجه مي گيريم که امام زمان بر حق حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها ، حضرت امير مؤمنان علی بن ابی طالب عليهما السلام بوده اند. آيا اين مهم ترين دليل بر بطلان خلافت ابوبکر و اثبات خلافت اميرمؤمنان علی علیه السلام نيست؟!......
نارضايتی و نفرين حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به خليفه اول:
زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها پس از مضروب شدن توسط آن دو خليفه در بستر بيماری در منزل بودند، عمربن الخطاب و ابوبکر برای طلب بخشودگی به منزل ايشان آمدند و حضرت علی عليه السلام را واسطه قراردادند، آنها وارد منزل شدند و سلام کردند ولی حضرت زهرا سلام الله علیها پاسخ نداده و رويشان را به ديوار کردند.؛ آن دوخواستند فاطمه سلام الله علیها ازايشان راضی شود .حضرت زهرا (سلام الله عليها ) فرمودند:" آيا از رسول خدا شنيده بوديد که : " رضای فاطمه رضای من است و غضب فاطمه غضب من است، هرکس اورا راضی کند مرا راضی کرده و هرکس او را خشمگين و ناراضی کند مرا ناراضی کرده است" .آن دو گفتند: آری شنيده ايم.
سپس حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود:" من خدا و ملائک را شاهد مي گيرم که شما دو نفر من را غضبناک کرديد و از شما رضايت ندارم و پس از هر نمازم شما رانفرين می کنم".
ابوبکر شروع به گريه کردن کرد و گفت به خدا پناه می برم از غضب رسول خدا صلی الله علیه و آله ، و آن دو از خانه فاطمه سلام الله علیها بيرون رفته و پشيمان بودند[15].
سؤال :
ماجرای غضب فدک از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه بوده است؟ آيا حق با حضرت فاطمه زهرا بود يا با خلفای زمان؟
پاسخ:
ابتدا ببينيم فدک چه بود و کجا بود؟
فدک سرزمين حاصلخيزی بود در حجاز نزديک قلعه خيبر در حدود 140 کيلو متری شهر مدينه و در آن چشمه های جوشان و نخل های فراوان بود. پس ازفتح خيبر ، يهوديان نيمی ازفدک را به پيامبر واگذار کردند. پس فدک ملک خاص پيامبر اسلام شد و به صورت غنائم جنگی نبود که تقسيم شود و لذا پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله درآمد فدک را بين درماندگان و ابن سبيل و نيازمندان مصرف می کردند.
طبری در تاريخش می نويسد: پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حيات خود فدک را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بخشيدند.و علمای ديگر اهل سنت نيز نقل کرده اند[16].
مسئله غضب فدک تنها مسئله اقتصادی ودرختان خرما وآب وملک معمولی نبود بلکه به علل زير غضب فدک مسائل تاريخی وسياسی داشت:
- چنانچه فدک در دست خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله می بود ، يک امتياز بزرگ معنوی محسوب می شد، واين دليل بر مقام ومنزلت آنان در پيشگاه خدا و( ذاالقربی ) يا خويشاوندی آنان يا رسول خدا بود. وفدک سبب می شد که مردم مسأله خلافت علی بن ابی طالب عليهما السلام را پيگيری کنند واين برای خلفای وقت قابل تحمل نبود.
- فدک از ديدگاه اقتصادی هم مهم بود، زمانيکه غضب شد علی علیه السلام وخاندان او در مضيقه ی شديد اقتصادی قرا رگرفتند وتوان سياسی آنها هم تحليل رفت ووجود فدک دردست خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله پشتوانه مسأله ولايت می شد، همانگونه که اموال حضرت خديجه پشتوانه پيشرفت اسلام شد. لذا با غضب فدک اهل بيت پيامبر منزوی شدند ودستشان از مال وقدرت تهی شد.
- اگر خلفای وقت حاضر می شدند فدک را به عنوان ميراث پيامبر يا بخشش وهديه آن حضرت در اختيار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قراردهند راهی باز می شد تا حضرت مسأله خلافت را مطالبه کنند!. ابن ابی الحديد در شرح نهج البلاغه اين موضوع را منعکس کرده است ، او می گويد : از استادم علی بن فارقی مدّرس مدرسه بغداد سؤال کردم آيا فاطمه سلام الله علیها در ادعای مالکيت فدک صادق بود؟گفت : آری پرسيدم : پس چرا ابوبکر فدک را به اونداد . استادم تبسمی کرد وگفت :" اگر ابوبکر آن روز فدک را به فاطمه سلام الله علیها می داد، فردا حضرت فاطمه سلام الله علیها به سراغش می آمد وادعای خلافت برای همسرش می کرد وابوبکر را از مقامش کنار می زد، وابوبکر عذری نداشت ، زيرا با دادن فدک به فاطمه پذيرفته بود که هر چه فاطمه ادعا کند راست می گويد ونياز به شاهد ندارد[17]! "
لذا اعتراف این دودانشمند اهل سنت دليل زنده ای جهت تبيين بار سياسی مسئله فدک است. آری دو خليفه کسی را آزردند وبا دست ولگد وتازيانه حضرتش را شکنجه کردند که پدر بزرگوارش رسول خدا صلی الله علیه و آله در حق او می فرمودند : (فاطمةُ بضعةٌ منی، من آذاها فقد آذانی ومن آذانی فقد آذی الله ومن آذی الله دخل النار[18] ". حضرت فاطمه سلام الله علیها پاره ی تن من است، هرکس اورا بيازارد مرا آزرده وهرکس مرا بیازارد خدا را آزرده است وهر کس خدارا بیازارد جهنمی است ! .
ام ايمن خانمی بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله شهادت داده بودند که اواز زنان بهشت است . ام ايمن در جريان غضب فدک به ابوبکر گفت: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنيدم که فرمودند :" فاطمه سيده ی زنان اهل بهشت است". سپس ام ايمن به ابوبکر گفت :" جبرئیل نزد پيامبر خدا صلی الله علیه و آله آمد وآيه
( وآتِ ذاالقربی حقّه ) را نازل کرد، يعنی خداوند می فرمايد: حق خويشاوندان عطا کن[19] .
جبرئیل به پيامبر گفت :" (ذالقربی) فاطمه ی زهراسلام الله علیها است . سپس رسول الله صلی الله علیه و آله فدک را به امر پروردگار به فاطمه سلام الله علیها بخشيدند وفرمودند :" ای علی و ای ام ايمن شما شاهد باشيد "اما دو خليفه شهادت امام علی علیه السلام وام ايمن وحتی اسماء بنت عميس که در آن زمان همسر ابوبکر بود را قبول نکردند،و بدين ترتیب فدک از زهراء مرضيه سلام الله علیها غصب شد .
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و مسئله فدک:
حضرت زهرا سلام الله عليها ميراث پدرشان را از ابوبکر مطالبه کردند وابوبکر نتوانست بر ادعاهای ساختگی خودش گواه آورد لذا متوسل به زورشد وکتاب وسنت همه را ناديده گرفت ، حتی سهم خويشاوندان پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله، يعنی خمس را هم از آنها ساقط کرد در حاليکه نصّ آيه :(وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ[20]). و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راهماندگان است. يعنی خانواده رسول خدا صلی الله علیه و آله است. اين آيه به صراحت حق فدک وارث خاص پيامبر را به دخت عزيزش نشان می دهد . ومی دانيم که زکات وصدقات بر اهل بيت پيامبر علیهم السلام حلال نيست . درتفسير طبری هم آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله واهل بيتش از صدقه وزکات استفاده نمی کردند وخداوند خمس را بر ايشان مقرر داشت[21] .
حضرت زهرا سلام الله عليها سه حق ثابت خودرا ازابوبکر مطالبه کردند: 1- ارث پدری: که برطبق صريح قرآن نصف ما ترک پيامبر صلی الله علیه و آله مربوط به تنها دخت رسول خدا صلی الله علیه و آله است. ( وان کانت واحدةً فلها النصف[22]). يعنی زمانی که فرزند دختر يکی باشد، وارث نصف ماترک پدراست.
2- فدک : که رسول اکرم صلی الله علیه و آله به امر خدا وآيه ی(وآت ذاالقربی حقه ) يعنی حق خويشاوندان را به آنها ببخش، ولذا آن حضرت فدک رابه حضرت زهراسلام الله علیها بخشيده بود.
4-سهم ذی القربی ازخمس (سهم سادات).
اما ابوبکر دربرابر اين حقوق حضرت فاطمه سلام الله علیها، تنها تمسک به يک حديث جعلی کرد مبنی براينکه پيامبر صلی الله علیه و آله فرموده: ( ماگروه پيامبران ارثی باقی نمی گذاريم وآنچه باقی بماند صدقه است). برفرض که اين روايت صحيح باشد ابوبکر تنها می بايست ارث پيامبر صلی الله علیه و آله را دراختيار حاکم وقت وبيت المال قرار دهد، درحاليکه فدک مربوط به ما تَرَک پيامبر نبود، ملک پيامبر صلی الله علیه و آله بود که در زمان حيات به دخترش بخشيده بود.
ابن ابی الحديد از چند طريق درباره خطبه حضرت فاطمه سلام الله علیها بحث کرده است. اومی نويسد زمانيکه ابوبکر فدک را مصادره کرد حضرت زهرا سلام الله علیها به مسجد مدينه وارد شدند ومقدماتی را بيان کرده وسپس فرمودند: ای پسر ابو قحافه! آيا درکتاب خداست که تواز پدرت ارث ببری و من از پدرم ارث نبرم ؟ مگر نه این که خدا درسوره نمل آيه 16 می فرمايد: ( وورث سليمانُ داودَ ) سليمان از ملک پدرش داود ارث برد .
اما متأسفانه ابوبکر تمام حق وحقوق وارث وفدک را به فاطمه زهرا سلام الله علیها ندادوغصب کرد. فاطمه سلام الله علیهاکسی بود که آيه تطهير ومباهله وسوره ی انسان وبسياری از آيات قرآنی که درباره اولی القربی وخويشان پيامبر صلی الله علیه و آله است درحق ايشان است.
سؤال وشبهه :
وهابيان ادعا دارند که درقرآن آيه ای در شأن حضرت زهراسلام الله علیها و ائمه علیهم السلام موجود نيست ، آيا در تأويل آيات قرآنی ، آياتی درشأن ومقام حضرت زهرا (سلام الله عليها ) موجود است؟ .
پاسخ:
بيش از 200 آيه از منابع اهل سنت درشأن حضرت زهرا سلام الله عليها تأويل شده است .
برای مثال ونمونه واثبات حقانيت وعظمت مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها ازمآخذ اهل سنت آياتی را با سند می آوريم تا برای وهابيان ثابت شود که برای امام علی وحضرت زهرا وائمه اطهار عليهم السلام آياتی در کتب خودشان درعظمت مقام آنان نازل شده است .
1-درسوره کوثر آيه 1 آمده است : " ا نّا اعطيناک الکوثر" فخررازی درتفسير الکبير چنين نوشته است:
الکوثر به معنی اولاد پربرکت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها ) است.
کوثر يا خير کثير وبرکات که خداوند به نسل پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله داده وازنسل پاک دخترش بخشیده است و سادات را به ايشان عطا نمود که در سراسر دنيا منتشرند،گرچه ظالمين درطول زمان به قتل سادات علوی وفاطمی وحسينی و...مشغول بودند، اما همه شاهدند که اثری ازنسل پليد بنی اميه باقی نمانده ويا قليل اند[23].
2- در سوره الدهر (الانسان) : در اين سوره 31 آيه در تأويل اهل بيت پيامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است.
بخصوص آياتی که درباره اطعام اهل بيت علیهم السلام فی سبيل الله در جريان 3روز روزه داری حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی وامام حسن وامام حسين عليهم السلام است، آنجا که می فرمايد : (وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا). و غذا را در عين دوست داشتنش ، به مسكين و يتيم و اسير انفاق مىكنند . [و مىگويند : [ ما شما را فقط براى خشنودى خدا اطعام مىكنيم و انتظار هيچ پاداش و سپاسى را از شما نداريم .
القرطبی در تفسير (الجامعه لأ حکام القرآن ) آورده است که از ابن ابی عباس نقل شده که اين آيات درباره ی علی بن ابی طالب عليهما السلام نازل شده زمانيکه از يک يهودی مقداری جو خريد وآسياب کرد وپس از 3 روز روزه گرفتن با همسر وفرزندش برای نذری که جهت شفای فرزندانشان کرده بودند، در3 شب به ترتيب فقير ويتيم واسير از اين خانواده غذا طلبيدند وآنها ايثار کرده و افطار خود را به آنها دادند و سپس اين آيات برای اين خاندان پاک نازل شد[24].
مفسرين از اهل سنت در تفاسيرشان تأييد کردند که اين آيات در حق علی بن ابی طالب وفاطمه و
حسن وحسين عليهم السلام نازل شده است.
3-سوره نساء :آيه 1 (وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ). حافظ الحسکانی حنفی روايت کرده می نويسد : خبر داد ابو محمد الحسن علی الجوهری به اسناد مذکور تا ابن عباس در شأن رسول الله صلی الله علیه و آله واهل بيت وخويشان ايشان نازل شده است . روز قيامت تمام روابط و نسبت ها قطع می شوند بجز سبب ونسب مربوط به رسول خدا صلی الله عليه وآله وحضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها از اهل بيت رسول الله صلی الله علیه و آله هستند وآيه شامل حال ايشان هم می گردد[25].
خوانندگان آگاه توجه دارند که آيات متعد دی در شأن حضرت زهرا سلام الله عليها در قرآن هست ودر منابع مستند اهل سنت تأييد شده است ونيز احاديث وروايات از پيامبر صلی الله علیه و آله در شأن ايشان، با اينهمه شواهد چگونه وهابيت وگروه های ديگرجرأ ت می کنند وبه ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها دخت گرامی پيامبر صلی الله علیه و آله جسارت کنند وظا لمين را تأييد کنند!؟ .
سؤال :
آيا در صحيحين ( کتب حديث صحيح بخاری ومسلم ) در شأن و مقام حضرت فاطمه ( سلام الله عليها ) احادياث ورايات صحيح آمده است يا خير؟
پاسخ :
بخاری از مسوربن مخرمه نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:" فاطمه پاره ی تن من است هرکس اورا خشمناک کند مرا خشمناک کرده است[26] .
ودر روايت ديگری عايشه می گويد : روزی حضرت فاطمه (سلام الله عليها) به خدمت پيامبر صلی الله علیه و آله آمد، رسول خدا د صلی الله علیه و آله درگوش فاطمه زهرا سلام الله علیها مطلبی را فرمودند ، فاطمه سلام الله علیها گريه کرد، سپس نبی اکرم صلی الله علیه و آله مطلب ديگری به ايشان فرمودند، اين دفعه حضرت فاطمه سلام الله علیها بسيار خوشنود وخندان شدند.
پس از شهادت ووفات رسول خدا صلی الله علیه و آله عايشه می گويد از حضرت زهرا سلام الله علیها درباره سفارش رسول خدا صلی الله علیه و آله درآنروز پرسيدم ، فرمودند : " پدرم رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن روز فرمودند:" امسا ل جبرئیل دوبار قرآن را بر من عرضه داشت ومرگ من نزديک است ومن گريه کردم ، سپس در گوشم گفتند : آيا راضی نمی شوی که سيده ی زنان بهشت ومؤمنين باشی، آنگاه من بسيار شاد شدم[27].
آری علمای اهل تسنّن در مقام وعظمت حضرت فاطمه (سلام الله عليها ) در کتب صحيحشان بطور متواتر سخن رانده ونگاشته اند، امّا متأسفانه در عمل چه ظلم ها که در حق دخت پيامبر شان صلی الله علیه و آله انجام دادند! وبعد هم آن را توجيه کردند که خلفامجتهد بودند وبه اجتهادشان عمل کرده اند!؟.
جمع بندی :
بدين ترتيب خوانندگان محترم دريافتند که کتب وعلمای اهل سنت ووهابيت معترفند که زهرای مرضيه سلام الله علیها مظلومه بودند و توسط برخی از خلفا وصحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله مورد ستم قرار گرفتند. کسی که حرمتش حرمت خدا ورسول صلی الله علیه و آله بود، در زمان پدر نيز چه رنج ها وظلم ها را تحمل نموده و با همسرعزيزشان از ناحيه دشمنان ومعاندين ومنافقين تحت فشارهای سختی واقع شدند تا جائی که از حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام خواستند که در شب دفن شوند وقبرشان از دستبرد ظالمین مخفی بماند !.
در برابر غصب فدک وغصب مقام خلافت اميرالمؤمنين علیه السلام، حضرت زهراسلام اله علیها بسيار رنج هاومصيبت کشیدند وبالاخره مورد ستم وضرب وجسارت واقع شده وبه شهادت رسيدند.
خلاصه وهابيت بايد اعتراف کند که سلف آنها درباره ی رسول خدا صلی الله علیه و آله و دخت گرامی اش و اهل بيت رسول الله صلی الله علیه و آله جفای آشکار کرده و از نام اسلام ودين محمد صلی الله علیه و آله سوء استفاده کرده ومردم را گمراه کرده اند.
[1] تاريخ طبری، ج 3، ص202
[2] الامامه والسياسه ،ج 1ص12
[3] ابن عبدريه ، عِقدُ الفريد ، ج4ص260
[4] الامامه والسياسه، ابن قتيبه دينوری ج1 ص24/ وتاريخ طبری ج3 ص430
[5] منهاج السنه ج4ص245
[6] الهدايه الکبری – خصيبی –ص417/ وبحار ج30ص239
[7] تفسير عياشی ج2ص68
[8] مسنداحمد بن حنبل ج 3ص363
[9] مسنداحمدبن حنبل ج3ص1593
[10] کنزالعمال ج10 ص 570 (ازابن عساکر)
[11] تفسير فرات ج 1ص339
[12] شبهای پیشاور ، ص713
[13] شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید : ج4 ص 80
[14] مجمع الروائد ج وص113
[15] الامامه والسياسه، ابن قتيبه الدینوری : ص31
[16] تفسيرُ دّر المنشور ، ج 4 ص177 / کنز العمال ج 2 ص158
[17] شرح نهج البلاغه ابن ابی الحديد : ج4ص78
[18] صحيح بخاری ج 2 ص308 / صحيح مسلم ج 4 ص 1902
[19] اسراء -26
[20] انفال -41
[21] تفسير طبری ج 10 ص 5
[22] نساء -11
[23] التفسير الکبير ج 3 تفسير کوثر
[24] تفسير القرطبی – سوره دهر
[25] شواهد التنزيل ج ص 135
[26] صحیح بخاری : ج ( کتاب فضائل اصحاب النبی باب مناقب قرابه الرسول )
[27] صحیح بخاری : ج4 کتاب بدء الخلق