۰

چگونه ثابت می کنید امام زمان (عج) بر کل کره زمین غالب خواهد شد؟

از نظر شیعیان وقرآن واحادیث شیعی در برخی کتب اهل تشیّع مثل(علائم ظهور المهدی...علیه السلام)[1] و نیز کتب الکافی کلینی و غیبت نعمانی و...پاسخ های متنوعی به این مسئله وشبهه داده شده است که به آنها اشاره می کنیم.
کد خبر: ۲۹۹۲۱۶
۱۲:۳۶ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

بسم الله الرحمن الرحیم

چگونه ثابت میکنید امام زمان بر کل کره زمین غالب خواهد شد ؟

شرح سؤال وشبهه :

با وجود اینهمه قدرت های بزرگ وتوطئه ها علیه شیعیان جهان وداشتن زرّاد خانه های اتمی تسط استعماروهم پیمانانشان وپیشرفته ترین امکانات جنگی وشبکه های ماهواره ای وتبلیغاتی وایجاد یأس  وترس دردل ملت ها،وقدرت به هم ریختن نظام ها ودولت ها توسط استعمار جهانی ،آیا فکر نمی کنید که امثال اینگونه ادعا ها بسان خواب ورؤیا می باشد؟

پاسخ:

از نظر شیعیان وقرآن واحادیث شیعی در برخی کتب اهل تشیّع مثل(علائم ظهور المهدی...علیه السلام)[1] و نیز کتب الکافی کلینی و غیبت نعمانی و...پاسخ های متنوعی به این مسئله وشبهه داده شده است که به آنها اشاره می کنیم.

درسورۀ القصص آیه 5 درقرآن کریم آمده است: "ونرید ان نمّن علی الذین استُضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین". خدا اراده کرده است که منت بگذارد بر مستضعفین ( اولیای حق) زمین و آنان را پیشوا و وارث زمین و غالب گرداند.

  جواب اشکال وسؤال درکلمه (ونریدُ)یعنی ما (خدا) اراده کرده ایم که این امر تحقق یابد کمااینکه مشابه این امور در طول تاریخ درمورد برخی انبیا انجام شده مثل طوفان نوح ونجات بنی اسرائیل وموسی از فرعون وجنگ بدر در صدراسلام با افراد قلیل اما با ایمان قوی مسلمین که برمشرکین پیروز شدند...

به هرحال پاسخ توضیح این مشکل را ذیلاً مرور می کنیم:

-احتمال اول:

 نظم جهانی با برخورد ونزاع تمدّن ها وجنگ های فرسایشی رو به انحطاط ومتلاشی شدن پیش می رود همانگونه که در شوروی کمونیستی قدیم روی داد وکشور ها وقومیت ها ها تجزیه شدند ویا با جنگ ها واختلافات مثل جنگ جهانی اول ودوّم کشور های سلطه جو از بیرون ودرون مثل آلمان نازی متلاشی می شوند وشرایط برای تفوق اسلام آماده می شود.

-احتمال دوم :

فروکش کردن مخازن عظیم نفت نفت وگاز ومعادن درخاورمیانه ودر نتیجه سلطه جویان از این مناطق دور شده وبرای یافتن ذخایر انرژی جدید با یکدیگر نزاع می کنند.

ا حتمال سوّم:

 نابودی بیشتر مردم کره زمین براثر زلزله ها یا جنگ جهانی سوم واستفاده ازاسلحه های مدرن اتمی برای نابودی یکدیگر وتسلّط برمراکز قدرت جهانی، وافزایش ظلم وجور درجهان وآماده شدن شرایط برای قیام سفیانی ویمانی وامثال آنها که در روایات اسلامی آمده است.

از امام جعفر صادق علیه السلام در روایات هست که "پیش از ظهور مهدی موعود علیه السلام دو سوم مردم عالم نابود می شوند یا براثربیماری ها ویا جنگ و..."[2]والبته مسلمین در ثلث آخر باقی مانده خواهند ماند.

احتمال چهارم:

 بر اثر افزایش ظلم ها وکشتار های شیعیان توسط کفار ومشرکین وسلطه جویان، قیام ها وآمادگی های دفاعی شیعیان درکشور های خاورمیانه واسلامی به تدریج افزایش می یابد ومقاومت ها وگروه های مسلح برای دفاع از شیعیان وآماده شدن برای ظهورمهدی موعود علیه السلام بیشتر می شود،همانند روایاتی که در مورد خروج خراسانی از ایران ویا امثال آنها در عراق ویمن وغیره آمده است.

احتمال پنجم:

ظهور علامات اعجازی همزمان قیام سفیانی در شام وتسلّط بر عراق وحجاز والبته بین مکه ومدینه به امر خدا زمین دهان باز کرده وخسف ولشکریان سفیانی در زمین فرومی روند،ونیز علامات دهشت آوری همانند ندا وصیحه آسمانی به زبان های گوناگون دنیا وندایی که در اطراف کره زمین می گوید:" جاء الحق وزهق الباطل انّ الباطل کان زهوقاُ".

احتمال ششم:

تمام علوم بشر پیش از ظهور حضرت حجت علیه السلام 2 بخش از 27 قسمت است ومهدی موعود 25 قسمت از علوم جدید وتکاملی وغیبی راباخود به همراه دارد و حضرت با کمک ملائک و یاری غیبی خدا بر تمام عالم غالب خواهند شد .[3]

برای مثال تاکنون انرژی های هسته ای و برخی امواج نامرئی کشف شده اند که انسان ها برای موبایل وبی سیم ویا هدایت سفینه های آسمانی وغیره استفاده می کنند، اما حضرت حجت دارای علوم غیبی زیادی است که با کمک آن علوم غیبی واعجاز برتمام علوم وامواج وانرژی های موجود غلبه می کند.

   البته با نزول عیسی بن مریم از آسمان ونماز خواندن او با حضرت صاحب الزمان علیه السلام دربیت المقدس واتمام حجت با مسیحیان  جهان وهدایت آنان ، بسیاری از مردم جهان پیرو آن حضرت خواهند شد.در نتیجه نیرو ها واسلحه های جهانی نا کارآمد ونیروها وپیروانشان رو به ضعف می روند وقوای پیرو امام علیه السلام قوی تر شده وپیروز می شوند.

علاوه براین احتمالات وروایات که در جهت برتری لشکریان امام زمان علیه السلام  است، خداوند در دل دشمنان رعب شدیدی ایجاد می نماید ونیز تمام مردم جهان با افزایش ظلم وجورها آگاهی ونیاز به ظهور و وجود منجی را احساس می کنند واسلحه های فوق علمی وبی نظیری که همراه لشکر مهدی موعود علیه السلام هست قدرت بی اثرکردن تمام سلاح های  امروزی را دارد ولذا با این امکانات ومعجزه های آسمانی  وغیبی ، لشکر حق برکل باطل پیروز می گردد.

....................

سلاح جنگی امام زمان:

در روایات گوناگونی، از معصومان، که به حد تواتر نیز رسیده‌اند، آمده است:
وقتی شر و فساد دامنگیر عالم بشود؛ نشانه‌های ظهور آشکار می‌شود و ظلم و ستم همه جا را فرامی‌گیرد. امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف)، بزرگ پرچمدار عدالت اجتماعی، قیام می‌کند و زمین را پر از عدل و داد می‌سازد.

در آیات و روایات فراوانی آمده است که، امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) حکومت را از دست کفار و مشرکان می‌گیرد و آن را به دست صالحان می‌سپارد. اما در عصری که قدرت‌های جهنمی‌ مخرب‌ترین سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای را تولید و استفاده می‌کنند، چگونه می‌توان تصور مبارزه با آنان را در سر گذراند؟
آنچه روشن است، آین که امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) بی شک از راه مصالحه وارد نمی‌شود و ذره‌ای در برابر ستمکاران کوتاه نمی‌آید.
امام صادق(علیه‌السّلام) می‌فرمایند:
قائم و اصحابش آن قدر نبرد می‌کنند، که دیگر مشرکی نماند.


نسبت به کیفیت این جنگ و ابزار آن، در روایات بسیاری تعبیر (بالسیف).

؛ یعنی (با شمشیر)، آمده است. اکنون سخن این جا است که چگونه با شمشیر می‌توان بر هزاران پوند بمب‌های هسته‌ای، که حتی تعدادی‌ اندک از آن هم برای ویران ساختن کره ی زمین کافی است، مقابله کرد؟

 - قیام با سلاح امروزی

در برابر نظر فوق، دیگران در پاسخ معتقدند که، خروج امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) با شمشیر، کنایه از نبرد است و این روایات در مقام بیان نوع سلاح نیست؛ بلکه از آن جهت که در زمان صدور این روایات، سلاحی جز شمشیر برای مخاطبان قابل تصور نبوده است، از این تعبیر استفاده کرده‌اند. معنای مدنظر از این تعبیر، شاید چنین بوده است که جنگ از برنامه‌های لاینفک انقلاب حضرت مهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) است.
اما، حال این که، چگونه حضرت بر قدرت‌های بزرگ ستمگر، چیره خواهد شد، پاسخ‌های دیگری داده‌اند، که آنها را بررسی می‌کنیم.

 - تضعیف ستمگران

برخی می‌گویند: در عصر ظهور، ستمگرانِ زمانه با سلاح‌هایی که خود ساخته‌اند، به جنگ با یکدیگر می‌پردازند و خداوند آنان را به خود مشغول می‌کند؛ بنابراین، وقتی قدرت آنان به دست خودشان از بین رفت و ضعیف شدند، آنگاه امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) ظهور می‌کنند و بساط آنان را بر می‌چینند. چنان که در روایتی از امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) آمده است: لایخرج المهدی حتی یقتل ثلث و یموت ثلث و یبقی ثلث.


اگر فعل (یقتل) را مجهول بخوانیم؛ یعنی، حضرت مهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) قیام نمی‌کند؛ مگر در زمانی که یک سوم از جمعیت دنیا کشته شده باشد و یک سوم بر اثر بیماری و مرگ طبیعی از بین رفته باشد و تنها یک سوم باقی مانده باشد؛ بدیهی است که در این حال، چیره شدن بر این جمعیت آسان خواهد شد. این دسته، روایت مزبور را مؤید گفتار خود می‌دانند.(ابراهیم امینی، کتاب دادگستر جهان یا مهدی موعود.)

 - سلاح دانش

امّا نسبت به پاسخ‌هایی که بیان کردیم، بهترین پاسخ همین است که، سیره خداوند در اتمام حجت خود بر بندگانش چنان بوده است که، همیشه رسولان خود را متناسب با وضع خاص همان عصر می‌فرستاده است؛ مثلاً، در عصر سحر و جادو، موسی را می‌فرستد؛ در عصر طب، عیسی را؛ در عصر سخنوری، محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را و....
خداوند در قرآن می‌فرماید: (و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبین لهم)؛ 

 یعنی هیچ رسولی را نفرستادیم؛ مگر به زبان همان قوم خویش تا (آنچه را که گفته‌ایم) برایشان بیان کند.
در عصر ظهور نیز، دنیای علم و فناوری دیدگان را خیره می‌سازد و عقل را درحیرت فرو می‌برد. در چنین وضعی بهترین وسیله اتمام حجت و مبارزه، همان راه علم است. در این هنگام اگر شخصی پدیدار شود، که بزرگ‌ترین دروازه‌های دانش را بگشاید و پایه‌های دانش‌های پیشین را متزلزل سازد؛ بی شک همگان در برابر او خاضع می‌شوند و حتی اگر بخواهند با سلاح آتشین با او به نبرد برخیزند؛ سلاح‌هایشان در برابر اعجاز علمی‌ و سلاح‌های ساخته شده ی او، پشیزی نخواهد بود.
امام زین العابدین (علیه‌السّلام) در یک بیان رمزگونه می‌فرمایند:
دانش بیست و هفت حرف است و همه ی آنچه را که فرستادگان پیشین آورده‌اند، دو حرف بیش تر نبوده است؛ بنابراین، مردم تا به امروز، چیزی بیش از این دو حرف را نمی‌دانند؛ امّا وقتی قائم آل محمد (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) قیام فرماید، بیست و پنج حرف دیگر را او هویدا خواهد ساخت و آن را در میان مردم گسترش می‌دهد و دو حرف پیشین را هم ضمیمه می‌سازد تا دروازه‌های دانش کاملاً گشوده شود و همه ی بیست و هفت حرف آشکار شود. ( پانویس : 27 الی 49).

پانویس : 

27

↑ طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۱، ص۸۸.    

۲۸.

↑ طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۱، ص۳۷۵.    

۲۹.

↑ دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب، ج۲، ص۱۷۲.    

۳۰.

↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری، ص۵۳۹.    

۳۱.

↑ شیخ صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۴۱۹.    

۳۲.

↑ طبری، محمد بن جریر، دلائل الامامه، ص۴۴۲.    

۳۳.

↑ طبری، محمد بن جریر، دلائل الامامه، ص۴۷۱.    

۳۴.

↑ مطهر حلی، علی بن یوسف، العدد القویه، ص۸۹.    

۳۵.

↑ مطهر حلی، علی بن یوسف، العدد القویه، ص۹۱.    

۳۶.

↑ شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱.    

۳۷.

↑ طوسی، محمد بن حسن، غیبه، ص۱۷۴.    

۳۸.

↑ اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه، ج۳، ص۲۴۴.    

۳۹.

↑ انبیاء/سوره۲۱، آیه۱۰۵.    

۴۰.

↑ صف/سوره۶۱، آیه۹.    

۴۱.

↑ نور/سوره۲۴، آیه۵۴.    

۴۲.

↑ قصص/سوره۲۸، آیه۴.    

۴۳.

↑ حر عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهداه، ج۵، ص۱۷۴.    

۴۴.

↑ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۴۰۷-۴۰۸.    

۴۵.

↑ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۵، ص۲۷۹.    

۴۶.

↑ حیدری کاشانی، حسین، حکومت عدل گستر در دست مهدی منتظر، ص۲۴۰-۲۷۰.

۴۷.

↑ حیدری کاشانی، حسین، حکومت عدل گستر در دست مهدی منتظر، ص۲۴۰.

۴۸.

↑ ابراهیم/سوره۱۴، آیه۴.    

۴۹.

↑ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.    

 

[1] العدالتنازلی فی علائم ظهور المهدی علیه السلام،عباس تبریزیان

[2] کمال الدین: 655،شیخ صدوق

[3] مختصربصائر الدرجات :117،حسن بن سلیمان الحلی

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: