۰

انقلاب بحرین، لرزه بر اندام رژیم سعودی

اگر رژیم بحرین سقوط کند، این امر دیگر پادشاهی‌های منطقه را تهدید خواهد کرد و به همین دلیل است که عربستان سعودی به این کشور نیرو فرستاده است.
کد خبر: ۴۸۹۲۳
۱۱:۵۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز»، يک تحليل‌گر سياسي به پرس تي‌وي گفت، تظاهرات در بحرين چالشي بزرگ براي امريکا است و آنها در اين برهه زماني خواستار هيچ گونه اصلاحات يا تغيير رژيم در بحرين نيستند.

ده‌ها هزار نفر در بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه، پايتخت اين کشور خواستار اعمال اصلاحات شدند. اين در حالي است که رژيم آل خليفه برگزاري هرگونه تظاهرات ضد دولتي را ممنوع کرده است.

شبکه پرس تي‌وي در اين رابطه با مايکل مالوف، مقام سابق پنتاگون از واشنگتن مصاحبه‌اي را ترتيب داده است که متن آن در زير مي‌آيد:

پرس تي‌وي: هر روزي که مي‌گذرد، به نظر مي‌رسد انقلاب بحرين بيش از پيش در حال فراموشي است. چرا ما به معناي واقعي کلمه نمي‌توانيم هيچ گزارشي در مورد انقلاب بحرين در رسانه‌هاي جريان اصلي امريکا پيدا کنيم؟

مالوف: پيدا نيز نخواهيد کرد. تظاهرات ضد دولتي در کشور بحرين در واقع چالشي براي امريکا و در واقع غرب است. با توجه به خواسته غرب مبني بر تغيير رژيم در سوريه و سکوت آنها در قبال بحرين، مي‌بينيم که روشي رياکارانه را در پيش گرفته‌اند.

ما شاهد يک جنبش واقعي، حقيقي و اصلاح طلبانه در بحرين هستيم اما بحرين براي کشور امريکا و عربستان سعودي و ديگر پادشاهي‌هاي حاشيه خليج فارس از نظر راهبردي بسيار اهميت دارد و آنها در اين برهه زماني هيچ حرفي از اعمال اصلاحات يا تغيير رژيم در اين پادشاهي‌ها نمي‌زنند.

بنابراين فکر مي‌کنم اين مسئله همينگونه پيش برود و غرب از سوي ديگر شيعيان را بويژه در سوريه هدف قرار دهد و اين مايه ناخرسندي است. در کشور بحرين جنبشي دموکراتيک وجود دارد اما سکوت واشنگتن در قبال مسائل جاري در آن کشور کر کننده است.

پرس تي‌وي: عربستان سعودي تا چه حد در اين سکوت رسانه‌اي و همچنين سرکوب تظاهرات در بحرين نقش دارد و اين امر چه آثاري براي خود عربستان به بار خواهد آورد؟

مالوف: خوب اين خيلي جدي است زيرا اگر رژيم بحرين سقوط کند، اين امر ديگر پادشاهي‌هاي منطقه را تهديد خواهد کرد و به همين دليل است که عربستان سعودي به اين کشور نيرو فرستاده است. از زمان آغاز اعتراضات، اين جنگي با واسطه بين ايران و عربستان سعودي است. در هر حال پادشاهي‌هاي منطقه از جمله عربستان در وضعيت متزلزلي به سر مي‌برند.

تظاهرات فزاينده‌اي در عربستان و همچنين کويت، اردن و ديگر کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس جريان دارد.. آنها اين مسئله را يک تهديد قلمداد مي‌کنند.

انتهای خبر/ ز.ح

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: