۰
به بهانه روز جهانی سالمند/

ˈپیاده روی ˈ مناسب ترین فعالیت بدنی برای سالمندان

کرمانشاه - درصد فراوانی از جمعیت هر کشور را سالمندان تشکیل می دهد و این مهم، سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشته که دهم مهر مصادف با اول اکتبر را با نام ارزشمند سالمندان زینت کند.
کد خبر: ۴۲۸۱۳
۱۳:۵۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از ایرنا، سلامت این قشر از جامعه از اهمیتی خاصی برخوردار است و یکی از مهم ترین راه های حفظ سلامت، داشتن فعالیت های بدنی مناسب و متناسب با سن و سال است.

متولیان امر سلامت، داشتن فعالیت های بدنی روزانه را به سالمندان توصیه و نکاتی را در این زمینه به آنها گوشزد می کنند.

مدیر گروه تخصصی تغذیه، جمعیت و سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ˈپیاده رویˈ را یکی از مناسب ترین فعالیت های بدنی برای سالمندان می داند و می گوید: انجام تمرینات گرم کننده عضلات قبل از شروع هر گونه فعالیت بدنی، بسیار مهم است.

ˈمهر انگیز جمشید پورˈ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می افزاید: به مدت دو دقیقه در جا راه رفتن و بالا آوردن پاها و حرکت دادن آزادانه دست ها به طرف جلو، عقب و بالا از جمله تمرینات گرم کننده عضلات است و پوشیدن کفش های ورزشی برای انجام این حرکات توصیه می شود.

وی مدت زمان روزهای اول پیاده روی برای سالمندان را 10 تا 15 دقیقه عنوان کرد و گفت: این مدت باید بتدریج افزایش یابد تا حداکثر به یک ساعت در روز برسد.

جمشیدپور با تاکید بر اینکه بهتر است پیاده روی در دو نوبت 30 دقیقه ای صبح و عصر انجام شود، می افزاید: چنانچه سالمندی توانایی افزایش 30 دقیقه پیاده روی مداوم را ندارد، می تواند به جای آن سه بار پیاده روی 10 دقیقه ای را جایگزین کند.

وی به این قشر توصیه می کند که برای انجام پیاده روی، مسیری هموار با هوای پاک را انتخاب کنند و همواره یک بطری آب به همراه داشته باشند.

جمشید پور پوشیدن کفش های ورزشی راحت و به اندازه، استفاده از جوراب های ضخیم نخی بمنظور جذب عرق پا و به تن کردن لباس های راحت، سبک و متناسب با دمای هوا را از جمله مواردی می خواند که سالمندان باید در هنگام پیاده روی مورد توجه قرار دهند و تصریح می کند: در تابستان، پوشیدن لباس های رنگ روشن و در زمستان استفاده از چند لباس نازک به جای یک لباس ضخیم توصیه می شود، چرا که در هنگام پیاده روی و گرم شدن تدریجی بدن، می توان از تعداد لباس ها کاست.

وی با تاکید بر اینکه باید پیاده روی با سرعت کم شروع شود، می گوید: در هر قدم باید، بازوها در کنار بدن حرکت کنند و گام برداشتن از مفصل ران و با گام بلند انجام شود ، سپس روی پاشنه فرود آمده و با یک حرکت نرم به جلو حرکت کرد.

جمشید پور می افزاید: در صورت امکان باید بدون توقف راه رفت، چرا که ایستادن مکرر و شروع مجدد پیاده روی ، مانع از تاثیرات مثبت این تحرک می شود.

وی تنفس عمیق در حین راه رفتن را توصیه می کند و می گوید: بسیار مهم است که با هر نفس عمیق از طریق بینی، ریه ها پر از هوا شود و سپس این هوا از طریق دهان خارج شود.

وی اظهار کرد: سالمندان سعی کنند زمانی از روز را برای پیاده روی در نظر بگیرند که گرسنه یا خسته نباشند و در صورت امکان با دوستان خود پیاده روی کنند.

وی همچنین با سالمندانی که به درد زانو مبتلا هستند، توصیه کرد در سربالایی یا سراشیبی قدم نزنند و با سرعتی حرکت کنند که در حین آن بتوانند با همراه خود صحبت کنند.

جمشید پور با تاکید بر اینکه در پیاده روی باید به جلو نگاه شود نه به زمین، تصریح کرد: در اواخر پیاده روی باید بتدریج قدم ها آهسته تر شود تا با این کار بدن کم کم سرد شود.

وی گفت: اگر در حین پیاده روی درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید عارض شد، استراحت فوری و مشورت با پزشک در اسرع وقت ضروریست.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: