۰

"جای اسلام در نظام سیاسی عربستان سعودی خالی است"

معترضان سعودي با تجمع مقابل ساختمان وزارت کشور در شهر رياض، پايتخت اين کشور آزادي زندانيان سياسي را خواستار شده اند.
کد خبر: ۳۸۶۸۴
۱۴:۵۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، معترضان روز چهارشنبه (۴ مرداد) با تظاهرات در رياض علیه رژيم آل سعود شعار سر دادند و آزادي فوري زندانيان را خواستار شدند.

بيش از ۵۰۰ تن از بانوان سعودي نيز روز يک‌شنبه (اول مرداد) با ارسال نامه به روحانيون مسلمان در سراسر جهان از آن‌ها خواستند عربستان را براي آزادي زندانيان سياسي تحت فشار قرار دهند.

پرس تي وي با دکتر سيد علي واصف، رئيس انجمن اصلاحات و تحقيقات بين‌الملل در واشنگتن، در اين زمينه گفت و گويي انجام داده است که برگردان آن را در زير مي‌خوانيد:

پرس تي وي : شمار زندانيان سياسي در عربستان سعودي حيرت آور است. چه طور اين موضوع ، خيلي مورد توجه جامعه بين‌المللي قرار نگرفته است؟

واصف: پاسخ اين سوال خيلي ساده است. به اين دليل که آن‌ها و عمدتا کشورهاي غربي، هر دو هدفي يکسان را دنبال مي‌کنند، دستور کار مشترک دارند و جامعه بين‌المللي نيز به طور کلي چه از لحاظ اقتصادي و واردات و صادرات و بازرگاني و تجارت و امثالهم به کشورهاي غربي وابسته است.

و اين موضوع اساسا منافع غرب را تامين مي‌کند. عربستان سعودي به طور کلي مطابق با سياست قدرت‌هاي غربي و سياست ناتو در خاورميانه عمل مي‌کند ، به نام اسلام، آموزه‌هاي اسلام وهابي- سلفي را پياده مي‌کند.

بنابر اين، اين مساله براي مردم عادي، مشکل است. اشخاص غيرروحاني معمولا درک تجزيه و تحليل مسايل را ندارند. افراد واقعي، پادشاهي واقعي در پشت اين هدف شوم پنهان شده تا سياست کشورهاي غربي و سياست طرفداري از اسرائيل را در منطقه اجرا کند و زمينه را براي روي کار آمدن رژيم‌هاي بيش‌تري که حامي اسرائيل باشند در منطقه فراهم آورد.

اين همواره سياست تاريخي عربستان سعودي بوده است و مساله جديدي نيست. مشکل اصلي، جامعه بين‌الملل، سازمان‌هاي حقوق بشر، شوراي امنيت سازمان ملل، صليب سرخ و هلال احمر و ديگر نهادهاي بين‌المللي هستند که چشمان خود را بر روي اين حقيقت که در دهه اخير ده‌ها هزار نفر از شهروندان سعودي بازداشت شده‌اند و همچنان هم بازداشت مي‌شوند، بسته‌اند.

اين درحالي است که بازداشت خودسرانه مردان و زنان و کودکان را که هيچ حقوق اساسي ندارند به ويژه در استان الشرقيه، شاهد هستيم . مردمي که با آن‌ها به عنوان شهروند درجه ۳ رفتار مي‌شود. با وجود اين حقيقت که آن‌ها شهروند عربستان سعودي هستند اما از هرگونه حقوق شهروندي محرومند.

براي پي بردن به ماهيت رژيم سعودي، شما بايد مساله را از دو زاويه متفاوت مورد بررسي قرار دهيد. اگر شما بتوانيد مسايل را از اين دو زاويه در باره رژيم سعودي مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد، به دلايل اين بازداشت‌هاي گسترده و دستگيري‌هاي غيرقانوني پي خواهيد برد.

زاويه اول، بررسي اين موضوع از بعد بين‌الملل است و آن اين که عربستان سعودي کاملا خط و خطوط امريکا و اسرائيل را در منطقه دنبال مي‌کند. يعني مانند پليس و نگهبان براي اسرائيل و امريکا در منطقه عمل مي‌کند. و بنابر اين هر آن چه را که امريکا و اسرائيل به اين رژيم ديکته کنند، کورکورانه آن را اجرا مي‌کند .

بعد دوم اين است که جامعه بين‌الملل نفت مي‌خواهد و عربستان سعودي نيز ذخائر عظيم نفت دارد . بنابر اين زماني که پاي نياز نفتي در ميان است، آن‌ها تمايلي ندارند هيچ مانعي در اين زمينه به وجود آيد.

پرس تي وي : دستگيري و بازداشت فعالان در سراسر کشورهاي پادشاهي خليج فارس، اخيرا به طور چشم‌گيري افزايش يافته است به طوري که اکنون بازداشت فعالان را در امارات شاهد هستيم. به نظر شما عربستان در بازداشت فعالان در خلال اين سالها از چه حمايتي برخوردار بوده است؟

واصف : خب، خيلي ساده است. عربستان از روز اول، از لحظه خلق و پيدایش از سوي ام آي ۶.... سازمان اطلاعات انگليس، دوگانگي را به نام اسلام دنبال کرده است. اين درحالي است که اسلام با رژيم عربستان هيچ پيوندي ندارد. آن چه که آن‌ها انجام مي‌دهند با هنجارهاي اساسي و اصولي اسلام در تضاد است. لازمه اسلام، حکومتي به نمايندگي از مردم و با حمايت مردمي است .

درمورد عربستان، ما هيچ نوع حمايت مردمي را از رژيم سعودي و يا حضور نمايندگان مردم در پارلمان شاهد نيستيم و اين موضوع کاملا با هنجارهاي اسلامي مغايرت دارد.

ما هيچ نوع پيروي از اصول اسلامي را در عربستان شاهد نيستيم و اين موضوع درباره نظام سياسي اين کشور نيز صدق مي‌کند. هيچ‌کدام از چهار خليفه اول با سياست مشت آهنين و يا بدون نمايندگي از طرف مردم حکومت نکردند و در خلال سال‌هاي بنيادين اسلام نيز هيچ نوع رژيم شخص محور و يا خويشاوندي وجود نداشته است.

اما در عربستان ، رژيم خويشاوندي را شاهد هستيم که بدون هيچ مانع و پاسخ‌گويي در ۷۰ سال اخير حکومت کرده است . فساد سراسر کشور را فراگرفته ، هيچ حقوق بشري نيست، هيچ اسلامي نيست، جاي اسلام واقعي در نظام سياسي عربستان خالي است و آن‌ها صرفا خط و خطوط کشورها غربي را دنبال مي‌کنند.

و اين مساله براي غيرروحانيون اهميت دارد و من مايلم از طريق شبکه تلويزيوني شما، توجه مسلمانان عادي، مسلمانان غير روحاني را به اين مساله جلب کنم که عربستان سعودي به نام اسلام طرح‌هاي شوم خود را در حمايت و دفاع از منافع غربي‌ها و منافع اسرائيل اجرا مي‌کند. رژيم عربستان هيچ پيوندي با اسلام ندارد و فقط اين دليل که مکه و مدينه در عربستان سعودي واقع شده‌اند، به اين معنا نيست که رژيم عربستان از اسلام پيروي مي‌کند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: