SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:
** مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، تجلی خداوند و حسن ختام عالم و همه ادیان است
آیت الله فاضل لنكرانی در توصیف آخرین حجت الهی می فرماید: 'او بقیه و انتهای تجلی خداوند و حسن ختام عالم و همه ادیان است. او در میان مظاهر تجلی حق تعالی آخرین گوهری است كه مظهر همه صفات و اسمای الهی است و می توان گفت همانطوری كه نبی اكرم(ص) مظهر تام انبیا و شریف ترین گوهر نبوت بود، وجود شریف حضرت حجت نیز لب امامت و تجلی تام امامت است... . وجود شریفی كه منصبی را عهده دار است كه بالاترین منصب عالم وجود است و آن قیام برای اجرای كامل دین خدا و رفع ظلم و ستم و برخورد با هرگونه بدعت و انحرافی است كه در جامعه مسلمین و میان انسان ها به وجود آمده است... . آنچه امروز مایه حیات و رمز بقا و استمرار است دل دادن به آن وجود شریف و سرسپردن بر خاك كوی اوست.
** دولت جهانی ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه)، حكومت خدا به رهبری ولی خدا است
مرحوم آیت الله طالقانی درمورد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) معتقد بود: 'مهدویت از خصایص شیعه است و این خصوصیت بوده كه شیعه را همیشه در جهت حركت انقلابی قرار داده [است]. بنابراین دولت جهانی ولی عصر، حكومت خدا به رهبری ولی خدا و همكاری مردان خداست؛ با هم شدن اسباب طبیعی و استعدادهای فكری و اجتماعی. همه وسایل و اسباب دست به هم می دهد و امدادهای الهی هم كمك می كنند [تا این آرزوی بزرگ بشری در آخر الزمان تحقق پیدا كند].'
** اعتقاد به مهدی(عجل الله تعالی فرجه) یك الهام فطری - انسانی است
شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و ایمان به او نوشته بود: 'اعتقاد به مهدی ...، یك الهام فطری - انسانی است كه در برابر بینش متفكران جهان، روزگار درخشانی را مجسم می سازد ...؛ این الهام طبیعی و این شعور باطنی كه در افراد همه جوامع و ملل موجود است،... از گسترده ترین و روشن ترین الهامات بشری است ...؛ ایمان به مهدی(عجل الله تعالی فرجه) ... عامل نیروبخشی است كه ... امید به دنیای عدل و داد آینده و حس مقاومت و جنبش را در افراد به وجود می آورد و از خاموش شدن مشعل انتقام در سینه مظلومان جلوگیری می كند. مهدی اسلام، انسان معینی است كه در كنار ما با تمام وجودش زندگی می كند و برای ما در همه این دردها، غصه ها و آتش تاخت و تازهای ستمگران ... و سوز و گداز رنجش دردمندان ... می سوزد و خود او هم در انتظار لحظه ای است كه بتواند دستش را به سوی ستم دیده محروم دراز كند و ریشه ستمگران را از بن بكند.'
** حكومت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
امام موسی صدر در تفسیر آیه معروف كه می فرماید: 'زمین را بندگان صالح خدا میراث خواهند برد' می نویسد: 'در روایات اهل بیت(علیهم السلام) این آیه بر حكومت مهدی موعود تطبیق شده است. در آن روز جهان متكامل و پیشرفته كه از اشتباهات و لغزش های خود سرخورده و خسته شده و تشنه تعلیمات حقیقی اسلام و مشتاق حكومت عادل می باشد، دعوت حضرت ولی عصر(علیه السلام) را با نهایت رغبت خواهد پذیرفت. اصولا انسان پیوسته در حال تجربه است. هرچند وقت، راهی می رود و روشی را انتخاب می كند و بعد از مدتی تجربه [یا] باز می گردد، یا آن راه را صحیح و رفتنی تشخیص می دهد. تكامل انسان به همین معنی است و سرانجام انسان با كمك علم و تجربه بر بام جهان برآمده، خلیفه خدا در زمین خواهد شد؛ به دلیل این آیه كریمه كه می فرماید: 'پیروزی و آینده از آن نیكان است و جهان به طرف حق و حقیقت و پیروزی حق جویان و حقیقت طلبان پیش می رود.'
** تنها مهدی(عجل الله تعالی فرجه) است كه جهان را پر از عدل و داد می كند
'علی قائمی' نویسنده و محقق، درباره وجود مبارك حضرت مهدی(علیه السلام) می نویسد: تمام فرق اسلامی تحقق ظهور منجی جهانی را در وجود قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله) متمثل می دانند و به اتفاق می گویند كه تنها اوست كه زمین را پر از عدل و داد خواهد كرد. برای اینكه مردم درباره رهبر و خصایص او دچار خطا نشوند، مشخصات و صفات او و شروط ظهور و دوران حیات، تولد و غیبتش ذكر شده است. روایات اسلامی حتی گفته اند كه او از كجا ظهور می كند، خبرِ ظهورش چگونه منتشر می شود، و نخستین جمله دعوت او چیست. ... حتی روایات گفته اند او از نسل پیامبر، فرزند فاطمه و علی، دوازدهمین جانشین محمد(صلی الله علیه و آله)، نهمین فرزند امام حسین(علیه السلام) و تنها فرزند امام عسكری(علیه السلام) است ...؛ براین اساس امام زمان یك مصداق خارجی است و روایات درباره او به حدی است كه هر كس انصاف داشته باشد اعتراف می كند كه نمی توان باور داشت این همه سخنان درباره اش ساختگی یا بر اساس دروغ باشد.
** باور ظهور مهدی(عجل الله تعالی فرجه) امیدآفرین است
آیت الله صافی گلپایگانی در مورد باورداشت مهدویت و آثار آن می نویسد: 'بدون تردید عقیده به مهدویت و اعتقاد به ظهور حضرت مهدی(ع) به عنوان منجی عالم بشریت باوری صرفا اسلامی است كه بر اساس كتاب و سنت پدید آمده و همگی مسلمانان پیشین و پسین بر آن اتفاق نظر دارند و حتی گروهی از بزرگان و صاحبنظران به متواتر بودن احادیث وارده در این باب حكم كرده اند. این باور داشت به عنوان اندیشه اسلامی بر پایه قوی ترین برهان های نقلی و عقلی استوار است و بررسی تاریخ و شواهد بسیارِ آن، بهترین تایید بر صحت و متانت آن به شمار می رود و هیچ یك از مسلمانان ـ چه از شیعیان و چه از اهل سنت ـ به انكار یا تشكیك در آن نپرداخته است ... . بر كسی پوشیده نیست كه عقیده به ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) عقیده ای است كه امید می آفریند و نشاط و تلاش ایجاد می كند؛ سستی و ناامیدی و كسالت را از بین می برد. حركت های اصلاح گرانه و اسلام خواهانه را تشویق می كند و جان های شورنده بر استكبار و استضعاف را تقویت می كند.'
** ظهور مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، حلقه ای از حلقه های مبارزه با باطل است
استاد فرزانه شهید مطهری درباره ظهور مهدی(علیه السلام) و ماهیت قیام آن حضرت نوشته بود: '... از آیات و روایات اسلامی ... استفاده می شود كه ظهور مهدی موعود حلقه ای است از حلقه های مبارزه اهل حق و باطل كه به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود. سهیم بودن یك فرد در این سعادت موقوف به این است كه آن فرد عملا در گروه اهل حق باشد... مهدی نویدی است... به اهل... عمل صالح... و مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان... ظهور مهدی منتی است بر مستضعفان... وسیله ای است برای پیشواشدن آنان و مقدمه ای برای وارث شدن آنها... تحقق بخش وعده ای است كه خداوند در كتب آسمانی به صالحان داده است. قیام مهدی، برای حمایت مظلومانی است كه استحقاق حمایت دارند... از مجموع آیات و روایات استنباط می شود كه قیام مهدی موعود(علیه السلام) آخرین حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است كه از آغاز جهان برپا بوده است. مهدی موعود تحقق بخش ایده آل همه انبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است.'
** كیست آن كسی كه هوا را مغلوب هدایت می سازد؟
مرحوم استاد علامه محمدتقی جعفری درباره منجی عالم بشریت نگاشته بود: آن كمال یافته الهی و تربیت و تعلیم یافته باغبان هستی است كه همه وجدان های ناب بشری به انتظار مقدم او لحظه شماری می كنند ...، این انسان كامل ماهیت هوا و مختصات آن را و همچنین ماهیت هدایت و لوازم و صفات آن را به همه آدمیان می شناساند و طرق تقویت اراده را به مردم تعلیم می كند، تا آن جا كه مردم حیات خود را در هدایت و كمال ببینند و مرگ خود را در هوا و هوس...، قطعی است آن روز كه عنایت الهی مدد كند و عدالت در روی زمین به وسیله دولت جهانی كه زمامدارش انسان كامل الهی، حضرت حجة بن الحسن(علیه السلام)، خواهد بود... به فعلیت در می آید، انسان تعریف حقیقی خود را درمی یابد.
** جامعه صالح در روزگار مهدی(عجل الله تعالی فرجه) محقق می شود
مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در ذیل آیه 'وعد اللّه الذین آمنوا... لیستخلفنَهم فی الارض' نوشته بئد: این آیه وعده ... زیبایی است ... خدای سبحان به كسانی كه ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند، وعده می دهد كه بزودی جامعه ای بر ایشان برپا می دارد كه به تمام معنی صالح باشد و از ملكه كفر و نفاق و فسق پاك باشد... و در عقاید افراد آن و اعمالشان جز دین حق چیزی حاكم نباشد؛ در امنیت زندگی كنند، ترسی از دشمن داخلی و خارجی نداشته باشند، از كید نیرنگ بازان و ظلم ستمگران و زورگویی زورگویان آزاد باشند. این جامعه طیب و طاهر با صفاتی كه از فضیلت و قداست دارد هرگز تاكنون در دنیا منعقد نشده ...؛ در روزگار مهدی(علیه السلام) چنین جامعه ای مصداق پیدا خواهد كرد. چون اخبار متواتری كه از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) در خصوصیات آن جناب وارد شده از تشكیل چنین جامعه ای خبر می دهد...؛ حق این است كه... این آیه شریفه جز با جامعه ای كه بوسیله ظهور مهدی(علیه السلام) بزودی منعقد می شود، بر هیچ جامعه دیگری منطبق نمی شود.'
** علم مهدی(عجل الله تعالی فرجه) از جانب خداوند است
با مطالعه آثار 'ابن عربی'، عقیده او درباره حضرت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه) آشكار می شود؛ چنان كه در باب 366 فتوحات مكیه كه درباره معرفت یاران و وزرای حضرت مهدی(علیه السلام) در آخرالزمان است، می نویسد: 'خداوند را خلیفه ای است زنده و موجود كه ظاهر می شود و ظهورش در زمانی اتفاق می افتد كه دنیا پر از جور و ستم باشد. او دنیا را پر از عدل و قسط می فرماید و اگر از عمر دنیا مگر یك روز نماند، خداوند آن روز را طولانی می گرداند تا آن خلیفه ولایت كند. او از عترت رسول اللّه(صلی الله علیه و آله) و جدش حسین بن علی بن ابی طالب است... .'
ابن عربی همچنین در جای دیگری می گوید: 'او از نسل پیامبر(صلی الله علیه و آله)و از فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) و جدش حسین بن علی(علیه السلام) است.'
سپس اسامی امامان را تا پدر آن حضرت ذكر كرده و می گوید: 'علم او از طرف خدا است و آن، شرع حقیقی محمدی است و هیچ گاه خطا نمی كند و دارای مقام عصمت است.'
ابن عربی می گوید: او در زمانی قیام می كند كه زمین پر از ظلم و جور شده باشد و آن را پر از عدل و داد می كند؛ وی در نیمه شعبان 255 ق متولد شده و باقی خواهد بود تا عیسی بن مریم بدو بپیوندد.'