۰

قطر بار دیگر اعزام نیروهای عربی-غربی به سوریه را مطرح کرد

وزیر خارجه قطر اذعان کرد که موضوع اعزام نیروهای عربی و بین‌المللی به سوریه و مسلح کردن شورشیان در نشست مشترک اتحادیه عرب و روسیه در قاهره را مطرح کرده است.
کد خبر: ۳۲۷۲۲
۱۰:۱۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در گفت‌‌وگو با الجزیره درباره نشست شنبه گذشته اتحادیه عرب و روسیه در قاهره گفت: در این نشست به نقاط مشترکی با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دست یافتیم و این اقدامی مثبت بود.

وی با اشاره به اینکه توافق حاصل در نشست قاهره بر سر مسائل کلی بوده است که نیاز به تشریح و پرداختن به جزئیات بیشتری دارد گفت: اتحادیه عرب همچنان به تصمیم‌های خود در قبال سوریه پایبند است.

وزیر خارجه قطر طرح مشترک روسیه و اتحادیه عرب برای سوریه را توقف خشونت‌ها در این کشور، ایجاد ساز و کار نظارت بی‌طرف و رد دخالت خارجی در امور سوریه، فراهم‌سازی فرصت بدون مانع ارسال کمک‌ها به این کشور و همچنین حمایت قوی از ماموریت کوفی عنان برای برگزاری گفت‌وگوی سیاسی بین دولت و معارضان خواند.

حمد بن جاسم گفت که در نشست خبری مشترک با همتای روسی خود در قاهره تاکید کرده است که ماموریت انان در سوریه بر اساس سه تصمیم مهم مجمع عمومی سازمان ملل در قبال سوریه بوده  است.

وی درباره اقدامات آتی کشورهای عربی و غربی پس از نشست روسی عربی در قاهره گفت: توافق کشورهای عربی با سوریه شامل مسائل کلی بود و طی روزهای آتی این موضع را اعلام می‌کنیم و اگر قرار بر قطعنامه‌ای باشد شورای امنیت صادر خواهد کرد.

وزیر خارجه قطر ماموریت کوفی عنان در پرونده سوریه را بسیار مهم خواند و گفت: ما عنان را در ماموریت خود حمایت می‌کنیم و مرجع کار تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل است که بر اساس تصمیمات کشورهای عربی و نقشه راه عربی است.

حمد بن جاسم با تایید خواسته عنان برای ایجاد حرکتی سیاسی در سوریه ادامه داد: به جای اینکه تنها از آتش‌بس در سوریه سخن گفته شود باید حرکتی سیاسی برای سوریه انجام شود در غیر این صورت تلاش‌ها برای ایجاد راه حل با مشکل مواجه خواهد بود.

نخست‌وزیر قطر مسلح کردن شورشیان در سوریه را مطابق با قوانین دینی و بین‌المللی خواند و گفت: در نشست اتحادیه عرب با روسیه  طرح اعزام نیروهای عربی و بین‌المللی به سوریه را مطرح کردیم تا روند سیاسی روشن و شفافی ایجاد شود و از سوی دیگر خواستار اعطای فرصت به ملت سوریه برای دفاع از خود شدیم.

حمد بن جاسم افزود: قطعنامه‌ای که در شورای امنیت وتو شد شامل توقف ارسال سلاح به هر دو طرف نیروهای دولتی و معارضان بوده است.

وزیر خارجه قطر در آغاز نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره خواستار اعزام نیروهای عربی و بین‌المللی به سوریه شد و گفت: زمان آن رسیده است که به این پیشنهاد توجه شود.

وی همچنین خواستار به رسمیت شناخته شدن شورای ملی سوریه به عنوان نماینده قانونی ملت سوریه شد و تاکید کرد: زمان سکوت در قبال حوادث سوریه به پایان رسیده است و باید تصمیم‌های اتحادیه عرب اجرایی شود.

قطر و عربستان در روزهای گذشته مجدانه بر حمایت از شورشیان و گروهک‌های مسلح در سوریه اعم از حمایت مالی و تسلیحاتی تاکید کرده‌اند.

منبع : فارس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: