۰

انقلاب موسسات دولتی یمن

مردم مسلمان و انقلابی یمن طرح آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس را توطئه ای برای مصادره انقلاب و توقف شعله های آتشین آن می دانند و نه تنها بر سقوط دیکتاتور بلکه بر محاکمه او و همدستانش نیز پافشاری می کنند، درخواستی که هرگز با منافع غرب و عربستان همخوانی ندارد.
کد خبر: ۲۹۷۲۸
۱۶:۱۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، با پیوستن کارمندان دولتی در یمن به امواج خروشان انقلاب ، قیام اسلامی مردم یمن علیه رژیم دیکتاتوری علی عبدالله صالح وارد مرحله جدیدی شده است . مردم یمن از اظهارات مداخله جویانه سفیر آمریکا که تظاهرات مردمی را عامل خشونت در یمن تلقی کرده بود ، همچنان خشمگین و عصبانی اند و این اظهارات را مداخله صریح و بی پرده آمریکا در امور داخلی کشورشان تلقی می کنند.

مردم یمن  طرح آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس را توطئه ای برای مصادره انقلاب و توقف شعله های آتشین آن می دانند و نه تنها بر سقوط دیکتاتوربلکه بر محاکمه او و همدستانش نیز پافشاری می کنند، درخواستی که هرگز با منافع غرب و عربستان همخوانی ندارد.

مهمترین خبرهای مربوط به یمن در  سه روز گذشته:

ــ تظاهرات انقلابیون در صنعاء و تعز

مردم یمن در دو شهر "صنعاء" و "تعز" با برپایی تظاهرات گسترده خواستار محاکمه صالح و تمام مزدوران او بدلیل هدف قرار دادن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی شدند و بر ضرورت دور نگه داشتن نزدیکان صالح از نهادهای امنیتی، فرماندهی ارتش و مدنی تاکید کردند.

 انقلابیون بار دیگر اعلام کردند که مخالف اعطای مصونیت قضایی به صالح و همدستانش هستند زیرا آنها جنایتکار جنگی به شمار می‌آیند.

ــ انقلاب موسسات دولتی یمن

پایگاه خبری "الجزیرة" نوشت: در پی تداوم اختلافات و بحران یمن برغم تشکیل دولت وفاق ملی، کارمندان دولتی یمن در اعتراض به فساد موجود در موسسات دولتی اعتصاب کردند و خواستار برکناری تمام مقامات مسئول وابسته به رژیم صالح در این نهادها و تمامی افراد فاسد شدند.

کارمندان دولتی تحت عنوان "انقلاب موسسات دولتی" در یک گام هماهنگ و همسو تمامی درهای ادارات و دفاتر دولتی را بستند و خواستار انتخاب مدیران جدید و جانشین شدن افرادی بدون برخورداری از پرونده‌های فساد در کشور شدند.

بر اساس این گزارش، این اقدام در 18 نهاد دولتی صورت گرفت. "محمد غبعال" یکی از کارمندان دولتی یمن که در این اعتصاب شرکت کرده بود، گفت: این انقلاب واقعی یمن است؛ انقلاب نهادهای دولتی،علی عبدالله صالح گروهی از افراد فاسد را در راس نهادهای دولتی گذاشته است.

ــ تحصن کارمندان انقلابی در مقابل یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی و نظامی یمن

صدها تن از کارمندان دولتی یمن با تحصن در مقابل یکی از نهادهای نظامی- اقتصادی این کشور خواستار برکناری رئیس آن که گفته می‌شود یکی از نزدیک‌ترین عوامل نظام علی عبدالله صالح به شمار می‌آید و با او هم قبیله‌ای است، شدند.

این مرکز دولتی درآمدهای بسیار زیادی از حمل و نقل دریایی و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها به دست می‌آورد و بودجه آن محرمانه است.

این کارمندان انقلابی یمن اعلام کردند که افراد مسلحی که به سوی تظاهرات کنندگان در صنعا شلیک می‌کنند از این مسئول پول دریافت کرده‌اند.

ــ موج انقلاب دامن‌ تلویزیون رسمی یمن را نیز گرفت

موج تحصن‌های دولتی شامل تلویزیون رسمی یمن، مقرهای پلیس در صنعاء و سایر مراکز وابسته به ارتش نیز می شود.

جرقه این انقلاب هفته گذشته با تحصن کارمندان یک شرکت هوایی و درخواست آنها مبنی بر برکناری مدیرشان که داماد صالح به شمار می‌رفت و یکی از متهمان به اختلاس در این کشور است، زده شد.

ــ رای اعتماد پارلمان یمن به دولت جدید

دولت وفاق ملی یمن به ریاست "محمد سالم باسندوة" توانست بعد از چند روز رایزنی از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد.

این درحالی است که حضور دست‌نشانده‌های صالح در این دولت همچنان بدون رضایت جوانان انقلابی یمن در حال انجام فعالیت‌های خود است.

ــ دستان سفير آمريكا آغشته به خون مردم يمن

 يكي از رهبران احزاب موسوم به "ديدار مشترك" يمن، گفت: دستان سفير آمريكا در يمن به خون 14 نفر از جوانان اين كشور كه در حمله نيروهاي گارد رياست جمهوري، نيروهاي امنيت مركزي و اطرافيان صالح كشته شدند، آلوده است.

"علي الصيراري" با اشاره به مداخله سفير آمريكا در امور داخلي يمن، خاطرنشان كرد: سخنان اخير سفير آمريكا ، تاثير بسياري بر پيچيده شدن وضع سياسي يمن گذاشته است. در حالي كه سفير آمريكا، پيش‌تر، تلاش مي‌كرد موضع متوازن و يكساني اتخاذ كند، اما اين كشور، با دخالت در امور داخلي يمن، از قاتلان و جنايتكاران حمايت كرد.

عضو ارشد احزاب موسوم به "ديدار مشترك" يمن تصريح كرد: سفير آمريكا در حمله به مردم يمن شريك است و اين جرم وي نابخشودني است.

وي با محكوم كردن حمله اخير به مردم شركت كننده در تظاهرات موسوم به "تظاهرات الحيات" تاكيد كرد: نبايد در برابر اينگونه جنايات رژيم يمن سكوت كرد

الصيراري اظهار داشت: عمر رژيم علي عبدالله صالح به سر آمده است و اطرافيان او نيز به سرنوشت وي دچار خواهند شد. رژيم صالح سرنگون شده و خواهد رفت و دولت احزاب ديدار مشترك نيز نقش سرپوش بر جنايت‌هاي رژيم و اطرافيان صالح را بازي نخواهد كرد.

وي افزود: دولت جديد تاكنون، به علت وضع امنيتي كشور، اقدام درخوري انجام نداده است و به طور كلي، بر اوضاع مسلط نيست.

ــ تلاش آمریکا براي نجات دیکتاتوریمن

دبيركل حزب دمكراتیک يمن با تاكيد بر تمایل واشنگتن برای فراری دادن دیکتاتور یمن از چنگال عدالت، خاطر نشان کرد که موضع آمريكا درباره درخواست صالح براي رفتن به اين كشور، تبليغاتي است.

"سيف الوشلي" اظهار داشت: مردم يمن آمريكا را دشمن خود مي‌دانند، زيرا واشنگتن مواضع خصمانه عليه انقلاب آنها گرفته، عناصر رژيم را پناه داده و تلاش مي‌كند تا صالح را از مجازات برهاند.

وي خاطرنشان کرد: اينكه آمريكا با درخواست صالح موافقت كند و به آن پناهندگي سياسي بدهد، عجيب نيست؛ زيرا آمريكا از مزدورانش، به ويژه صالح، تا آخرين لحظه حمايت مي كند و از سوی دیگر صالح اطلاعات زيادي درباره سياست آمريكا در منطقه، به ويژه درباره به اصطلاح مبارزه با تروريسم، دارد.

الوشلی افزود: برخي از گروه‌ها و احزاب يمن مجري سياست‌هاي آمريكا هستند، و مردم آنها را خائن می دانند.

دبيركل حزب دمكراتیک يمن تصريح كرد: احزاب ديدار مشترك براي به دست آوردن منافع اندك حزبي، با صالح، آمريكا و عربستان هماهنگ شده اند.

ــ تفرقه افکنی آل‌سعود در یمن

عضو حزب سوسياليست يمن، عربستان سعودی را به تفرقه افکنی میان احزاب و گروه های سیاسی برای ادامه نفوذ در یمن متهم کرد.

"علي ناصر البخيتي"  با اشاره به حمایت دولت آمريكا از احزاب دور از انقلاب يمن تاكيد كرد، باقي ماندن حزب علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن در حيات سياسي به مثابه دور زدن انقلاب این کشور است.

وي افزود: آمريكا به همراه عربستان سعودي، عملكردي يكجانبه را در يمن به كار گرفته اند، تا اوضاع اين كشور را به نفع خود سامان دهند و اينك كنترل اوضاع را در پشت پرده و با پوشش كامل سعودي در دست گرفته است.

عضو تشكل ديدار مشترك، حزب "الاصلاح" را به افتادن در دامان عربستان سعودي از ترس تعهدات انقلابي و انتخاباتي متهم كرد و گفت: رژيم سعودي در يمن از سياست تفرقه بينداز و حكومت كن استفاده مي كند، تا بتواند در ميان افكارعمومي انقلابيون و برخي احزاب كه به عنوان احزاب محافظه كار شناخته مي شوند، فتنه انگيزي كند.

ــ اداره دولت وفاق ملی یمن توسط عربستان وآمریکا       

محقق يمني باانتقاد ازدولت وفاق ملی وتوافقنامه ریاض گفت : دولت وفاق ملي ، دست نشانده عربستان است و یمن توسط سفراي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و امریکا اداره مي شود.

عادل الشميري گفت : دولت وفاق ملي تحت كنترل اشخاصي خاص و طرف هاي خارجي است و نبايد براي ايجاد اصلاحات يا دفاع از انقلابيون به آن اميد بست .

وی تاکید کرد : دولت وفاق ملي ابزاري در دست عربستان ، آمريكا و كشورهائي ديگر براي از بين بردن انقلاب يمن است .

الشميري درباره اعطاي مصونيت قضائي به عبدالله صالح گفت : اعطاي مصونيت به عبدالله صالح توطئه آمريكا و عربستان براي از بين بردن انقلاب يمن است و اگر در مسائل احتمال اعطاي رواديد آمريكا به عبدالله صالح و تحريك سفير آمريكا در صنعاء به سركوب تظاهركنندگان يمني دقت كنيم متوجه مي شويم كه واشنگتن و ریاض با همكاري يكديگر درپي از بين بردن قیام يمن و منحرف كردن انقلاب از مسير اصلي خود هستند .

الشميري اظهارداشت : هم اكنون نگاه كارمندان مراكز دولتي يمن به طرح شوراي همكاري خليج فارس و توافقنامه رياض منفي است كه اين امر نشان مي دهد آنان نيز به جمع انقلابيون مي پيوندند و تغييرات از داخل يمن آغاز شده است.

منبع: ابنا
برچسب ها: یمن
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: