۱۸

آیا رعایت حجاب مرد را بیشتر کنجکاو می کند؟

انسان به چیزى حرص مى‏ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به­سوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آن ­گاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.
کد خبر: ۲۹۶۳۴
۱۰:۴۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمه­ی زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همه­ی شبهه­های مسئله­ی حجاب، هماهنگی مفهومی و خواستگاه مشترکی دارند، لذا عیار باز­شناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد و در این بخش به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته، با نگاهی به آموزه­های دینی، سعی می­کنیم پاسخ­های مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد:  امروزه بیشتر انگیزه­های مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی بوده، نه این که از عدم پذیرش باشد.
 
اشکال:
 رعایت حجاب، مرد را بیشتر کنجکاو و تحریک می­کند. از قدیم گفته­اند: « الانسانُ حریصٌ علی مامُنعِ؛ انسان نسبت به آن چه از آن منع شود، طمع می­ورزد.»
 
پاسخ:
یکم: این­که مى‏گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى‏ ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیازمند به توضیح است. انسان به چیزى حرص مى‏ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به­سوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آن ­گاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.1      
 
دوم: حجاب اگر همان­گونه که خواسته­ی اسلام است، رعایت شود، موجب حریص شدن مردان و نامحرمان نمی­شود. فردی که از مقابل خانه­ای می­گذرد، فقط هنگامی برای نگاه مخفیانه - و به اصطلاح سَرَک کشیدن به درون آن - وسوسه می­شود که درِ آن خانه، باز و چیزی از درون آن پیدا باشد که توجه او را به خود جلب کند؛ در این صورت برای دیدن تحریک می­شود ولی اگر درِ خانه بسته باشد، دیگر عامل تحریک­کننده­ای برای دیدن وجود نخواهد داشت. زن هم اگر پوشش الهی را رعایت کند و رفتارهایش نیز چنان باشد که باعث طمعِ هوس­بازان نشود، دیگر چیزی توجه مرد را جلب نخواهد کرد تا برای دیدن آن به حرص و وَلَع بیفتد.2            
          
سوم: به فرض اگر پذیرفتیم که واقعیت پوشش، حریص­تر شدن انسان در مقابل ممنوعات است، آیا عقل و شرع اجازه می­دهد که انسان در مقابل هر واقعیتی تسلیم شود؟ باید پذیرفت که پاسخ به همه­ی این درخواست­ها ممکن نیست. بنابراین مردان باید از چشم و سرچشمه­ی رعایت نگاه کنند و زنان نیز این ارتباط دو طرفه را کامل و در مقابل پاکی نگاه مردان، پوشش الهی را رعایت کنند.
 
چهارم: رعایت پوشش الهی از سوی بانوان در جامعه، موجب کاهش غریزه­ی ­جنسی در جامعه و هدایت آن به کانون خانواده و پیمان زناشویی می­شود.
 
پنجم: اسلام ازدواج را به­عنوان بهترین، زیباترین و جامع­ترین راه تأمین نیازهای جنسی، عاطفی و اساساً برای تکامل و تعالی انسان­ها پیشنهاد می­کند. اساساً ازدواج آرزوی شیرینی است که از محدودیت­های موقتی، پرده بر­می­دارد.
 
1. مرتضی مطهری، مجموعه­ آثار، ج19، ص461.
2. بخش فرهنگی دفتر حضرت آیت­ الله فاضل لنکرانی(ره)، پرسمان حجاب­شناسی، ص69.
 
کشوری امین

منبع : ماهنامه پیام زن شماره 237
برچسب ها: حجاب
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
نظرات بینندگان
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
با اين حرفهاي بي اساس، غير علمي و غير منطقي، هرگز نميتوانيد ظلم و تحقيري را كه بعلت حجاب اجباري اسلامي بر ميليونها زن و دختر ايراني رفته است، توجيه كنيد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
یعنی حکم خدا ظلم است!؟
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
ناشناس عزيز، شايد آن حكم براي زمان صدر اسلام و همان منطقه شبه جزيره عربستان مناسب بوده ولي اكنون 14 قرن گذشته و وضعيت و نوع زندگي بشر خيلي فرق كرده و ديگر اين حكم براي بشر امروزي و هر نقطه اي از جهان مناسب نيست. مثلآ اگر در صدر اسلام دختر را در 9 سالگي شوهر ميدادند(نمونه هايش زياد است) آيا براي بشر امروز هم مناسب است؟ و آيا كشتار جند ميليون گوسفند در مراسم حج كنوني كه ناچارآ قسمت اعظم آن يا دفن ميشود و يا سوزانده ميشود تا از تعفن آن جلوگيري گردد، صحيح است؟ اسلاميكه اينقدر نسبت به اسراف نكردن توصيه كرده! متاسفانه اگر كسي هم بخواهد كوچكترين تغيري در اين سنت بدهد، فورآ او را متهم به بدعت ميكنند! بله بايد قواعد و رسومي را كه با زندگي امروز منافات دارد، ‌كم كم تغير داد يا كنار گذاشت. و نبايد آنرا سرپيچي از امر خدا بحساب بياوريم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
جناب زارع. شما فرموده اید غیر علمی و غیر منطقی. این حرف شما به این معنی است که دلیل قطعی و محکمی برای نظرتان دارید!
نظر در مورد فروعات و احکام دین به عهده متخصصین در دین است و صرفا یا چند احتمال نمی شود چیزی را اثبات یا رد کرد.
البته اگر شما ادعای تخصصتان می شود و به تمام علومی که برای استنباط احکام نیاز است تسلط کامل دارید ، به راحتی می توانید خدمت مراجع برسید و با ایشان در مورد موضوع مورد نظر مباحثه کنید.
اتفاقا سنت حوزه های ما تا کنون بر همین مباحثه بین استاد و طلاب بوده است.
رامین
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
هميشه در مقابل حرف حق برخي معاند و جاهل مقصر وحود دارد و ماهواره مخشونو شسته و تحليل منطقي نميدونن چيه و لج بازند و خودشونو روشنفكر به اصطلاح ميدونند
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
رامین، برای طرز فکرت خیلی متاسفم. یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما، همین افرادی با چنین طرز فکری هستند که از روی نا آگاهی خودشان، دیگران را نادان و لجباز میدانند !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
جناب زارع قرار شده بود به جای تاسف خوردن و بیان احتمالات دلیل قطعی بیاورید(رجوع کنید به نظرات قبلی)!!!!؟
چه نادانی و لجبازی از این بالاتر!!!؟
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
آقای ناشناس، تصمیم داشتم بخاطر لحن توهین آمیزتان بشما پاسخی ندهم، بخصوص که در همان بالا دلایل خود را گفته ام که ما نمیتوانیم و نباید مثل مردم 1400 سال پیش زندگی کنیم(دلیل و مثال هم آورده ام که چرا باید بعضی سنتها را تغیر داد). متاسفانه وقتی همه اسم خود را ناشناس میگذارند، گاهی معلوم نیست آدم جواب چه کسی را دارد میدهد؟ آیا این ناشناسها همه یکنفرند یا چند نفر مختلف؟ پس لطفآ برای خودتان یک اسم بگذارید. حال برمیگردیم به اصل مقاله، در بند چهارم گفته اند "رعایت پوشش الهی از سوی بانوان در جامعه موجب کاهش غریزه ­جنسی در جامعه میشود" این مطلب از لحاظ علمی مردود است، زیرا غریزه جنسی صرفآ به میزان هورمونهای جنسی در بدن ما ربط دارد و هرچه میزان اسپرم در بدن مرد که حاوی مقدار زیادی هورمون تستوسترون است، زیادتر و ماندگارتر بشود ترشح این هورمون بداخل خون بیشر شده و مرذ را نسبت به جنس مخالف حریص تر میکند. درب غریزه جنسی را نمیتوان مثل یک بطری با چوب پنبه بست و فکر کنیم مرد اگر مثلآ زن کم حجابی را نبیند غریزه اش کم میشود! برعکس هرچه درب این بطری را محکمتر ببندیم، بلاخره روزی از جای دیگری منفجر خواهد شد. چقدر تا کنون در رسانه ها خوانده ایم که کسانی حتی به خانمهای محجبه و محترم نیز حمله کرده اند و آنها را برده اند و بلا سرشان آورده اند. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که اینگونه جرمها نسبت به زمان قبل بسیار بیشتر شده، و همه میدانیم در سی ساله اخیر چقدر تلاش شده که همه خانمها حجاب را رعایت کنند و در حقیقت دیگر در جامعه زن بی حجابی دیده نمیشود. پس چرا آمار این تجاوزهای بدون پروا اینقدر زیاد شده در حالیکه حتی مجازات اعدام در انتظار مرتکبین است؟ عزیز من، علت واقعی اش کم حجابی یا بد حجابی نیست (یا درصد ناچیزی به آن مربوط میشود). علت واقعی، محرومیت بیش از حد جوانان از داشتن کوچکترین معاشرت و ارتباط و سلوک با جنس مخالف است. این خیلی برای یک جامعه خطرناک است زیرا حتی وقتی علیرغم تمام مشکلات امروزی در راه ازدواج جوانان، دست یک پسر را در دست یک دختر میگذارند و میگویند زن و شوهر هستید، تازه آن پسر بعلت نا آگاهی شدید از چگونگی طرز رفتار و برخورد و معاشرت درست با یک زن، ممکنست رفتار ناهنجاری داشته و به مرور باعث بیزاری آن دختر و بی میلی او نسبت بخود گردد که سرمنشاء اکثر اختلافات خانوادگی است. چه بسیار جدائیها که فقط به همین دلایل است و هرگز واقعیت آن هم بدیگران گفته نمیشود. بنده برای تک تک مطالب مقاله فوق، صحبتهای زیادی دارم ولی بهمین مقدار بسنده میکنم و امیدوارم شیعه نیور این نوشته را که روی آن وقت صرف نموده ام، درج نماید. موفق باشید.
مدیر پایگاه دوست گرامی
صدها نفر چون شما دقایقی را صرف میکنند و متنی را مینویسند اما برای ما مطالعه همه و ویرایش آن بسیار زمان میبرد .
لطفا برای اینکه شرمنده شما و دیگر دوستان نشویم کوتاه و مختصر مفهوم مطلب را برسانید .
موید باشید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
جناب زارع اگر دقت بفرمایید ابتدا شما توهین کرده اید و بنده شما را متوجه آن کرده ام!
بنده عرض کردم به جای دست پیش گرفتن و آوردن مثالها و تحقیقات ظنی و ... دلیل قطعی در رد احکام دین بیاورید.
در ضمن شما احکام بر اساس عقل یقینی را با فرضیات و حدسیات علوم تجربی که ممکن است امروز درست پنداشته شود و فردا غلط ، مقایسه می کنید!!؟؟
زارع
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
آقای ناشناس، لازم نیست شما مرا متوجه چیزی کنید. مثل اینکه خودتان متوجه نشده اید نوشته رامین توهین آمیز بوده که منهم آنطور جواب داده ام؟ خط فکری من و شما خیلی از هم دور است و در مورد چیزیکه نوشته اید باید بگویم یکی از افتخارات علوم تجربی و سایر علوم همینستکه اگر کسی پیدا شود و موضوعی را با استدلال منطقی تر و علمی تر بیان کند و نظزیه جدیدی بدهد، همه آنرا قبول خواهند کرد و نظزیه قبلی رد خواهد شد و آسمان هم به زمین نخواهد آمد. ولی در مسائل دینی و طرز فکر مذهبی مثلآ وقتی میگویند فال الصادق... دیگر کسی جرات ندارد بگوید مو لای درز حرف ایشان میرود، و اگر هم چنین چیزی بگوید و حتی دلیل علمی هم بیاورد، بخاطر وجود تعصبات شدید که جزئی لاینفک از دین و مذهب است، فورآ او را به کفر و ارتداد و... متهم میکنند و چه بسا حکم قتلش را هم بدهند. این یکی از دلایل عقب افتادگی و خشونت در جوامع مذهبی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
یعنی در علوم تجربی کسی به روش غیر تجربی چیزی را با دلیل قطعی رد کند قبول می کنند؟

تا جایی که ما دیده ایم علوم تجربی غیر تجربه را جزء علم نمی داند. در ضمن علوم دینی بر پایه استدلالهای محکم عقلی است و بنده هم از شما خواستم که اگر دلیل قطعی بر رد احکام دین دارید بفرمایید. نه دلیل ظنی تجربی که امروز درست است فردا غلط.
ولی شما به جای پاسخ به بنده دارید از فقط از علوم تجربی تعریف می کنید!!!!!
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
آقاي ناشناس، من پاسخ شما را دادم ولي شيعه نيوز آنرا نمايش نميدهد. ضمنآ بمن نگوئيد اگر دليلي بر رد احكام دين دارم... مگر من همه احكام دين را رد كرده ام!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
بنده هم نگفتم شما تمام احکام را رد کرده اید. حرف من سر استفاده از تجربه ظنی که امروز درست و فردا غلط است برای زیر سوال بردن حتی بعضی از احکام شرع که حجیت آن بر اساس یقین و عقل قطعی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
آقای ناشناس، اولآ علوم تجربی اینطور نیست که امروز درست باشد و فردا الزامآ غلط . ولی همانطور که در بالا عرض کرده ام، اگر هم یکنفر با استدلال علمی تر نظریه جدیدی بدهد و یک نظریه قبلی را رد کند، آسمان بر زمین نخواهد آمد و مطلب جدید پذیرفته خواهد شد. بهرحال در اینجا علوم تجربی و استدلال علمی حرف اول را میزند. حال شما که خیال میکنید احکام شرع بر اساس یقین و عقل قطعی است! بدانید که اضلآ هم اینطور نیست و این فقط یک تعصب جاهلانه و یک تصور و خیال خام است که شما و امثال شما دارید. مثلآ لطف کنید و بفرمائید بر اساس کدام یقین و عقل قطعی! معتقدید یکنفر ممکنست بیش از هزار سال عمر کند!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
شما لطف بفرمایید به جای تعریف و تمجید از علوم تجریی پاسخ مرا بدهید!!!!

خیلی خلاصه: دلیل قطعی و یقینی برای رد حتی بعضی از احکام دین بیاورید. نه دلیل تجربی که بر اساس ظن و گمان است.

اگر هم قبول ندارید که علوم تجربی بر اساس ظن و گمان است پس بیهوده بحث نکنید و ابتدا بروید چیزی که از آن دفاع می کنید را خوب بشناسید بعد بیایید بحث کنید.
زارع
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
بله من بسیار به علوم تجربی اعتقاد و ایمان دارم، شما بنظر میرسد شاید فقط چند کلاسی درس خوانده باشید زیرا اصلآ اطلاعی در این زمینه از علم ندارید و آنرا صرفآ بر اساس ظن و گمان تصور میکنید(زهی خیال باطل) در حالیکه اکثر قریب به اتفاق مطالب علوم تجربی، بصورت قانون است که صحت آنها محرز شده و قابل تغیر هم نیستند و فقط درصد ناچیزی از مطالب بصورت فرضیه و تئوری میباشند که میتواند قابل تغیر باشد. حال شما که حاضر و قادر نیستید جتی بیک سوال من جواب بدهید، چطور اینطور عامرانه بمن میگوئید: اگر قبول ندارید که علوم تجربی بر اساس ظن و گمان است پس بیهوده بحث نکنید و بروید...!؟ خودتان میبرید و خودتان میدوزید و حق را بخود میدهید! من باید از همان بالا که بی جهت بمن توهین کردید میفهمیدم که منطق ندارید(بعلت کم سوادی) و اخلاق بحث هم ندارید چون خیلی از خودتان راضی هستید. جیف اینهمه وقت که برای شما صزف کردم. حقتان همینستکه در دنیای تاریکتان غوطه بخورید.
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
آقاي ناشناس، شيعه نيوز پاسخ من را درج نكرد و منهم حوصله ندارم بيشتر از اين با كسي بحث كنم كه منطق بحث ندارد و از اين ناراحت استكه من علوم تجربي را تائيد ميكنم! و نشسته سرجايش و بمن ميگويد: اگر قبول نداری که علوم تجربی بر اساس ظن و گمان است پس بیهوده بحث نکن!! پس اينهمه قوانين فيزيك، شيمي ، رياضي و... چيست؟ همه ظن و گمان و خيال است؟ بدانيد چيزي را كه بنده از آن دفاع ميكنم، خيلي خوب ميشناسم. اين شما هستيد كه آنرا نميشناسيد و بهمين دليل از دنياي علم و دانش، قرنها عقب هستيد.
امین
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
خیلی عالی بود بدردم خورد