SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:
به گزارش «شیعه نیوز» ، حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی واقعه تاریخی غدیر را دارای ابعاد گوناگون و قابل تامل دانست و به خبرنگار شبستان گفت: هجدهم ذی الحجه و غدیر خم نخستین باری نبود که ولایت حضرت امیرمومنان (علیه السلام) از سوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مطرح می شد، چراکه از همان صدر اسلام و بنابر مستندات تاریخی نخستین بار و در دعوت علنی عشیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دین مبین اسلام که به روز "انذار عشیره" شهرت یافته این موضوع با صراحت درباره حضرت علی (علیه السلام) به عنوان نخستین مومن به رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله) اعلام شد.
وی اظهار کرد: پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این روز فرمودند: "نخستین کسی که به من ایمان بیاورد وصی و جانشین من است" و تنها حضرت امیر (علیه السلام) به ایشان ایمان آورد از این رو بحث وصایت، امامت و وزارت امیرمومنان (علیه السلام) از اوایل ظهور اسلام اعلام شده بود، علاوه بر این در روز مباهله و واقعه ای که در رابطه با مسیحیان نجران و عدم پذیرش اسلام توسط آنها رخ داد و منجر شد که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرزندان و خانواده خود را همراه ببرند امام علی (علیه السلام) به عنوان نفس رسول الله (ع) معرفی شدند.
حجت الاسلام یزدانی مقدم با اشاره به حدیث منزلت که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آن نسبت امیرمومنان (علیه السلام) را با خود به نسبت هارون به موسی (علیه السلام) تشبیه کرده است، تصریح کرد: کتاب المراجعات شرف الدین بالغ بر 20 روایت را از منابع اهل سنت مبیان می کند که همگی آنها بر معرفی حضرت امیر (علیه السلام) به عنوان جانشین و وصی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اجماع دارند، بنابراین می توان گفت واقعه غدیر تنها به جهت معرفی ایشان به وصایت پیامبر (صلی الله علیه و آله) حائز اهمیت نیست.
غدیر، روز اعلام عمومی ولایت و وصایت امیرمومنان (علیه السلام)
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ادامه داد: اهمیت این روز به این جهت است که امامت و وصایت امیرمومنان (ع) با حضور حجاج خانه الهی که هر کدام متعلق به شهر و دیاری خاص بودند اعلام عمومی شد تا همگان دریابند که تنها حضرت علی (ع) به عنوان نفس پیامبر (علیه السلام) شایستگی راهبری و هدایت جامعه و حکومت اسلامی را دارد.
وی با بیان این مطلب که بسیاری معنای واژه ولی در جمله "من کنت مولاه ..." را با ولایت مدنظر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مغایر می دانند، عنوان کرد: اما شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد معنای ولی در این جمله همان ولایت و وصایت نبی خدا (صلی الله علیه و آله) است به ویژه که پیش از بیان آن پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر اولی بودن خود بر مردم در ولایت و راهبری آنها با طرح پرسش از خود آنها صحه گذاشته است.
حجت الاسلام یزدانی مقدم با اشاره به وجود 70 معنا برای واژه ولی در زبان عربی تاکید کرد: این شواهد به خوبی نشان می دهد که ولایت مولا در طول ولایت رسول الله (صلی الله علیه و آله) قرار دارد و عام است یعنی اینگونه نیست که به بعدی خاص همچون سیاست اکتفا کند بلکه تمامی امور مربوط به دین و زندگی را شامل می شود.
وی ادامه داد: ما باید هر آنچه را که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ما را به سوی آنها فرامی خواند را بپذیریم چراکه ایشان بر ما ولایت عام دارد و بهتر و بیش از خودما بر شئون زندگیمان آگاهی دارد و در مسیر تربیت و تزکیه و هدایتگری به یک بعد خاص نپرداخته و جامع نگر است.
حتی خلفای پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر ولایت امیرمنان (علیه السلام) صحه گذاشته اند
حجت الاسلام یزدانی مقدم با اشاره به خشمگین شدن خلیفه دوم از ناصحیح خطاب کردن امیرمومنان (علیه السلام) و معرفی ایشان به عنوان مولای مسلمانان بیان کرد: این امر نشان می دهد که همگان حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان وصی رسول خدا و برخوردار از ولایت عام بر جامعه اسلامی می شناختند.
وی با بیان این مطلب که ولایت مولا نه تنها خاص نیست بلکه دایره ای جهان شمول دارد، گفت: پیامبر (صلی الله علیه و آله) حضرت علی (علیه السلام) را معیار تشخیص حقیقت در حوادث پیش رو معرفی کرده اند تا حقیقت را از دست ندهیم بنابراین معلوم می شود که هرکس علی (علیه السلام) را پیروی کند به معیار عینی برای تشخیص راه درست را نادرست دست یافته است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی عنوان کرد: شکی در این نیست که ولایت مولا عام و تام بوده و امور مختلف دین و دنیا را دربر می گیرد، اما اگر به هر دلیل شخصی متوجه این ولایت عام نشد بازهم موارد و شواهدی وجود دارد که بتواند این مهم را دریابد به ویژه زمانی که پیامبر (علیه السلام) خود را شهر علم و علی (علیه السلام) را در ورود به این شهر معرفی می کنند.
وی مرجعیت علمی و دینی امیرمومنان (علیه السلام) و فرزندانشان را بهترین نقطه برای حل مسائل مرتبط با صدر اسلام معرفی کرد و افزود: علی رغم آنکه مرجعیت علمی و دینی ائمه (علیه السلام) می تواند راهگشای حل مسائل اینچنینی باشد متاسفانه برخی از افراد به دلیل نبود در صحنه آنها، بر تعطیل کردن ابعاد سیاسی زندگی امامان پافشاری می کنند.
حجت الاسلام یزدانی مقدم با بیان این مطلب که ما باید دین خود را از علی (علیه السلام) و اولاد او گرفته و در مسیر آنها حرکت کنیم، ابراز کرد: بسیاری از روایات، ولایت امیرمومنان علی (علیه السلام) را به آزمون فرشتگان با سجده کردن بر آدم و عبور بنی اسرائیل از باب الحطه تشبیه شده است که با موفقیت در آن می توان به درگاه الهی تقرب جست و با سرباز زدن از آن مغضوب درگاه الهی شد.
وی ولایت به معنای دوستی اهل بیت (علیهم السلام) را مختص فق شیعیان ندانست و خاطرنشان کرد: امروز اکثریت مسلمانان حب اهل بیت (علیهم السلام) را دارند، البته مراتب آن مختلف و در شیعیان بالاتر است بنابراین می توان گفت این ولایت در تمام جهان اسلام بروز و ظهور دارد.