۰

ديروز شكنجه ايراني‌ها و امروز شكنجه عراقي‌ها در زندان «دژ سوسه»

از زندان "دژ سوسه " در زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران به عنوان يكي از زندان‌هاي نگهداري و شكنجه رزمندگاني كه به اسارت رژيم صدام حسين درمي‌آمدند، استفاده مي‌شد و امروز توسط آمريكايي‌ها براي شكنجه عراقي‌ها مورد استفاده است.
کد خبر: ۲۲۶۷۲
۰۹:۰۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
SHIA-NEWS شيعه نيوز:

به گزارش «شيعه نيوز» ،‌ شايد بتوان گفت، يكي از زندان‌هاي سري و مخوف آمريكايي‌ها در عراق زندان "سوسة " در شهر سليمانيه در كردستان عراق باشد.

*زنداني مخوف قرار گرفته در دل طبيعت زيباي كردستان عراق
اين زندان كه مابين شهر سليمانيه و منطقه سياحتي "دوكان " و در ميان سلسله كوه‌هاي "بيره مكرون " قرار دارد، در واقع قلعه و دژ مستحكمي است كه در اوايل دهه هشتاد قرن گذشته بنا شده و ديوارهاي سنگي و بتوني مستحكمش موجب ترس و وحشت در وجود هر آدمي مي‌شود.

* استفاده صدام از اين دژ براي حمله به مناطق غيرنظامي كردنشين
در زمان صدام حسين از اين دژ براي حمله به شهرها و روستاهاي كردها استفاده مي‌شد.

* زنداني كه رزمندگان ايراني را در خود جاي مي داد
با آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران، صدام حسين از اين دژ به عنوان زنداني براي به بند كشيدن اسراي ايراني استفاده مي‌كرد.

* از سال 1988 سوسه پذيراي كردهاي قهرمان
پس از عمليات انفال در سال 1988 اين زندان پذيراي صدها كرد عراقي شد كه بسياري از آنها در پشت ديوارهايش قتل عام شدند.

* استيلاي نظاميان آمريكايي بر زندان
اشغال نظامي عراق در سال 2003 عاملي شد تا نظاميان آمريكايي مخفيانه اداره زندان را بدست گيرند و هرآنچه بخواهند با بازداشت‌شدگان آن كه در ميان آنها ده‌ها كويتي و سعودي و يمني و اردني و مصري بچشم مي‌خورد، انجام دهند و از آنجا كه اين زندان در ميان دژي مستحكم قرار داشت، بنابراين هيچ‌گاه اجازه ورود يا بازديد از آن به هيچ جنبده‌اي داده نشد.

* طبقه‌بندي زندانيان براساس دوره محكوميت
زندان متشكل از 37 سالن است كه عر سالن به 6 بخش تقسيم و در هر بخش 45 تا 50 زنداني نگهداري مي‌شوند و زندانيان در آن برحسب مدت محكوميت تقسيم و طبقه‌بندي مي‌شوند.

* معروفيت زندان سوسه به نگهداري طرفداران جريان صدر در آن
گفته مي‌شد، زندان سوسه تا حدود زيادي به طرفداران جريان صدر اختصاص يافته بود، بگونه‌اي صدها نفر از ياران و طرفداران اين جريان به سوسه منتقل و در اثر شرايط بسيار بد حاكم بر زندان و نبود بهداشت و عدم تابيدن نور آفتاب بويژه به سلول‌هاي انفرادي آن و تغذيه بسيار بد و نبود آب بهداشتي به بيماري‌هاي مختلف پوستي و مهلك دچار شده و برخي از آنها جان خود را نيز از دست دادند.



منبع : فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني "المرابط
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: