۰

جانشين كنوني مبارك كيست؟

"محمد حسين طنطاوي " جانشين فعلي مبارك حضور در جنگ‌هاي 1967، جنگ فرسايشي و همچنين جنگ سال 1973 با رژيم صهيونيستي را در كارنامه خود دارد هرچند كه برخي منابع او را يك متحد آمريكا مي‌دانند.
کد خبر: ۲۰۱۵۴
۱۴:۳۷ - ۲۳ بهمن ۱۳۸۹
به گزارش«شیعه نیوز» ، با متواري شدن حسني مبارك رئيس جمهور سابق مصر و واگذاري امور اداره كشور به شوراي عالي نظامي اين كشور، "محمد حسين طنطاوي " فرمانده كل نيروهاي مسلح و وزير سابق دفاع و رئيس شوراي عالي نظامي مصر در طول دوره انتقالي تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري جانشين مبارك شده و اداره مصر به وي واگذار شد.
محمد حسين طنطاوي در 31 اكتبر 1935 از پدري مصر به دنيا آمده و در سال 1956 از دانشكده جنگ و سپس از دانشكده فرماندهي و ستاد فارغ التحصيل شد. حضور در جنگ‌هاي 1967، جنگ فرسايشي و همچنين جنگ سال 1973 با رژيم صهيونيستي را در كارنامه خود دارد. وي در جنگ 1973 فرمانده يكي از گردان‌هاي نيروي زميني بوده و پس از جنگ با دريافت نشان شجاعت به عنوان رايزن نظامي در پاكستان در سال 1975منصوب شده و پس از آن با همين سمت راهي افغانستان شد.
قبل از انتخاب وي به فرماندهي كل نيروهاي مسلح مصر از سوي حسني مبارك، فرماندهي ارتش و فرماندهي گارد رياست جمهوري (1988)، فرمانده كل نيروهاي مسلح و وزير دفاع و توليدات جنگي (1991) را بر عهده گرفته تا اينكه توسط حسني مبارك به درجه‌هاي عالي نظامي (ژنرال) ارتقاء يافت.

بسياري از ناظران محبوبيت ارتش در ميان مردم را نقطه قوت ژنرال محمد حسين طنطاوي دانسته و در همان حال معتقدند كه حاكم فعلي مصر در جريان محافظت از ساختمان تلويزيون ملي مصر و به پرواز در آوردن جنگنده‌هاي "اف 16 " بر فراز آسمان قاهره به نوعي اقتدار خود را به نمايش گذاشت.

وي در روز 29 ژانويه سال 2011 ميلادي هم در يكي از اقدامات براي آرام كردن اعتراضات مردم مصر، به عنوان معاون نخست وزير انتخاب شد.

بر اساس گزارش‌هايي كه پيش از اين، سايت ويكي‌ليكس منتشر كرده است، طنطاوي كه رئيس شوراي عالي نظامي مصر است و اداره امور اين كشور را به عهده دارد، از نظر مقامات دولت آمريكا يك متحد به شمار مي‌رود كه "متعهد است از وقوع جنگي ديگر بين مصر و اسرائيل جلوگيري كند. "
بعضي از پيام‌هاي ديپلماتيك آمريكا كه به وسيله سايت ويكي ليكس افشا شده‌اند، از فرمانده ارتش مصر به عنوان فرد مسن و مقاوم در برابر اصلاحات نام برده‌اند. وي هفتاد و نه سال سن دارد.
در پي تظاهرات و اعتراض 18 روزه مردم مصر در مخالفت با دولت مبارك، سرانجام "عمر سليمان " معاون رئيس جمهور اين كشور شب گذشته (جمعه) در بيانيه‌اي از كناره‌گيري رسمي مبارك از سمت خود خبر داد و اعلام كرد كه وي شوراي عالي نيروهاي مسلح را مسئول اداره كشور كرد.
استواري و استقامت مثال زدني مردم مصر در شرايط بد معيشتي و آب و هوايي در طول هيجده روز اخير باعث شد كه مبارك با لجاجت ذره ذره شروع به امتيازدهي كند اما ملت مصر بازهم با جانشفاني و نثار صدها شهيد و بيش از 10 هزار مجروح براي تاكيد بر خواست اصلي خود يعني رفتن مبارك به صورت ميليوني به خيابانها آمدند و لزوم سرنگوني او را فرياد زدند.


منبع : فارس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: