۰
بر اساس اسناد ويكي‌ليكس؛

عربستان سعودي تهديدي براي دولت نوپاي عراق است

رهبران عراق از انتقادهاي تند از نقش عربستان سعودي در منطقه و نگراني از اينكه مبادا اين انتقادات توهيني به آمريكايي‌ها، كه از هم‌پيمانان نزديك رياض به حساب مي‌آيند، باشد خودداري مي‌كنند و خشم خود را در اين رابطه در پشت پرده حفظ مي‌كنند.
کد خبر: ۱۹۶۰۸
۰۰:۰۴ - ۱۸ آذر ۱۳۸۹
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از روزنامه انگليسي "گاردين "، در نامه "كريستوفر هيل " سفير وقت آمريكا در بغداد كه مربوط به سپتامبر سال 2009 ميلادي است و در قالب اسناد جديد ويكي‌ليكس منتشر شده،‌ مشخص شده است كه نگراني‌هاي دولت عراق با ديدگاهي كه آمريكا و انگليس درباره نقش ايران در عراق دارند، مغايرت دارد و اين عربستان سعودي است كه انسجام و يكپارچگي دولت نوپاي عراق را تهديد مي‌كند.
هيل در اين نامه اين طور نوشته است: از نظر عراق رابطه با عربستان سعودي با توجه به پول رياض و به سبب گرايش‌هاي عميق و ديرينه ضد شيعي و نگراني‌هايي كه عربستان درباره نفوذ ايران در عراق دارد، از چالش برانگيزترين روابط محسوب مي‌شود.
بر اساس اين گزارش،‌ هدف عربستان سعودي افزايش نفوذ سني‌ها و تضعيف نفوذ شيعه و تشكيل يك دولت ضعيف و شكننده در عراق است.
هيل در ادامه نوشته است: رهبران عراق از انتقادهاي تند از نقش عربستان سعودي در منطقه و نگراني از اينكه مبادا اين انتقادات توهيني به آمريكايي‌ها، كه از هم‌پيمانان نزديك رياض به حساب مي‌آيند، باشد خودداري مي‌كنند و خشم خود را در اين رابطه در پشت پرده حفظ مي‌كنند.
مقامات عالي‌رتبه عراقي يادآوري مي‌كنند كه در اغلب موارد مجوز تظاهرات دوره‌اي ضد شيعي شخصيت‌هاي مذهبي عربستان سعودي، بدون اعمال هيچگونه تحريم و يا مانعي از جانب رهبر عربستان سعودي داده مي‌شود و اين واقعيت، ديدگاه عراق مبني بر اينكه فرقه وهابيت عربستان سعودي از تحريك مذهبي عليه شيعه حمايت‌ مي‌كند،‌ را تقويت مي‌كند.
هيل در گزارش خود نوشته است: عربستان سعودي از منابع قابل‌توجه مالي و رسانه‌اي خود براي حمايت از سني‌ها، اعمال نفوذ در گروه‌هاي قبيله‌اي سني و تضعيف شوراي عالي اسلامي شيعه و هم‌پيمان ملي عراق استفاده كرده است.
هيل مي افزايد كه از نظر برخي از ناظران عراقي اهداف عربستان سعودي كاملا "مغرضانه و شرارت‌آميز " است.
در يكي از مقالات مطبوعاتي عراق به نقل از منابع آگاه اطلاعاتي عراق اين طور نوشته شده است: عربستان سعودي براي ايجاد بي‌ثباتي در دولت "مالكي " به تقويت نفوذ برخي طرف‌ها ( كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس) مي‌پرداخته و تامين بودجه مالي مربوط به حملات اخير القاعده در عراق را بر عهده داشته است.
علاوه بر اين، "فريدون سينيرليوگلو " مقام عالي‌رتبه وزارت امور خارجه تركيه در نشستي كه در فوريه سال جاري ميلادي در آنكارا برگزار شد، در گفت‌وگوي خود با يكي از نمايندگان آمريكايي اعلام كرد: از آنجائيكه عربستان سعودي تمايلي به پذيرش نفوذ و غلبه اجتناب‌ناپذير شيعه در عراق ندارد،‌ بنابراين در حال تامين بودجه احزاب سياسي مستقر در عراق است.





منیع : فارس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: