۰

شاغل شدن دختران، انگیزه ازدواج را در بین آنها کاهش می دهد

کارشناسان اجتماعی معتقدند که در كشور ما،اشتغال دختران منجر به تأخير در ازدواج آنها شده است و حتی ممکن است تا پایان عمر ازدواج نکنند و خطر فراگیر شدن آن در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۱۸۶۳۴
۱۰:۵۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۸۹
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از جهان ؛ آمارها و پژوهش‌ها حاكي از آن است كه سن ازدواج در كشور به صورت محسوسي افزايش يافته است. اين پژوهشها، سير صعودي با شيب ملايم براي سن ازدواج پسران را نشان مي‌دهد در حالي كه شيب منحني افزايش سن ازدواج براي دختران تندتر بوده و از 18 سال در سال 1354 به 21 سال در سال 1387و 24 سال در 3ماهه اول 1389 رسيده است.

توسعه یافتگی منجر به  افزایش سن ازدواج می شود

شهلا كاظمي‌پور، معاون پژوهشي مركز مطالعات جمعيتي آسيا و اقيانوسيه درمورد رشد بيشتر سن ازدواج در دختران مي‌گويد: معمولا در كشورهاي توسعه‌يافته و در حال توسعه سن ازدواج افزايش پيدا مي‌كند، و با توجه به اين‌كه ما مدعي هستيم توسعه پيدا كرده‌ايم بايد انتظار افزايش سن ازدواج را هم داشته باشيم.
 
وی درادامه افزود: چون در دهه‌هاي اخير پيشرفت تحصيلي و آموزشي و شغلي در حوزه زنان بيشتر بوده، نوسان رشد سن ازدواج هم در اين جنس بيشتر از مردان بوده است.

کاظمی پور همچنين مهريه‌هاي سنگين، تجمل گرايي، هزينه‌هاي سنگين ازدواج، بيكاري جوانان و بالا رفتن توقعات آنها را از ديگر دلايل افزايش سن ازدواج جوانان عنوان مي‌كند.
 
رابطه مشکلات اقتصادي با تاخیر در ازدواج از دیدگاه کارشناسان
سيدجواد زماني، نماينده مجلس شوراي اسلامي‌ و عضو كميسيون اجتماعي، با اشاره به تحصيل و اشتغال جوانان به‌عنوان 2 عامل مهم افزايش سن ازدواج مي‌گويد: در اغلب اوقات تحصيلات عاملي است كه در ازدواج بهنگام آنها وقفه ايجاد مي‌كند كه اين مساله جز‌ء جدايي‌ناپذير توسعه كشور است و نمي‌توان به آن ايرادي وارد كرد.
اما وي فقدان شغل مناسب و بيكاري را از ديگر دلايل اين مشكل ذكر مي‌كند و مي‌افزايد: اگر شرايطي براي جوانان ايجاد شود كه در سن مناسب يك شغل مناسب با درآمد كافي داشته باشند، خود به خود مشكل افزايش سن ازدواج آنها حل خواهد شد.

اما معاون پژوهشي مركز مطالعات جمعيتي آسيا و اقيانوسيه نظر متفاوتي دارد؛ شهلا كاظمي‌پور با اشاره به تصور عموم مردم مبني بر اين كه مشكلات اقتصادي و بيكاري مهم‌ترين مانع ازدواج به موقع است، مي‌گويد: اگر اين طور باشد، جوانان بي‌سواد و كم سواد كه مشكل بيشتري در يافتن شغل و حل مسائل اقتصادي دارند، اصلاً نبايد ازدواج كنند در حالي كه نتايج مطالعات نشان مي‌دهد اين افراد بسيار زودتر از سايرين ازدواج مي‌كنند، در واقع اين موضوع ثابت مي‌كند كه ميزان تحصيلات با افزايش سن ازدواج رابطه مستقيم دارد، به طوري كه هر چه فرد تحصيلات بيشتري دارد، توقع بالاتري از اشتغال و سطح زندگي دارد بنابراين ديرتر ازدواج مي‌كند.

گفتنی است کارشناسان اجتماعی معتقدندکه شاغل شدن دختران، بر عكس  پسران که سبب زياد شدن انگيزه ازدواج است، انگيزه او را نسبت به ازدواج كاهش مى‌دهد.

اين عامل امروزه در كشورهاى غربى تأثير چشمگيرى در كاهش رغبت دختران به ازدواج داشته و حتى بسيارى از دختران و زنان غربى به خاطر همين عامل، تا آخر عمر مجرد مى‌مانند كه خود مى‌تواند سبب به وجود آمدن بسيارى از مشكلات اجتماعى و اخلاقى شود. در كشور ما نيز تأثير شغل دختران در تأخير ازدواج، گرچه مانند جوامع غربى نيست،اما كمابيش این موضوع در کشور ديده مى‌شود و خطرفراگیر شدن آن در کشور وجود دارد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: