۰

درایة النور؛ نخستین نرم افزار تخصصی رجالی شیعه

نرم افزار چند رسانه ای درایه النور، نخستین نرم افزار تخصصی رجالی شیعه كه براي بازسازی و ارزیابی اسناد کتب اربعه و وسائل الشیعه منتشر شد.
کد خبر: ۱۰۹۴۷
۱۳:۵۴ - ۰۷ آذر ۱۳۸۷

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از شبستان، نرم افزار درایه النور شامل کتب متنوعی از جمله 38 جلد کتاب رجالی، 55 جلد کتاب حدیثی و 29 جلد کتاب لغت است كه به همت محققان و پژوهشگران مركز تحقيقات كامپوتري علوم اسلامي منتشر شده است.

شناخت و ارزیابی راویان احادیث از جهات گوناگون، بازسازی و ارزیابی اسناد کتب اربعه و وسائل الشیعه، امکان ترکیب دو یا چند راوی با یکدیگر و انجام جستجوهای متنوع از جمله قابلیت های این نرم افزار تخصصی است.

ارايه دامنه ها و فهرست های گوناگون، جستجو در اسناد بازسازی شده، فهرست سازی های متنوع و پیشرفته، لغت نامه العین، لسان العرب و مجمع البحرین از دیگر موضوعات نرم افزار درايه النور به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، این نرم افزار دارای قابلیت های ویژه و منحصر به فردی چون ارزیابی و بازسازی اسناد، بازسازی و ارزیابی تمامی اسناد کتب اربعه و وسائل الشیعة و نیز امکان بررسی اتصال و بیان نوع اسناد، شناسایی راویان از طریق فهرست های عناوین معیار و اصلی با مشخصه هایی چون: توصیف، طبقه و ترجمه، امکان ترکیب دو یا چند راوی با یکدیگر به همراه انجام جستجوهای متنوع در آنها، ایجاد ارتباط بین دو روای با تفکیک: تعداد واسطه ها، اسامی واسطه ها و تعداد تکرار موارد جستجو شده، جستجو در اسناد بازسازی شده با امکان استفاده از دامنه هایی چون؛ راوی، عبارت های سند و وصف راوی، نمایش متن با اعراب کامل به همراه تمایز اسناد، احادیث و آیات با رنگ های مختلف، شناسایی راویان حدیث، شناخت و ارزیابی راویان از جهاتی چون طرق، اسناد، توصیفات، ضبط اسامی روات و عناوین موصوفه، نمایش متن کتاب معجم رجال الحدیث با امکان تمایز عناوین و اعلام به همراه ارتباط با تفصیل الطبقات است.

علاقه مندان می توانند براي کسب اطلاعات بیشتر به نشاني اینترنتی http://www.noorsoft.org مراجعه كنند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: