۰

دسترسی آسان زائران ايرانی به اينترنت در حج فراهم شد

مسئول مركز كامپيوتر بعثه‌ مقام معظم رهبری از را‌ه‌اندازی ‌١٠ دستگاه كيوسك اينترنت برای دسترسی آسان زائران ايرانی به اطلاعات مورد نياز در مكه و مدينه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۲۰
۱۵:۵۳ - ۰۶ آذر ۱۳۸۷

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی حج، «محمدرضا اسدی»، مسئول مركز كامپيوتر بعثه‌ مقام معظم رهبری در مدينه‌، با اشاره به راه‌اندازی پنج دستگاه كيوسك اينترنت از سوم آذرماه در محل استقرار بعثه‌ مقام معظم رهبری و ستادهای اجرايی حج، بيان كرد: زائران برای حضور در مراسم سخنرانی معمولاً به اين مكان مراجعه می‌كنند و از اين كيوسك‌ها می‌توانند استفاده كنند.

وی ادامه داد: سال گذشته، يكی از استادان دانشگاه كه به اين سفر معنوی مشرف شده بود، از ما اينترنت خواست كه اين امكان را نداشتيم تا در اختيارش قرار دهيم. اين فرد موضوع را با آيت‌الله «ری‌شهری»، نماينده‌ ولی‌فقيه در امور حج و زيارت مطرح كرد و به‌دنبال آن، برای ‌٢٠ روز در مكه به‌صورت آزمايشی سه رايانه و خط ADSL برای استفاده زائران راه‌اندازی شد.

وی با بيان اينكه امسال برای استفاده از فضای اينترنتی برنامه‌ جامع‌تری درنظر گرفته شده، به استقرار اين كيوسك‌ها اشاره كرد و گفت: زائران با استفاده از باركد كارت شناسايی خود می‌توانند به فضای اينترنت وارد شوند و در مدت زمان مشخصی كه ‌٣٠ دقيقه در روز تعيين شده، از سايت‌های مورد نظر خود استفاده كنند.

اسدی درباره‌ دليل تعيين باركد كارت شناسايی زائران به‌عنوان رمز ورود به دستگاه، توضيح داد: در اين شرايط، غيرايرانی‌ها نمی‌توانند از اين سيستم استفاده كنند و از بروز مشكلات ناشی از اين مسأله جلوگيری می‌شود، همچنين با توجه به باركدهايی كه در ورود ثبت می‌شوند، نوع اقشاری را كه از اين امكان استفاده می‌كنند، می‌توان مشخص كرد و كاربرد آماری مناسبی دارد.

وی به زمانی كه برای استفاده‌ هر فرد از كيوسك اينترنتی تعيين شده است، اشاره و اظهار كرد: يك زائر در طول روز، نيم ساعت از اين امكان می‌تواند استفاده كند، با اين كار، توزيع عادلانه‌ای در استفاده از اينترنت می‌شود.

اسدی ادامه داد: اين كيوسك‌ها كه ساخت آنها در تايلند و مونتاژشان در ايران و با طراحی و نصب نرم‌افزار ايرانی بوده، حدود دو ميليون و نيم تومان هزينه داشته كه در صورت توليد انبوه، اين هزينه كمتر می‌شود.

مسئول مركز كامپيوتر بعثه‌ مقام معظم رهبری گفت: اكنون پنج دستگاه از اين كيوسك‌ها در ساختمان بعثه‌ مقام معظم رهبری راه‌اندازی شده‌اند و پنج دستگاه ديگر در ساختمان بعثه در مكه راه‌اندازی می‌شوند.

به گفته‌ او، پس از بررسی مشكلات و در صورت كسب نتيجه لازم، سال آينده اين كيوسك‌ها در دو يا سه هتل همجوار كه زائران ايرانی در آنها اقامت دارند، راه‌اندازی می‌شوند.

وی با بيان اينكه امكان دسترسی به تمام سايت‌های اينترنتی به‌جز آن‌هايی كه دولت عربستان فيلتر كرده است، برای زائران ايرانی وجود دارد، اظهار كرد: اين سيستم امكانات ديگری مانند نظرسنجی و ارايه‌ پيشنهاد دارد اما چون تاكنون در بعثه در اين‌باره نيازی احساس نشده است، اين بخش‌ها فعال نشده‌اند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: