«شیعه نیوز»:استفتائات مقام معظم رهبري درباره زکات فطره شامل مقدار و جنس زکات فطره، کيفيت پرداخت و نحوه کنار گذاشتن آن منتشر شد.
متن پرسش هاي مردم و پاسخ هاي معظم له که در پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري منتشر شده به شرح ذيل است:
زمان کنار گذاشتن فطره
س: زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟
ج) بعد از اثبات حلول ماه شوال ميتواند آن را کنار بگذارد اگر نماز عيد فطر ميخواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز پرداخت کند يا کنار بگذارد و اگر نماز عيد نميخواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد.
پرداخت زکات فطره پيش از ماه رمضان
س: آيا جايز است پيش از ماه رمضان، فطره را به فقير داد؟
ج) خير، کفايت نميکند؛ ولي ميتواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عيد فطر، طلب خود را بابت فطره حساب کند.
زکات فطره ميهمان
س: ميهماني که فقط شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، تکليف فطرهاش چه ميشود؟
ج) فطره او بر عهده صاحب خانه نيست.
س: اگر ميهمان فطره خودش را بدهد، آيا از عهده صاحب خانه ساقط ميشود؟
ج) در فرضي که نان خور محسوب شود اگر با اجازه صاحب خانه و از طرف او فطره خودش را بدهد، از عهده ميزبان ساقط ميشود.
س: اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود که عيد بوده؛ آيا فطره آنها بر او واجب است؟
ج) ناآگاهي از رؤيت هلال، تأثيري در حکم پرداخت فطره ندارد لکن گذشت که فطره ميهمان يک شبه بر عهده خودش ميباشد.
جنس زکات فطره
س: زکات فطره را بايد از قوت متعارف داد، يا قوت شرعي؟
ج) اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، کفايت ميکند و منحصر به قوت غالب نيست.
زکات فطره زن و فرزند
س: پدري که زکات فطره نميدهد، تکليف زن و فرزند او چه ميشود؟
ج) بر آنان تکليفي نيست و لازم نيست فطره بدهند.
زکات فطره زن
س: اگر زن به جهت نياز شوهر، در تأمين مخارج زندگي کمک کند؛ چه کسي بايد زکات فطره آنها را بدهد؟
ج) اگر زن نانخور شوهر محسوب شود، بايد شوهر در صورت توانايي زکات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نانخور شوهر و کس ديگري نباشد، بايد خودش زکات فطرهاش را بدهد.
زکات فطره زن ناشزه
س: زني که از تمکين شوهر خود داري ميکند، آيا زکات فطره او از شوهرش برداشته ميشود؟
ج) خير، بايد شوهرش زکات فطره او را بدهد؛ مگر آنکه نان خور شخص ديگري باشد.
کيفيت پرداخت زکات فطره
س: آيا زکات فطره را ميتوان به خانواده فقير غير متدين داد؟
ج) در زکات فطره، عدالتِ گيرنده لازم نيست؛ ولي به کسي که آشکارا گناه کبيره انجام ميدهد، بنابر احتياط نبايد زکات فطره داد.
انتقال زکات فطره
س: جايز است زکات فطره را در شهر ديگري بدهيم؟
ج) اگر در محل و شهر خودش مستحق پيدا نشود، ميتواند آن را به شهر ديگري ببرد.
مقدار زکات فطره
س: مقدار فطره چقدر است؟
ج) شخص بايد براي خودش و کساني که نان خور او محسوب ميشوند، براي هر نفر سه کيلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يکي از آنها را به مستحق بدهد.
پرداخت زکات فطره به خويشان مستحق
س: آيا جايز است زکات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
ج) ميتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زکات فطره است؛ ولي بايد در نيت قصد زکات کند.
پرداخت زکات فطره به واجب النفقه
س: آيا پدر ميتواند زکات فطره را به فرزند دانشجوي خود که محتاج است، بدهد؟
ج) اگر فرزندان فقير باشند، پدر و مادر بايد مخارج واجب آنان را بپردازند و نميتوان چيزي از زکات فطره را بابت مخارج زندگي به آنها داد ولي براي اداي دين و يا مايحتاجي که تأمين آن بر پدر واجب نيست اشکال ندارد.
پرداخت فطره غير سيد به سيد
س: کسي که سيد نيست، ميتواند فطره را به سيد بدهد؟
ج) خير، جايز نيست.
مصرف زکات فطره در امور فرهنگي
س: آيا جايز است زکات فطره را در امور فرهنگي و مذهبي که باعث نشر معارف دين ميشود صرف کرد؟
ج) صرف زکات فطره در راه نشر معارف دين اشکال ندارد؛ ولي بهتر است آن را به فقير بدهند.
کنار گذاشتن فطره و تصرف در آن
س: اگر شخص فطره را کنار بگذارد، ميتواند از آن استفاده کند و بعد به جاي آن مال ديگري بگذارد؟
ج) خير، بايد همان را که کنار گذاشته، براي فطره بدهد.
زکات فطره زني که تأمين کننده مخارج زندگي است
س: اگر زن به جهت نياز شوهر، در تأمين مخارج زندگي کمک کند؛ چه کسي بايد زکات فطره آنها را بدهد؟
ج) اگر زن نانخور شوهر محسوب شود، بايد شوهر در صورت توانايي زکات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نانخور شوهر و کس ديگري نباشد، بايد خودش زکات فطرهاش را بدهد.
زکات فطره فقير
س: آيا پرداخت زکات فطره بر کسي که توان مالي ندارد، واجب است؟
ج) اگر فقير باشد، زکات فطره بر او واجب نيست و اگر سه کيلو گندم و مانند آن و يا قيمت آنها را دارد، مستحب است آن را به عنوان زکات فطره بدهد و چنانچه افرادي تحت تکفل دارد، ميتواند آن را به قصد فطره، بين نفرات خانواده دست گردان کنند و بهتر است نفر آخر، آن را به کسي بدهد که از خودشان نباشد.
T