۰

تأثیر رسانه‌های اجتماعی در کاهش پایبندی به هویت فرهنگی

چهارمین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی با موضوع «فرهنگ در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی» امروز، ۳۰ مهر ماه در محل دانشگاه سوره برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۹۶۳۹
۱۳:۰۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

شیعه نیوز»، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در چهارمین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی بیان کرد: طبق پژوهش‌ها هرچه میزان استفاده از رسانه‌های خارجی افزایش می‌یابد میزان پایبندی به هویت فرهنگی کاهش یافته است.

به گزارش «شیعه نیوز»، چهارمین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی با موضوع «فرهنگ در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی» امروز، ۳۰ مهر ماه در محل دانشگاه سوره برگزار شد.

مجید رضائیان، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره دیگر سخنران این همایش طی سخنانی با موضوع «نقش رسانه‌های اجتماعی در پایبندی به هویت فرهنگی» بیان کرد: هویت فرهنگی مجموعه‌ای از ویژگی‌های پایدار فرهنگ یک جامعه است. در واقع به معنای شناسنامه یک جامعه است و انتظار می‌رود که اعضای جامعه به آن افتخار کنند و به آن پایبند باشند.

وی ادامه داد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پایبندی نسل جدید نسبت به ارزش‌های فرهنگی رو به کاهش گذاشته است. طبق پژوهش‌هایی که از مجموع مصرف رسانه‌های اجتماعی داخلی و خارجی انجام شده است، همبستگی و پایبندی کاربران به هویت فرهنگی را بررسی کردیم؛ متاسفانه همبستگی معناداری را نتوانستیم پیدا کنیم و هرچه میزان استفاده از رسانه‌های خارجی افزایش می‌یابد، میزان پایبندی به هویت فرهنگی کاهش یافته است.

رضائیان اضافه کرد: نمی‌توانیم به رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار نگاه کنیم بلکه باید توجه داشته باشیم که این رسانه‌ها در اختیار چه کسانی هستند؛ صاحبان این رسانه‌ها و قدرت‌هایی که در اختیار دارند کیستند؛ زیرا آنها به گونه‌ای هدایت می‌کنند و محتواهایی را منتشر می‌کنند که بر مخاطبان اثر می‌گذارد. طبق پژوهش‌ها رسانه‌های داخلی تلاش می‌کنند تا هویت فرهنگی را ترویج کنند اما رسانه‌های خارجی اینگونه نیست.

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: