۰

مسجدی ۲۰۰ ساله که دزدان و مطربان بنا کردند

این مسجد اسمش طالانچی یا چالانچی است. به زبان آذری غارتگر، دزد و سارق را طالان می‌گویند. همینطور به هرکسی که مطرب و نوازنده و… باشد چالان می‌گویند. روی این حساب مشخص است که مطرب‌ها برای توبه اینجا را درست می‌کنند.
کد خبر: ۲۹۹۵۷۵
۱۲:۴۲ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

شیعه نیوز | ۲۰۰ سال قبل دزدان و مطربان پایتخت با این تصمیم که توبه کنند، مسجدی در چهارراه سیروس بنا کردند.

به گزارش «شیعه نیوز»، این مسجد سال ۱۲۱۶در دوره سلطنت محمدشاه قاجار ساخته شد و نخست به مسجد چالانچی‌خان و طالانچی‌خان معروف بود. امروز آن را به نام مسجد امام‌حسن مجتبی(ع) می‌شناسند و معماری بنا چشم هنردوستان و گردشگران را به‌خود خیره می‌کند.

مسجدی ۲۰۰ ساله که دزدان و مطربان بنا کردند

این بنای قدیمی که در خیابان پانزده خرداد شرقی، بالاتر از چهارراه سیروس، کوچه آل‌آقا واقع است در سال‌۱۳۵۲به همت امام جماعت وقت مسجد، حاج‌آقا منصور عاصمی و تجار محل مرمت و بازسازی شد. در واقع بنای قبلی به‌کلی از بین رفت و بنای فعلی جایگزین آن شد. همچنین این مسجد به‌دلیل قرارگرفتن در محله تکیه ملاغدیر به مسجد ملاغدیر هم معروف است. نصرالله حدادی، تهران‌شناس، درباره این مسجد می‌گوید: «نخستین بانیان مسجد امام‌حسن‌مجتبی(ع) چالانچی یا طالانچی بودند.

تا شهریور ۱۳۲۰و ســـقوط رضاشاه، در ایران، مسجدی به نام ائمه نداشتیم و همه مساجدی که وجود داشت به نام بانیان آن بود، مانند مسجد سپهسالار، مسجد شاه، مسجد پیرزن، مسجد شاهزاده‌خانم.» حدادی برمی‌گردد به ابتدای روایت و می‌گوید:

« این مسجد اسمش طالانچی یا چالانچی است. به زبان آذری غارتگر، دزد و سارق را طالان می‌گویند. همینطور به هرکسی که مطرب و نوازنده و… باشد چالان می‌گویند. روی این حساب مشخص است که مطرب‌ها برای توبه اینجا را درست می‌کنند.»

او اضافه می‌کند: «این مسجد تقریباً در بخشی از محله چال‌میدان بنا شده و فاصله‌ای با مسجد حوض ندارد و مشخص است که منطقه‌ای داش‌مشدی‌خیز بوده و این قشر از جامعه برای توبه از گناه این مسجد را بنا کرده‌اند تا شاهد روزگار روشن خود بعد از توبه باشند.»

مسجدی ۲۰۰ ساله که دزدان و مطربان بنا کردند

 

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: