۰

واکنش‌ نخست‌وزیر عراق به بیانیه آیت‌الله سیستانی

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سایه تحولات در لبنان، دولت و ملت عراق براساس حق، عدالت و اصول خود و با استناد به بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر دینی مبنی بر هرگونه تلاش برای توقف حملات و کمک به لبنان در کنار لبنان می‌ایستد.
کد خبر: ۲۹۸۴۲۳
۱۲:۰۴ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳

شیعه نیوز | نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای گفت که به نمایندگی از دولت و ملت اين كشور، ساماندهی تلاش‌ها و انتقال کمک‌های مردمی و رسمی به لبنان در پاسخ به دعوت آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان را از طریق ایجاد پل هوایی و زمینی اعلام می‌کند.

به گزارش «شیعه نیوز»، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سایه تحولات در لبنان، دولت و ملت عراق براساس حق، عدالت و اصول خود و با استناد به بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر دینی مبنی بر هرگونه تلاش برای توقف حملات و کمک به لبنان در کنار لبنان می‌ایستد.
وی افزود: این موضع از سوی مرجعیت عالیقدر دینی که همواره و در طول سال‌ها، تشخیص حکیمانه خود از اصل وجود رژیم صهیونیستی و اشغالگر فلسطین و تلاش‌های آن برای فتنه‌انگیزی و گسترش درگیری در منطقه را اعلام کرده‌اند، جدید نیست.
السودانی تصریح کرد که مواضع دولت عراق، از ابتدا درباره مخالفت با حملات وحشیانه به غزه و سراسر فلسطین مقاوم علاوه بر تعرضات رژیم اشغالگر به حاکمیت برخی کشورهای منطقه، واضح و صریح بوده است.
السودانی گفت که به نمایندگی از دولت و ملت عراق، ساماندهی تلاش‌ها و انتقال کمک‌های مردمی و رسمی در پاسخ به دعوت مرجعیت عالیقدر دینی از طریق ایجاد پل هوایی و زمینی و تسهیل ارسال سوخت برای فعالیت نیروگاه های برق که مورد نیاز بیمارستان‌ها و سازمان‌های خدماتی لبنان است را اعلام می‌کند.
وی افزود که درهای عراق به روی مجروحان لبنانی برای پذیرش در بیمارستان‌های عراق و تلاش برای تقویت مقاومت لبنان در برابر تعرضات و جنایت های تروریستی به دست رژیم صهیونیستی مجرم باز است.
درخواست نشست اضطراری در نیویورک

السودانی همچنین روز دوشنبه در نیویورک، خواستار برگزاری جلسه اضطراری سران هیئت‌های عربی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای توقف اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان شد.
السودانی تأکید کرد: عراق خواستار برگزاری نشست اضطراری با سران هیئت‌های کشورهای عربی حاضر در نیویورک و تلاش برای برگزاری نشست کشورهای اسلامی با هدف بحث و بررسی پیامدهای تجاوزات رژیم صهیونیستی بر امنیت در لبنان و تلاش مشترک برای متوقف کردن این رفتارهای جنایتکارانه است.
فؤاد حسین، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه عراق نیز پیشنهاد عراق برای برگزاری نشست فوق‌العاده سران عربی و اسلامی درباره لبنان را ارائه کرد.
وی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت که در خلال برگزاری نشست شورای اتحادیه عرب در سطح وزارتی، پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده عربی و اسلامی در سطح سران را با هدف یکپارچه شدن تلاش‌ها برای توقف تجاوزات اسرائیل به لبنان ارائه کرده است.
فؤاد حسین بر اهمیت تحرک فوری و اقدام جمعی برای حمایت از مردم لبنان و دفاع از حقوق مشروع آنها براساس قوانین بین‌المللی تأکید کرد.
معاون وزیر خارجه عراق همچنین تصریح کرد که همبستگی عربی و اسلامی پایه اساسی در رویارویی با چالش‌ها در منطقه به شمار می‌رود.
چارچوب هماهنگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق، در بیانیه‌ای، جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه شهروندان بی‌دفاع در ضاحیه جنوبی بیروت و سایر شهرهای لبنان را محکوم کرد.
چارچوب هماهنگی اعلام کرد که بیانیه مرجعیت عالی، نقشه راهی واضح برای کسی است که تمایل به ارائه همه نوع حمایت و پشتیبانی از لبنان را دارد.
چارچوب هماهنگی اشاره کرد که امکان کمک و ارسال کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه برای بیان همبستگی با ملت برادر لبنان و مقاومت قهرمان وجود دارد.
عمار الحكيم: تلاش‌ها برای توقف حمله به لبنان جدی باشد

سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای گفت که بیانیه مرجعیت عالی دینی که بیانگر عمق درد و حزن در قبال حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی است و هرگونه تلاش ممکن برای توقف این حملات وحشیانه را درخواست کرده است، کاملاً ارج می‌نهیم.
الحکیم در همین باره از اعضای جریان حکمت ملی عراق (تشکیلات، کادر و سازمان‌ها) و همه مؤمنان و صاحبان وجدان‌های بیدار خواست فوراً به ارائه کمک‌های بشردوستانه به ملت لبنان اقدام کنند.
وی بر ضرورت اقدام جدی برای توقف حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و حمایت از غیرنظامیان بی‌گناه به ویژه در شرایط هدف قرار دادن روستاها و شهرهای لبنان تأکید کرد.
تعطیلی حوزه علمیه نجف

حوزه علمیه نجف، دروس خود را طی امروز سه‌شنبه(سوم مهرماه) تعطیل کرد. این تعطیلی به دلیل همبستگی با ملت لبنان و حمایت از بیانیه صادره از دفتر آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت دینی عراق اعلام شده است.
در بیانیه صادرشده از سوی اساتید حوزه علمیه نجف آمده که این تصمیم در راستای همبستگی با ملت عزیز لبنان و حمایت از بیانیه صادره از دفتر مرجعیت عالیقدر دینی اتخاذ شده است.
مقام سازمان ملل: قدرت‌های بزرگ درباره توقف جنگ در لبنان اتفاق نظر ندارند

در همین راستا سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد قدرت‌های بزرگ شورای امنیت اراده و اتفاق نظری برای متوقف کردن جنگ در لبنان ندارند.
استفان دوجاریک با اشاره به نقش مهم این سازمان در کاهش تنش‌ها در لبنان تاکید کرد این موضوع به اراده رهبران سیاسی نیاز دارد در حالی که قدرت‌های بزرگ به اندازه کافی برای متوقف کردن جنگ در لبنان تلاش نمی‌کنند.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تلاش می‌کند صلح را از طریق دیپلماسی محقق کند اما سازوکاری برای تحمیل آن به زور ندارد، زیرا قدرت‌های بزرگ درشورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص لبنان اتفاق نظر ندارند، همانطور که در گذشته در مورد سوریه و نوار غزه نیز چنین بوده است.
دوجاریک تصریح کرد: سازمان ملل متحد در حال حاضر با ابزارهای موجود با بحران کنونی مقابله می‌کند تا غیرنظامیان در لبنان و سرزمین های اشغالی را تا جای ممکن از بلا‌های جنگ در امان نگه دارد.
وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد نیازمند انجام اصلاحاتی متناسب با قرن بیست و یک در خصوص امنیت، صلح، توسعه و فناوری‌های نوین است، گفت: آنچه در حال حاضر لازم است تمرکز بر توقف جنگ و نه اصلاح سازمان خواهد بود.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد با ابزارهایی که در اختیار دارد، تلاش می‌کند تا تشدید تنش‌ها را کاهش دهد اما ابزارهایش محدود است و به تلاش برای متقاعد کردن طرف‌ها منحصر می‌شود.
دوجاریک گفت: کشورهای دیگری نیز چه در داخل منطقه و چه خارج از آن بر اوضاع تأثیر می‌گذارند، اما رهبران این کشورها به اندازه کافی نمی‌دانند که باید از غیرنظامیان در لبنان محافظت کنند یا اجازه دهند ساکنان شمال فلسطین اشغالی به خانه‌های خود بازگردند.
درخواست فرانسه برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت

همچنین ژان نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به درخواست کشورش برای نشست اضطراری شورای امنیت به منظور بررسی تحولات لبنان ظرف هفته جاری، خواستار توقف حملات بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی شد.
وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد: این حملات که در دو طرف خط آبی (خط مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی) آغاز شده است باید فوراً پایان یابد.
وی تأکید کرد که ما از طرف‌ها و حامیان آنها می‌خواهیم اوضاع را آرام کنند و از وقوع یک جنگ منطقه‌ای که برای همگان ویرانگر خواهد بود، جلوگیری کنند.
گفتنی است، آیت الله سیستانی، مرجع شیعیان در بیانیه‌ای با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، انجام هرگونه تلاش ممکن برای توقف این حملات را خواستار شد.
در این بیانیه تأکید شد: ملت بزرگوار لبنان در این شرایط سخت، به صورت فزاینده‌ای در معرض حملات وحشیانه قرار گرفته است و با روش‌های متوحشانه رژیم صهیونیستی شامل انفجار شمار زیادی دستگاه‌های ارتباط شخصی و امثال آن و هدف قرار دادن منازل پر از جمعیت حتی زنان و کودکان و حملات گسترده به ده‌ها روستا و شهر در جنوب و البقاع مواجه هستند.
مرکز فوریت‌های وزارت بهداشت لبنان با صدور بیانیه‌ای گزارش داد: حملات پیاپی اسرائیل به شهرها و روستاهای جنوبی به شهادت دست‌کم ۴۹۲ نفر منجر شده است. در میان شهدا و مجروحان کودک، زن و امدادگر نیز وجود دارد.
وزارتخانه یادشده تأکید کرد در سلسله حملات امروز اسرائیل، یک هزار و ۶۴۵ نفر در لبنان مجروح شدند.

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: