شیعه نیوز | الصباح نوشت: روح ادیان و کتب آسمانی، گسترش صلح و محبت بین انسان ها و اعتلای کلمه حق و شکست باطل است.مسیحیت همیشه در تماس و همگرایی معنوی و اجتماعی با مسلمانان بوده است.
به گزارش «شیعه نیوز»، «رجاء الشجیری» نویسنده عراقی در مقاله ای در روزنامه دولتی الصباح عراق با اشاره به این موضوع نوشت: من شخصا در منطقه الدوره در بغداد متولد شدم و شاهدم که چگونه دوستان و همسایگان مسیحی ما در محله آشوریان ما را در موکب ها و شعایر حسینی و همچنین پخت و پز و برگزاری مناسب عاشورایی در محرم و اربعین امام حسین(ع) همراهی می کنند. آنها «هریسه» و «قیمه» می پزند و موکب برقرار می کردند و دوشادوش مسلمانان، به سوی کربلای معلی پیاده روی می کنند.»
نویسنده افزود: «این چنین بود که موکب های مسیحیان از منطقه جدید بغداد و سایر مناطق بصره، ناصریه و عماره و دیگر مناطق سر برآوردندو در برخی از موکب هایشان این عبارت ها را می نویسند: «مصیبت حسین با اشک ها تسلی یافته است. انجیل با قرآن در این مصیبت همدری کرده است و به نمایندگی از عیسی بن مریم، محرم را به شما تسلیت می گوییم.»
«ایزابل بنیامین ماما آشوری» محقق مسیحی در صفحه فیسبوک خود در خصوص آغاز این موکب ها نوشته است: «پیش از آغاز ماه محرم هر ساله، شورای امنای کلیساها در بصره برای بررسی تسلیت گفتن به مسلمانان در این ماه مقدس اندوهگین در نزد شیعیان، تشکیل جلسه می دهد. دایی ام به عنوان یک کشیش عضو این شورا بود. در سال ۲۰۰۵ میلادی این شورا تصمیم گرفت که کلیسای مسیحی با یک هیات نمادین در مراسم عزاداری در بصره شرکت کند. سپس این پیشنهاد توسعه یافت و به پیاده روی همراه سایر زائران به سمت کربلا در اربعین تبدیل شده است و ما اکنون موکب های مسیحی داریم که توسط راهبان، کشیش ها و شماس ها هدایت می شود.»
راهب و راس الحسین(ع)
روایات تاریخی حکایت از آن دارد که چگونه ارتش یزید که اسرای اهل بیت علیهم السلام و سر مبارک امام حسین(ع) را به همراه داشتند، از هر کلیسا و سرزمین مسحیی که می گذشتند، با تندخویی و سرزنش آنها مواجه می شدند. همچنین این روایات به ماجرای راهب مسیحی اشاره دارند که وقتی راس الحسین علیه السلام وارد کلیسایش شد در حالی که می درخشید و این راهب در برابر این نور خاشع و فروتن مانده بود.
ابومخنف می گوید که آنها از شهر تکریت گذشتند در حالی که اکثریت مردم آن مسیحی بودند و هنگامی که به آنها نزدیک شدند و خواستند وارد این شهر شوند، کشیش ها و راهبان مسیحی در کلیساها تشکیل جلسه دادند و ناقوس ها را به خاطر اندوه بر حسین(ع) به صدا در آوردند و گفتند: «ما از قومی که پسر دختر پیامبرشان را کشتند، بیزاریم.»
موکب حب الحسین(ع)
موکب حب الحسین از موکب های مسیحی است که در کربلا حضور دارد و خانم «ایفان فائق جابرو» وزیر مهاجرت عراق در آن حضور یافته است. او از ساعات آغازین روز تا پاسی از شب در این موکب حضور یافت و به خدمت رسانی به زائران مشارکت داشت و به آنها آب، نوشیدنی، میوه و کیک می داد تا حامل این پیام محبت و صلح باشد که «قضیه امام حسین علیه السلام قضیه همه است.»
پدر شمعون اصلان کشیش کلیساهای شرقیه در بغداد هم در این موکب حضور یافت و بین زائران غذا و آب توزیع می کرد. او در این باره می گوید: «قضیه امام حسین (ع) و مظلومیت و فداکاری ایشان یک قضیه جهانی است نه داخلی. شهادت آن حضرت و خون پاکشان در دفاع از حق علیه باطل بود و این درسی برای بشریت است.»
تارا اوگاردی ایرلندی
خانم تارا اوگاندی از زائران مسیحی اربعین بود. او در این باره می گوید: «از زمانی که دانشجو بودم و در زمینه مسائل خاورمیانه درس می خواندم و به آیات قرآنی استناد می کردم، شیفته شخصیت امام حسین علیه السلام شدم و نبرد حق و باطل را که در کربلا رخ داد، شنیدم. هنگامی که فهمیدم که به بیماری سرطان مبتلا شده ام، در محلی که حسین در آن بود، احساس معنویت و روحانیت کردم. او پناهگاه مظلومان و نیازمندان و کسانی است که به رحمت خداوند پناه جسته اند. به همین خاطر آمده ام تا با زائران حسین علیه سلام به سمت کربلا پیاده روی کنم.»
کشیش ارشد مسیحی
مالخاز سونگله چویلی کشیش مسیحی است که آمده است تا در پیاده روی اربعین شرکت کند. او می گوید: «به کربلا آمده ام تا هویت این شهید را که در کنار رود فرات به قتل رسید و در کتاب مقدس به او اشاره شده، بشناسم.»
او می افزاید: «در لحظه ای که وارد ضریح حسین(ع) در کربلا شدم، متوجه شدم که رابطه بین مسیحیان و مسلمانان چگونه است.»
«سمیر حنا» صاحب یکی از موکب های مسیحی در کربلا می گوید: «ما حسین و عباس علیهما السلام را دوتست داریم و من دوس سال است که این موکب را در اینجا برگزار می کنم. در دهه نود با دوستان مسلمانم در اربعین شرکت می کردم و با آنها پیاده روی می کردم اما حالا یک موکب ویژه را برپا کرده ام و ان شاء الله که هر سال برقرار باشد.»