۰

چهل حدیث درباره حسد و حسود

«پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لایَجتَمِعُ الحَسَدُ وَ الایمانُ فی قَلبِ امْرِیءٍ. حسد و ایمان (هرگز) در دل یک نفر با هم جمع نمی‌شوند. (مستدرک، ج ١٢، ص١٨)
کد خبر: ۲۷۸۷۷۶
۱۲:۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

 «شیعه نیوز»: «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: لایَجتَمِعُ الحَسَدُ وَ الایمانُ فی قَلبِ امْرِیءٍ. حسد و ایمان (هرگز) در دل یک نفر با هم جمع نمی‌شوند. (مستدرک، ج ١٢، ص١٨)

١ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

لایَجتَمِعُ الحَسَدُ وَ الایمانُ فی قَلبِ امْرِیءٍ.

حسد و ایمان (هرگز) در دل یک نفر با هم جمع نمی‌شوند. (مستدرک، ج ١٢، ص١٨)

 

 

٢ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»:

الحَسَدُ مَقنَصةُ اِبلیسَ الكُبری!

حسد، بزرگترین دام شیطان است! (فهرست غرر، ص ٦٧)

 

٣ـ امام حسن مجتبی(ع):

هَلاكُ الناسِ فی‌ثلاثٍ: اَلكِبرُ و الحِرصُ وَ الحَسَد.

این سه چیز مردم را به هلاکت رسانده است: تکبر، حرص و حسد. (بحار، ج ٧٨، ص ١١١)

 

٤ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

اَقَلُّ النّاسِ لَذّةً اَلحَسود.

آدم حسود كمترین لذت و خوشی را از زندگی می‌برد. (بحار، ج ٧٧، ص ١١٢)

 

٥ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

الحَسَدُ یُذیبُ الجَسدِ.

حسد، بدن آدمی را آب و گداخته می‌کند. (فهرست غرر، ص ٦٧)

 

٦ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

الحاسِدُ مُغتاظٌ علی مَن لاذَنبَ لَه!

آدم حسود بر کسی غیظ و غضب دارد که گناهی نکرده است! (بحار، ج ٧٧، ص ١٦٥)

 

٧ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

الحسودُ غضبانُ علی‌القَدَر!

آدم حسود (در حقیقت) از مقدّرات الهی غضبناک و خشمگین است! (فهرست غرر، ص ٦٧)

 

٨ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

الحاسدُ یَضُرُّ بِنَفسِه قَبلَ أَن یَضُرَّ بِالمحَسودِ.

آدم حسود پیش از آنکه به طرف مقابل زیان برساند به خودش زیان رسانده است. (مستدرک، ج ١٢، ص ١٨)

 

٩ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

یَكفیكَ مِنَ الحاسِدِ اَنَّهُ یَغتَمُّ وَقتَ سُرورِك!

کیفر آدم حسود برای تو همین بس که در وقت سرور و خوشحالی‌ تو، او غمگین و غصّه‌دار است! (بحار، ج ٧٣، ص ٢٥٣)

 

١٠ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

وَیحَ الحَسدَ ما أعدلهَ بَدَأ بصاحِبِه فَقتَلَه!

به راستی که حسد چه بزرگ دادگری است! از همان اوّل به سراغ خود حسود می‌رود و در پایان، به زندگی او خاتمه می‌دهد! (فهرست غرر، ص ٦٨)

 

١١ـ امام حسن‌مجتبی(ع):

الحسدُ رائدُ السُّوءِ و مِنهُ قَتَل قابیلُ هابیلَ.

حسد، پیش قراول تمام شرور و بدی‌ها است. از روی همین حسد بود که قابیل برادرش هابیل را به قتل رسانید. (بحار، ج ٧٨، ص ١١١)

 

١٢ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

الحاسدُ جاحِدٌ لأنّهُ لَم یَرضَ بِقضاءِ الله.

آدم حسود ـ در حقیقت ـ یک آدم لَجوج و ستیزه‌جو است. زیرا او به قضا و مقدرات الهی تن نمی‌دهد. (لئالی‌الاخبار، ج ٢، ص ١٩١)

 

١٣ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

اَلحسدُ داء عَیاءٌ لایزولُ اِلاّ بِهَلْكِ الحاسِدِ أَو مَوتِ المَحسود!

حسد یک بیماری علاج‌ناپذیری است که جز با از پای درآمدن حسود یا مرگ طرف مقابل زوال نمی‌پذیرد! (فهرست غرر، ص ٦٧)

 

١٤ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

النَّصیحةُ مِن الحاسِد محال!

توقع نصیحت و خیرخواهی از آدم حسود محال است! (خصال، ج ١، ص ١٢٧)

 

١٥ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»:

الحسودُ دائمُ السُّقمِ و إنْ كانَ صحیحَ الجَسَدِ.

آدم حسود همیشه مریض است هرچند (به ظاهر) بدنی سالم و تندرست دارد. (فهرست غرر، ص ٦٧)

 

١٦ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

آفةُ الدّینِ: اَلحَسدُ وَالعُجْبُ وَالفَخرُ.

سه خصلت آفت دینند: حسد، خودپسندی و فخرفروشی به دیگران. (اصول کافی، ج ٣، ص ٤١٨)

 

١٧ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

حَسدُ الصّدیقِ مِن سُقمِ المَوَدَّةِ.

دوستی که به دوستش حسد بِبَرَد دوست سالمی نیست. (نهج‌البلاغه، کلمة ٢٠٩)

 

١٨ـ «امام محمدباقر(علیه‌السلام)»:

إنَّ الحَسَد یَأكُلُ الایمانَ كما تَأكُل النّارُ الحَطَبَ الیابسَ.

حسد مانند آتشی که هیزم خشک را با حرص و وَلَع می‌خورد، ایمان آدمی را به سرعت تباه و نابود می‌سازد. (بحار، ج ٧٥، ص ٢٥٢)

 

١٩ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

الحَسدُ لایَجلِبُ اِلاّ مَضَرَّةً وَ غَیظاً، یُوهِنُ قَلبَكَ وَ یُمرِضُ جِسمَكَ و شرُّ ما استَشَعَر قلبَ المرءِ الحَسدُ.

حسادت جز غیظ و ضرر برای تو نتیجه نمی‌دهد. قلبت را ضعیف و بدنت را رنجور می‌كند و از بدترین‌ عارضه‌های قلبی به شمار می‌رود. (مستدرک، ج ١٢، ص ١٧)

 

٢٠ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

إنَّ المُؤمِنَ یَغبِطُ وَ لایَحسُدُ و المُنافِقُ یحسُدُ ولایَغبِطُ.

مؤمن بر نعمت‌های دیگران غبطه می‌خورد اما حسودی نمی‌کند در حالی که منافق بر آن‌ها حسودی می‌کند ولی غبطه نمی‌خورد. (اصول کافی، ج ٣، ص ٤١٨)

 

٢١ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

صِحَّةُ الجَسَدِ مِن قِلّةِ الحَسَدِ.

هر چقدر حسد کمتر باشد تن آدمی سالم‌تر است. (سفینه، ج ١، ص ٢٥١)

 

٢٢ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

لِلحاسِد ثلاثُ علاماتٍ: یَغتابُ اِذا غابَ وَ یَتَمَلَّقُ اِذا شَهِدَ وَ یَشمَتُ بِالمُصیبَة.

آدم حسود سه علامت دارد: ‌در پشت سر غیبت می‌کند، هنگام حضور تملّق می‌جوید. و در وقت بلا و مصیبت انسان را شماتت می‌نماید. (خصال، ج ١، ص ٦٠)

 

٢٣ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

اَلحاسدُ یَری أنَّ زَوالَ النِّعمةِ عَمَّن یَحسُدُهُ نِعمةٌ علَیه!

آدم حسود، زوال نعمت از طرف مقابل را برای خود یک نعمتی به حساب می‌آورد!(فهرست غرر، ص ٦٧)

 

٢٤ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

الحاسدُ لایَشفیهِ اِلاّ زَوالُ النِّعمَةِ.

درد آدم حسود را جز زوال نعمت از دیگران، درمان نمی‌بخشد! (فهرست غرر،ص ٦٧)

 

٢٥ـ امام حسن مجتبی(ع):

ما رَأَیتُ ظالمِاً أَشبَهُ بِمظلومٍ مِن حاسِدٍ!

هیچ ظالمی که تا این اندازه به مظلوم شباهت داشته باشد مانند آدم حسود ندیدم!(کشف‌الغُمَّةـ ج ٢، ص ١٩٦)

 

٢٦ـ مولی امیرالمؤمنین (ع):

العَجَبُ لِغَفلَةِ الحُسّادِ عَن سلامَةِ الأَجسادِ!

عجبا، که حسودان تا چه اندازه از سلامتی جسم و بدن خود غافل و بی‌خبرند! (نهج‌البلاغه، کلمة ٢١٦)

 

٢٧ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

اِستعینوا عَلی حَوائِجِكُم بِالكِتمانِ فاِنَّ كُلَّ ذی نِعمةٍ مَحسودٌ.

تا می‌توانید امور و خواسته‌های خود را از دیگران کتمان بدارید که هر صاحب نعمتی (همواره) مورد رشک و حسادت دیگران است.(میزان‌الحکمة، ج ٢، ص ٤٢٥)

 

٢٨ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»:

كفی لِلحُسودِ مِنَ الحَسَدِ!

برای آدم حسود، همان حسادت برای (هلاكت) او كافیست! (مواعظ عددیه، ص ٢٤)

 

٢٩ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

اَلحَسدُ أصلُهُ مِن عَمَی القَلبِ وَالجْحودِ بِفَضِل اللهِ تَعالی و هُما جَناحان لِلكُفرِ.

اصل و مَنشأ حَسَد از کوردلی و ناسپاسی الطاف الهی است که این خود، دو بال کفر وبی‌دینی به شمار می‌روند. (مصباح‌الشریعة،ص ٢٨٥)

 

٣٠ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»:

لا عَیشَ لِحسودٍ.

آدم حسود هیچگاه در زندگی راحتی ندارد. (تحف‌العقول، ص ٢١٥).

 

٣١ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

مَن حَسَدَ مؤمناً اِنماثَ الایمانُ فی قَلبِهِ كمایَنماثُ المِلحُ فی‌الماءِ!

کسی که به یک مؤمن حسودی کند ایمان خود را مانند نمک که در آب حل می‌شود به کلی از دست داده است! (تحف‌العقول، ص ٣١٣)

 

٣٢ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»:

الحاسِدُ یُظهِرُ وُدَّهُ فی ‌اَقوالِهِ وَ یُخفی بُغضَهُ فی ‌اَفعالِهِ.

آدم حسود دوستی خود را به زبان اظهار می‌کند ولی بُغض و کینه‌اش را در رفتارش پنهان می‌نماید. (فهرست غرر، ص ٦٧)

 

٣٣ـ امام هادی(ع):

اَلحَسَدُ ما حی‌الحَسَناتِ جالِبُ المَقتِ.

حسد، حَسَنات انسان را نابود می‌کند و بُغض و دشمنی‌ها را باعث می‌گردد.(اعیان‌الشیعة، ج ٢، ص ٣٩)

٣٤ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»:

مَن تَرَكَ الحَسَدَ كانت لَهُ المَحبَّةُ عِنْدَ النّاسِ.

کسی که اصلاً حسودی نمی‌کند همیشه مورد علاقه و محبّت دیگران است. (تحف‌العقول، ص ٩٣)

 

٣٥ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

أَعداءُ نِعَمِ اللهِ اَلّذینَ یَحسُدونَ النّاسَ علی ما آتاهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ.

دشمنان نعمت‌های خدادای آن کسانی هستند که به مردم در آنچه خداوند از فضل خود به آنان مرحمت کرده حسودی می‌کنند. (جامع‌الاخبار، ص ١٨٦)

 

٣٦ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

مَنِ اتّقی قَلبُهُ لَم یَدخُلْهُ الحَسَدُ.

کسی که قلبی متقی و پرهیزگار دارد حسد بدان راه ندارد. (فهرست غرر، ص ٦٨)

 

٣٧ـ امام هادی(ع):

ایّاكَ وَ الحَسَدَ فِإِنَّه یَبینُ فیكَ و لایَعمَلُ فی عَدُوِّكَ.

برحذر باش و از حسادت شدیداً بپرهیز و این را بدان که اثر آن تنها در خودت آشکار می‌شود و اثری در دشمنت نخواهد داشت. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٧٠)

 

٣٨ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

الحَسدُ مَرَضٌ لایوُسی!

حسادت یك مرضی است كه قابل علاج نیست! (مستدرك، ج ١٢، ص ٢٢)

 

٣٩ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

الَحسودُ كثیرُ الحَسَراتِ مَتضاعَفُ السَّیِّئاتِ!

آدم حسود همیشه حسرت و اندوهش زیاد و گناهانش مضاعف و دوچندان است! (مستدرك، ج ١٢، ص ١٢)

 

٤٠ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

دَعِ الحَسَدَ وَ الكِذبَ وَ الحِقدَ فَإنَّهُنَّ ثلاثةٌ تُشینُ الدّینَ وَ تُهلِكُ الرَّجُلَ.

حسد و دروغ و کینه را از خودت دور کن، این سه خصلت دین انسان را لکّه‌دار می‌کند و منجر به نگون‌بختی او می‌گردد. (مستدرک، ج ١٢، ص ٢٣)

انتهای پیام

 

منبع: شکوفه های حکمت

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: