به گزارش «شیعه نیوز»، در حالی که جهان اسلام و کشورهای خلیج با اقدام امارات برای عادیسازی روابط با رژیم صهونیستی در شرایط جدیدی به سر میبرد، جمعی از علمای کشورهای اسلامی در فتوایی مشترک همه توافقنامههای صلح و سازش و عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را حرام، باطل شرعی، جنایتی بزرگ و خیانت به خدا و رسول و حقوق مردم و سرزمین فلسطین دانستند.
این گروه از عالمان کشورهای اسلامی در همایشی مجازی که از دوحه پایتخت قطر اداره میشد و به دعوت اتحادیه جهانی علمای مسلمان شرکت کرده بودند، شرایط کنونی جهان اسلام و آخرین تحولات فلسطین را بررسی کرده و حکم شرعی عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را واکاوی کردند و اینگونه فتوا دادند که قضیه فلسطین صرفا قضیهای سیاسی نیست، بلکه قضیهای مرتبط با مسجدالاقصی و هویت و کیان مسلمانان است.
شرکتکنندگان دراین همایش مجازی به جریان غصب زمینهای فلسطین با حمایت حکومت قیمومیت انگلیس اشاره کرده و اینکه این ماجرا به تقسیم فلسطین و اشغال عمده سرزمین فلسطین منجر شد و صهیونیستها میخواهند باقی مانده زمینهای فلسطینیان را نیز به ظلم و زور و به قیمت قتل و غارت فلسطینیان غصب کنند. با این حال، برخی از حکومتهای عربی توافقنامه صلح و سازش و به تعبیر بهتر، توافق تسلم شدن در برابر غاصبان صهیونیست را امضا کرده و با این کار از مقدسترین و پربرکتترین سرزمینها چشمپوشی کرده و به مشروعیت دشمن اشغالگر اقرار کردهاند.
در بخشی دیگری از این همایش، شرکتکنندگان «تطبیع» (عادیسازی روابط) با صهیونیستها را در صورتی تطبیع واقعی دانستند که معنای واقعی آن یعنی «إعادة الشیء إلی طبیعته» لحاظ شده و سرزمین فلسطین به مالکان اصلی آن بازگردد و با انتقاد از مفتیانی که در حمایت حکومت امارات فتوا صادر کردهاند، گفتند که برخی از منتسبان به علم و فتوا پس از این اقدام با شتابزدگی تبریک گفتند ولی این رفتار به معنی بازگشت حقوق غضب شده به صاحبان آن نیست و فقط اعتراف به اشغالگری صهیونیستهاست.
گفتنی است که مقصود شرکتکنندگان از «منتسبان به علم و فتوا» به موضعگیری عبدالله بن بیه رئیس شورای فتوای امارات است که روابط و قراردادهای بینالملل را در حوزه مسئولیتهای شرعی، قانونی و اختصاصی ولیامر دانست و از پیمان صلح میان امارات و اسرائیل تقدیر کرد و گفت که این پیمان به کارنامه درخشان حکومت امارات در پشتیبانی از مسائل جهان اسلام و عرب و در رأس همه آنها فلسطین، افزوده است.
این فتوا با امضای بیش از ۲۰۰ نفر از شرکتکنندگان در همایش منتشر شده است.