به گزارش «شیعه نیوز»، زیارت آل یاسین یکی از زیارت نامه های مشهور امام زمان(عج) است و برای گشایش در کارها و بخت گشایی بسیار نافع است. این زیارت با 23 کلمه « سلام » آغاز می شود که سلام اول به آل یس (عترت پاک پیامبر صلی الله علیه و آله) و سلام های بعدی برای هر یک از عنوان های خاص حضرت مهدی (عج) می باشد. سپس زیارت با اظهار و اقرار به معارف اعتقادی صحیح و گواه گرفتن امام عصر به آنها، و تکرار پیمان و وفاداری نسبت به پیشوایان برگزیده دین، به پایان می رسد.
این زیارت نامه با اشاره بر بخش مهمی از اعتقادات اسلامی و شیعه مانند توحید، نبوت پیامبر اکرم(ص)، امامت هر یک از ائمه اطهار (ع)، حقانیت رجعت، قیامت ، مرگ، نکیر و منکر،مرگ ، پل صراط، بهشت، جهنم و ایمان به آنها برای فرد زائر اهمیت بسیاری دارد.
زیارت آل یاسین از نظر اعتبار و وثوق دعای بسیار معتبری است و حتی در مکاتبات یکی از ناقلان متن این زیارت به نام ابو جعفر محمد بن عبدالله حمیری قمی که در روز های پایانی غیبت صغری زندگی می کرده است با امام زمان ذکر شده است.
محتوای زیارت آل یس
پس از 23 سلامی که بر عترت حضرت محمد(ص) و عناوین امام زمان (عج) فرستاده شده است ،دعاهایی در زیارتنامه آمده است که ترجمه آن بدین صورت می باشد :«خداوندا از تو می خواهم که بر محمد، پیامبر رحمتت، و پرتو نورت، درود فرستی، و دلم را به نور یقین و سینه ام را به نور ایمان و اندیشه ام را به نور نیت های خوب و نصیبم را به نور دانش و نیرویم را با نور کار (شایسته) و زبانم را به نور راستگویی آکنده سازی».
آن گاه با درود بر امام مهدی(عج) و دعا برای سلامتی آن حضرت، یاری خداوند به او و تعجیل در قیام ایشان، و پر شدن زمین از عدل و داد و نابودی کافران، منافقان و دشمنان دین به پایان می رسد.
در این زیارتنامه 12 بار کلمه «حق» و 12 مرتبه کلمه «حجت» ذکر شده است. زیارت آل یاسین در متون و کتاب های دینی ، حدیث و دعایی مهم ذکر شده است که برخی از علما ، آن را از بهترین زیارت های امام زمان(عج) می دانند که در هر زمانی می توان آن را قرائت کرد.
زیارت آل یاسین با ترجمه
سَلامٌ عَلی آلِ یسَّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِیَ اللَّهِ وَ رَبّانِیَّ آیاتِهِ
سلام بر آل یاسین سلام بر تو ای دعوت کننده به خدا و عارف به آیاتش
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللَّهِ و َدَیّانَ دینِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ اللَّهِ
سلام بر تو ای واسطه خدا و سرپرست دین او، سلام بر تو ای خلیفه خدا
وَ ناصِرَ حَقِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلیلَ اِرادَتِهِ
و یاور حق او، سلام بر تو ای حجت خدا و راهنمای اراده اش.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا تالِیَ کِتابِ اللَّهِ وَتَرْجُمانَهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ فی آناءِ لَیْلِکَ وَاَطْرافِ نَهارِکَ
سلام بر تو ای تلاوت کننده کتاب خدا و تفسیر کننده آیات او، سلام بر تو در تمام آنات و دقایق شب و سرتاسر روز
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّةَ اللَّهِ فی اَرْضِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا میثاقَ
سلام بر تو ای بجای مانده از طرف خدا در روی زمین، سلام بر تو ای پیمان محکم
اللَّهِ الَّذی اَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَعْدَ اللَّهِ الَّذی ضَمِنَهُ
خدا که از مردم گرفت و سخت محکمش کرد، سلام بر تو ای وعده خدا که تضمینش کرده
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصوُبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ
سلام بر تو ای پرچم برافراشته و دانش ریزان و فریادرس خلق
وَالرَّحْمَةُ الْواسِعَةُ وَعْداً غَیْرَ مَکْذوُبٍ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقوُمُ
و رحمت وسیع حق و آن وعده ای که دروغ نشود. سلام بر تو هنگامی که بپا می ایستی
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْعُدُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْرَءُ و َتُبَیِّنُ
سلام بر تو هنگامی که می نشینی، سلام بر تو هنگامی که (فرامین حق را) می خوانی و تفسیر می کنی
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصَلّی وَتَقْنُتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ
سلام بر تو هنگامی که نماز می خوانی و قنوت می گیری، سلام بر تو هنگامی که رکوع و سجده بجای آوری
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَحْمَدُ
سلام بر تو هنگامی که "لا اله الا اللّه" و "اللّه اکبر" گویی. سلام بر تو هنگامی که خدا را ستایش کنی
و َتَسْتَغْفِرُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسی اَلسَّلامُ عَلَیْکَ فِی
و از او آمرزش خواهی. سلام بر تو هنگامی که بامداد کنی و شام کنی، سلام بر تو در
اللَّیْلِ اِذا یَغْشی وَالنَّهارِ اِذا تَجَلّی اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الاِْمامُ الْمَاْموُنُ
شب هنگامی که تاریکیش فرا گیرد و در روز هنگامی که پرده برگیرد، سلام بر تو ای امام امین
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَاْموُلُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوامِعِ
سلام بر تو ای مقدم (بر همه خلق و) مورد آرزو (ی آنان)، سلام بر تو به همه
السَّلامِ اُشْهِدُکَ یا مَوْلایَ اَ نّی اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا
سلام ها. گواه گیرم تو را ای مولا و سرور من که من گواهی دهم به این که معبودی نیست جز خدای یگانه
شَریکَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ لا حَبیبَ اِلاّ هُوَ وَاَهْلُهُ
که شریک ندارد و نیز (گواهی دهم که) محمد بنده و رسول او است و محبوبی نیست جز او و خاندانش
وَ اُشْهِدُکَ یا مَوْلایَ اَنَّ عَلِیّاً اَمیرالْمُؤْمِنینَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ
و گواه گیرم تو را ای مولای من که علی امیر مؤمنان حجت خدا است و حسن حجت او است
وَالْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِی حُجَّتُهُ
و حسین حجت او است و علی بن الحسین حجت او است و محمد بن علی حجت او است
وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍّ حُجَّتُهُ وَموُسَی بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَعَلِیَّ بْنَ موُسی
و جعفر بن محمد حجت او است و موسی بن جعفر حجت او است و علی بن موسی
حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِی حُجَّتُهُ وَعَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ بْنَ
حجت او است و محمد بن علی حجت او است و علی بن محمد حجت او است و حسن بن
عَلِی حُجَّتُهُ وَاَشْهَدُ اَ نَّکَ حُجَّةُ اللَّهِ اَنْتُمُ الاَْوَّلُ وَالاْ خِرُ وَاَنَّ رَجْعَتَکُمْ
علی حجت او است و گواهی دهم که تو حجت خدایی، شمایید اول و آخر و مسلماً بازگشت شما
حَقُّ لا رَیْبَ فی ها یَوْمَ لا یَنْفَعُ نَفْساً ایمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ
حق است که شکی در آن نیست، روزی که سود ندهد کسی را ایمانش که پیش از آن ایمان نیاورده
اَوْ کَسَبَتْ فی ایمانِها خَیْراً وَاَنَّ الْمَوْتَ حَقُّ وَاَنَّ ناکِراً وَنَکیراً حَقُّ
یا در مدت ایمان خویش کار خیری انجام نداده و همانا مرگ حق است و ناکر و نکیر حق است
وَاَشْهَدُ اَنَّ النَّشْرَ حَقُّ وَالْبَعْثَ حَقُّ وَاَنَّ الصِّراطَ حَقُّ وَالْمِرْصادَ حَقُّ
و گواهی دهم که زنده شدن پس از مرگ حق است و برانگیخته شده حق است و صراط حق است و مرصاد (کمینگاه) حق است
وَالْمیزانَ حَقُّ وَالْحَشْرَ حَقُّ وَالْحِسابَ حَقُّ وَالْجَنَّةَ وَالنّارَ حَقُّ
و میزان حق است و حشر (در قیامت) حق است و حساب حق است و بهشت و دوزخ حق است
وَالْوَعْدَ وَالْوَعیدَ بِهِما حَقُّ یا مَوْلایَ شَقِیَ مَنْ خالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ
و وعده و تهدید درباره آن دو حق است ای مولای من بدبخت است کسی که مخالفت شما را کرد و سعادتمند است کسی که
اَطاعَکُمْ فَاشْهَدْ عَلی ما اَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَاَ نَا وَلِیُّ لَکَ بَریٌ مِنْ عَدُوِّکَ
پیرویتان کرد پس گواهی ده بر آنچه تو را بر آن گواه گرفتم و من دوست توام و بیزارم از دشمنت
فَالْحَقُّ ما رَضیتُموُهُ وَالْباطِلُ ما اَسْخَطْتُموُهُ وَالْمَعْروُفُ ما
حق آنست که شما پسند کردید و باطل همانست که شما بدان خشم کردید و کار نیک همان
اَمَرْتُمْ بِهِ وَالْمُنْکَرُ ما نَهَیْتُمْ عَنْهُ فَنَفْسی مُؤْمِنَةٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا شَریکَ
بود که شما بدان دستور دادید و منکر (و کار زشت) همان بود که شما از آن جلوگیری و نهی کردید، من ایمان دارم به خدای یگانه ای که شریک ندارد
لَهُ وَ بِرَسوُلِهِ وَ بِاَمیرالْمُؤْمِنینَ وَبِکُمْ یا مَوْلایَ اَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ
و به رسول او و به امیر مؤمنان و به شما ای مولای من از اول تا آخرتان
وَ نُصْرَتی مُعَدَّةٌ لَکُمْ وَمَوَدَّتی خالِصَةٌ لَکُمْ آمینَ آمینَ؛
و یاریم برای شما آماده است و دوستیم خالص و پاک برای شما است آمین آمین.
دعای بعد زیارت آل یاسین
اَللّهُمَّ اِنّی أسألُکَ أن تُصَلّیَ عَلی مُحَمَّدٍ نَبیِّ رَحمَتِک وَ کَلِمَةِ نورِک وَ أن تَملأ قَلبی نورَ الیَقین وَ
صَدری نورَ الإیمان وَ فِکری نورَ النّیّات وَ عَزمی نورَ العِلم وَ قُوَّتی نورَ العَمَل وَ لِسانی نورَ الصِّدق وَ
دینی نورَ البَصائِرِ مِن عِندِک وَ بَصَری نورَ الضّیا ء وَ سَمعی نورَ الحِکمَة وَ مَوَدَّتی نورَ المُوالاةِ لِمُحَمَّدٍ
وَ آلِهِ عَلَیهِمُ السَّلام حَتّی ألقاکَ وَ قَد وَفَیتَ بِعَهدک وَ میثاقِک فَتُغشّیَنی رَحمَتَک یا وَلیُّ یا حَمید
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ حُجَّتِکَ فی أرضِک وَ خَلیفَتِکَ فی بِلادِک وَ الدّاعی إلی سَبیلِک وَ القائِمِ
بِقِسطِک وَ الثّائِرِ بِأمرِک وَلیِّ الْمُؤمِنین وَ بَوارِ الکافِرین وَ مُجَلّی الظُّلمَة وَ مُنیرِ الْحَقّ وَ النّاطِقِ
بِالحِکمَةِ وَ الصِّدق وَ کَلِمَتِکَ التّامَّة فی أرضِک اَلْمُرتَقِبِ الْخائِف وَ الوَلیِّ النّاصِح سَفینَةِ النَّجاة وَ
عَلَمِ الْهُدی وَ نورِ أبصارِ الْوَری وَ خَیرِ مَن تَقَمَّصَ وَ ارْتَدی وَ مُجَلّی الْعَمی اَلَّذی یَملَأ الأرضَ عَدلاً
وَ قِسطاً کَما مُلِئَتْ ظُلماً وَ جَورا إنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی وَلیِّکَ وَ ابنِ أولیائِک اَلَّذینَ
فَرضتَ طاعَتَهُم وَ أوجَبْتَ حَقَّهُم وَ أذهَبْتَ عَنهُم الرِّجس وَ طَهَّرتُم تَطهیراً اَللّهُمَّ انْصُرهُ وَ انْتَصِر بِه
لِدینک وَ انْصُر بِهِ أولیاءَ کَ وَ أولیاءَه وَ شیعَتَهُ وَ أنصارَه وَ اجعَلنا مِنهُم اَللّهُمَّ أعِذْهُ مِن شَرِّ کُلِّ باغٍ وَ
طاغ وَ مِن شَرِّ جَمیعِ خَلقِک وَ احْفَظْهُ مِن بَیْنِ یَدَیهِ وَ مِن خَلْفِه وَ عَن یَمینِهِ وَ عَن شِمالِه وَ احْرُسهَ
وَ امْنَعهُ مِن أن یُوصَلَ إلَیهِ بِسوء وَ احْفَظْ فیهِ رَسولَکَ وَ آلَ رَسولِک وَ أظهِر بِهِ الْعَدل وَ أیِّدْهُ بِالنَّصر
وَ انْصُر ناصِریه وَ اخْذُل خاذِلیه وَ اقْصِمْ قاصِمیه وَ اقْصِم بِهِ جَبابِرَةَ الکُفر وَ اقتُل بِهِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقینَ
وَ جَمیعَ الْمُلحِدین حَیثُ کانوا مِن مَشارِقِ الأرضِ وَ مَغاربِها بَرِّها وَ بَحرِها وَ امْلَأ بِهِ الأرضَ عَدلاً وَ
أظهِر بِه دینَ نَبیَّکَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ اجعَلنی اللّهُمَّ مِن أنصارِهِ وَ أعوانِه وَ أتباعِه وَ شیعَتِه وَ
أرِنی فی آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمُ السَّلامُ ما یَأمَلون وَ فی عَدُوِّهِم ما یَحذَرون اِلهَ الْحَقِّ آمین
یا ذَا الْجَلالِ وَ الإکرام یا أرحَمَ الرّاحِمین
لطافت و ادب در زیارت آل یاسین
اولین سلام که در ابتدای دعا آمده است از لطافت و ادب خاصی برخوردار است. زیرا در اولین گام، سلام بر عترت و خاندان حضرت محمد (ص) گفته شده است. گویا چنین گفته اند که:تو که زائری و می خواهی مرا زیارت کنی، تو که مایلی بر من سلام و درود داشته باشی، ادب اقتضا می کند که اول به همه خاندان من، آباء گرامی و اجداد طاهرین من سلام کنی و درود بر آنها را، حتی بر سلام خاص من مقدم داری. آنان پدران و اجداد من هستند و از هر جهت احترام و اکرامشان لازم می باشد.
فضیلت های زیارت آل یاسین
قبل از خواندن هر دعا و زیارت نامه ای باید علت خواند آنها را بدانیم. برای درک و فهم بهتر هر دعایی بهتر است آن را به همراه ترجمه بخوانیم. هر یک از دعاها دارای فضایلی هستند که بر زندگی دنیوی و آخرت انسانها تاثیر می گذارد. برای اطلاع از فضیلت های دینی هر دعایی باید نظرات مراجع دینی و امامان را مطالعه نمود.
1. تجدید عهد
برخی از فراز های زیارت آل یاسین اشاره به باور های اصلی و پایه های اعتقادی شیعی دارد مانند اعتقاد به امامت، معاد و عدالت خداوند. با خواندن و تفکر در معانیاین زیارت نامه زیبا می توان با خداوند و ائمه اطهار (ع) تجدید عهد کرد و با تکرار باور های اصلی شیعی، وفاداری خویش را نشان دهیم.
2. امام شناسی
یکی از وظایف مسلمانان شیعه شناخت امامان است. برای شناخت جایگاه امامان باید به صفات به کار برده شده برای آنها توجه کرد. زیارت آل یاسین سرشار از صفات ائمه می باشد مانند بقیه الله ، حجه الله ،خلیفه الله ، دلیلِ اِرادتِه و ...
3. پاسخ سلام امامان معصوم(ع)
متن زیارت آل یاسین سراسر از سلام و درود به خاندان پیامبر اکرم (ص) می باشد. همیشه ائمه اطهار (ع) بر این موضوع تاکید می کردند که از راه دور و نزدیک بر آنها درود فرستاده شود و آنها نیز پاسخ سلام و درود را می دهند. قرن ها است که مسلمانان شیعه از سراسر دنیا بر امامان معصوم سلام و درود می فرستند و می دانند که برای سلامهایشان پاسخی فرستاده می شود.
4. رجوع به خاندان نبوت
شیعیان معمولا در زمان نیاز به کمک و درخواست حاجت از خداوند متعال و ائمه، به درگاه ایشان روی می آورند و نیازهای خود را در قالب دعا بیان می کنند. بسیاری از این افراد معتقدند که بهترین کمک ها را با این روش از جانب خداوند و خاندان پیامبراکرم (ص) را دریافت می کنند.
حضرت امام زمان (عج) در یکی از نامه هایی که به یاران با وفا خود فرستاده اند می فرمایند:«هر گاه خواستید به وسیله ما، به سوی خداوند توجه کنید، و به ما روی آورید، پس همان گونه که خداوند فرموده است بگویید:سلام علی آل یاسین …»
به همین دلیل یکی از فضایل زیارت آل یاسین ، این است که می توان توسط آن، این خاندان پاک را مخاطب راز و نیازهای خود قرار داد.