۰

چند زخم بر بدن امام حسین( علیه السلام ) وارد شد؟ آیا حتی به مقدار نگین انگشتر از بدنشان سالم نماند؟

ابتدا باید گفت؛ هم به صدمه سنگینی مانند قطع عضو، زخم و جراحت گفته می‌شود، و هم در نگاهی وسیع‌تر به یک خراش کوچک نیز می‌توان زخم و جراحت گفت.از طرفی، بسیاری از زخم‌ها ممکن است با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند؛ از این‌رو تفاوت در آمارهایی که در مورد تعداد زخم و جراحت‌های یک شهید در میدان نبرد داده می‌شود، تا حدودی طبیعی است.
کد خبر: ۲۰۴۸۷۱
۰۷:۰۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
آیا صحیح است که امام صادق( علیه السلام ) در جواب کسی که پرسید آیا جایی از بدن امام حسین( علیه السلام ) سالم ماند، حضرت انگشتر خود را نشان دادند و فرمودند به اندازه نگین این انگشتر هم سالم نماند؟
پاسخ اجمالی
ابتدا باید گفت؛ هم به صدمه سنگینی مانند قطع عضو، زخم و جراحت گفته می‌شود، و هم در نگاهی وسیع‌تر به یک خراش کوچک نیز می‌توان زخم و جراحت گفت.
از طرفی، بسیاری از زخم‌ها ممکن است با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند؛ از این‌رو تفاوت در آمارهایی که در مورد تعداد زخم و جراحت‌های یک شهید در میدان نبرد داده می‌شود، تا حدودی طبیعی است.
به هر حال در مورد امام حسین( علیه السلام )، تمام گزارش‌ها نشان از شدت جراحت‌های وارده بر بدن حضرتشان دارد:
1. «هنگامى که پیکر مطهّر امام حسین( علیه السلام ) پر از زخم شمشیرها و تیرها و نیزه‏ها گردید، که مانند جوجه تیغ‏دار بدنشان پر از تیر گردید».[1]
2. «...زخم‌هاى آن‌حضرت به حدی زیاد بود که بدن ایشان را سنگین کرده بود».[2]
3. امام حسین( علیه السلام ) از زیادی زخم و جراحات ضعیف شده بود.[3]
علاوه بر این، به تعداد زخم‌های وارده بر بدن آن‌حضرت نیز اشاره شده است:
1. امام باقر( علیه السلام ): بدن امام حسین( علیه السلام ) به هنگام شهادت حدود سی‌صد و بیست جراحت زخم نیزه و شمشیر و تیر داشت.[4]
2. امام صادق( علیه السلام ): تعداد 33 زخم نیزه و 34 ضربه شمشیر بر بدن امام حسین( علیه السلام ) مشاهده کردیم.[5]
3. برخی از کتاب‌ها نیز تعداد سی و سه،[6] هفتاد و دو زخم،[7] سی‌صد و شصت،[8] و یا هزار و نه‌صد[9] جراحت به بدن آن‌حضرت( علیه السلام ) ذکر کرده‌اند. اما این‌که امام صادق( علیه السلام ) فرموده باشد که به اندازه نگین انگشتر هم از بدن امام سالم نماند، با جست‌وجویی که داشتیم، در منابع معتبر با چنین گزارشی برخورد نکردیم.[10]
با این وجود در صورت مشاهده گزارش‌های مستند دیگر در این زمینه، این پاسخ ویرایش و تکمیل خواهد شد.


[1]. سید بن طاوس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ترجمه، فهرى زنجانى، احمد، ص 124، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1348ش.
[2]. شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 111، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
[3]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب( علیه السلام )، ج 4، ص 57، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق.
[4]. شیخ صدوق، الامالی، اعلمی، ص 164، بیروت، چاپ پنجم، 1400ق.
[5]. مناقب آل أبی طالب( علیه السلام )، ج ‏4، ص 110.
[6]. همان، ص 111.
[7]. ابن نما حلی، جعفر بن محمد، مثیر الأحزان، ص 73، قم، مدرسه امام مهدی(عج)، چاپ سوم، 1406ق.
[8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 45، ص 52، بیروت، مؤسسة الطبع و النشر، چاپ اول، 1410ق.
[9]. مناقب آل أبی طالب( علیه السلام ) ، ج ‏4، ص 111.
[10]. ر. ک: «قاتلان امام حسین( علیه السلام )»، 47180؛ «بوسیدن زیر گلوی امام حسین توسط حضرت زینب ( علیه السلام )»، 12276؛ «فلسفه پرتاب کردن خون به آسمان توسط امام حسین ( علیه السلام )»، 11150؛ «بریدن سر امام حسین( علیه السلام ) از قفا»، 7171.

 

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: