آیتالله العظمی وحید خراسانی فتوایی درباره احكام کسبهای حرام و بعضی گناهان بیان کرده است.
متن استفتائات مطرح شده این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
سؤال 451. آیا خرید و فروش، تنظیم و استفاده صحیح از ماهواره (کانال های استانی که از ایران پخش میشود) جایز است؟
جواب) استفادۀ مشروع با رعایت جهات شرعیّه، در صورتی که موجب ارتکاب خلاف شرع برای دیگران نشود، جایز است. (استفتاء/12240)
سؤال 452. آیا استفاده از آنتن ماهواره براي مقاصد مباح و شرعي چه حکمي دارد؟
جواب) در فرض سؤال در صورتی که خوف انحراف عقیده یا سستی در مسائل شرعی نباشد و یا ارتکاب حرام برای دیگران نیز پیش نیاید، با رعایت جهات شرعی، اشکالی ندارد. (استفتاء/13188) (منهاج 3/م 8)
سؤال 453. سؤالی در زمینه فروشگاههای مجازی داشتم دوست من طی سالیان سال فیلمها و کارتون های مختلفی را تهیه و از همۀ آنها استفاده کرده، حال تصمیم گرفتیم که این فیلمها وکارتون های زیبا و دیدنی را در اختیار دوستان دیگر قرار بدهیم، تا اگر کسی خواست بتواند استفاده کند. برای همین قرار شد فروشگاه مجازی در اینترنت بزنیم و یک در آمد جانبی هم از این راه به دست بیاوریم، امّا سؤالی که پیش آمد این است که فیلمها و کارتون ها خارجی و اصل بوده و سانسور نشده میباشند. اگر ما بخواهیم این فیلمها را در اختیار دیگران قرار دهیم چه حکمی دارد؟
جواب) در صورتی که موجب سستی در عقاید و احکام شرعی شده و بد آموزی داشته و یا خلاف شئونات اسلامی بوده، مانند مشتمل بودن بر مسائل غیر اخلاقی و یا مخالف مقرّرات باشد، جایز نمی باشد. (استفتاء/14855) (منهاج 3/م 8)
سؤال 454. سلام من 5 سال پیش موسیقی را آموزش می دیدم و سه تار مینواختم، الان در خانه سه تار دارم، اما از حرام بودن موسیقی تقریبا مطمئن هستم و میدانم وجود ساز در خانه مسأله دارد، میخواهم بدانم می توانم آن را بفروشم و پولی که از فروش آن بدست می آید حرام است؟ راهنمایی کنید که چه کار کنم؟
جواب) خريد و فروش آلات لهو مثل تار و ساز حرام و باطل است، و پولى كه از آن به دست آيد مالك نمى شويد لذا تصرف در آن پول بدون رضايت صاحب پول حرام است. بنابر احتياط واجب بايد سه تار را از بين ببريد مثل اينكه آن را بشكنيد يا بسوزانيد. (استفتاء/13152) (منهاج 3/م 8و9) (رساله/2095)
سؤال 455. آیا در مراسم عروسی که به مسائل دینی زیاد اهمیت داده نمی شود می توان فقط به عنوان یک مهمان نشست؟ در صورتی که نباید بنشینم و یا شرکت نکنم مورد ناراحتی اقوام میشوم چه کار کنم؟
جواب) ناراحتى اقوام موجب حلال شدن محرمات نمى شود بنابر اين اگر جهات شرعی رعایت نشود، مثل استفاده از موسیقس یا خواندن زن ها یا اختلاط مرد و زن و امثال این امور، جایز نیست. (استفتاء/13197) (منهاج 3/م 8و9)
سؤال 456. آيا كروات بستن جايز است؟
جواب) اگر كروات شعار غير مسلمين حساب شود جايز نيست و اگر شعار نباشد اشكال ندارد . (استفتاء/315) (رساله/ ملحق به 851)
سؤال 457. آيا شنیدن موسيقي كه ملايم يا غمگين است يعني مناسب مجالس لهو و لعب نيست حرام است يا نه؟
جواب) استماع موسیقی که با آلات لهو مثل تار و پیانو و سنتور نواخته میشود، در صورتیکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد اشکال ندارد، و استماع آنچه که با آلات مشترکه نواخته میشود، در صورتیکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست، ولی اگر صدای موسیقی بدون اختیار به گوش برسد مانعی ندارد. (استفتاء/535)
سؤال 458. رفتن به کلاس آموزش آلات موسیقی مثل سنتور و یادگیری آن چه حکمی دارد؟
جواب) استفاده از آلات موسیقی مثل سنتور و خريد و فروش آن و ياد گيري آن جايز نيست . (استفتاء/246)
سؤال 459. حکم خرید و فروش ساز های موسیقی سنتی و همچنین نواختن آن را برای استفاده شخصی بیان فرمایید ، البته در صورتی که مورد استفاده در مجالس لهو و لعب نباشد.
جواب) خريد و فروش آن حرام و باطل است، و همچنين نواختن آن ولو براى استفاده شخصى حرام است و از گناهان كبيره مى باشد ولو مورد استفاده در مجلس لهو و لعب نباشد، آلات موسيقى حتى سنتى، آلات مختصه به لهو است و اشتغال به آن، اشتغال به ملاهى است، و بنابر احتیاط واجب خرید و فروش سازهای کوچک که برای بازی بچه ها است، جایز نمی باشد. (استفتاء/853) (رساله/م 2095)
سؤال 460. لطفا حکم مجسمه سازی، آموزش آن، نگهداری مجسمه، خرید و فروش و نصب و ارائه آن در اماکن عمومی را توضیح دهید؟
جواب) ساختن مجسمه جاندار حرام است و همينطور گرفتن اجرت بر ساخت آن حرام است و خريد و فروش و نگهدارى آن جايز است گرچه احتياط مکروه می باشد. (استفتاء/2164) (منهاج 3/م 16 با حاشیه 787)
سؤال 461. حكم شرعی غنا چيست؟
جواب) هر صدايى كه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است. (استفتاء/ 166) (منهاج 3/م 17)
سؤال 462. آیا چهچه زدن در مداحی یا قرائت قران یا اذان و هرچیز دیگر اشکال دارد؟ اگر تفصیلی دارد لطفا بیان کنید.
جواب) اگر غناء نشود و به حد غناء نرسد اشکال ندارد . (استفتاء/ 291) (منهاج 3/م 17)
سؤال 463. شرکت در مجالس زنانه (عروسی) که هیچ گونه مردی نمی باشد حتی بچة ممیز، اگر روی میز بزنند و خانم ها برقصند چه حکمی دارد؟
جواب) زدن روی میز فی نفسه در مجلس عروسی زنانه در صورتی که به سر حدّ لهو و لعب نرسد مانعی ندارد، ولی رقصیدن بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. (استفتاء/ 1003) (منهاج 3/ملحق به م 17)
سؤال 464. آیا می توانیم منزلمان را به کسی اجاره داده یا بفروشیم که می دانیم در آن منزل عمل حرام انجام می دهد؟
جواب) در فرض مذکور در صورتی که در عقد اجاره طرفین بر انجام آن کار حرام توافق نکرده اند ، و فروشنده یا اجاره دهنده به قصد کار حرام ، آن معامله را انجام نداده باشد، بیع و اجاره جایز است، ولی احتیاط مستحب در ترک آن است. (منهاج 3/م 15)
سؤال 465. فروش بلندگو که استفاده های مختلف از آن میشود چه حکمی دارد؟
جواب) فی حد نفسه اشکالی ندارد (استفتاء/13007) (منهاج 3/م 15)
سؤال 466. خريد و فروش و نگهدارى انواع عروسك اعم از انسانى و يا حيوانى چه حكمى دارد؟
جواب) خريد و فروش و نگهدارى آن جايز است اگرچه احتياط مستحب ترك است. (استفتاء/ 11) (منهاج 3/م 16)
سؤال 467. آيا نقاشي كشيدن از انسان يا حيوان اشكال شرعي دارد؟
جواب) بنابر احتياط واجب بايد از نقاشى كردن انسان يا حيوان اجتناب شود. (استفتاء/ 199) (منهاج 3/م 16)
سؤال 468. وظیفه مکلّف در مواجهه با «غنای مشکوک» چیست؟
جواب) غنا اگر بنحو لهو و باطل باشد حرام است یعنی به کیفیّت لهوی باشد و ملاک در تشخیص کیفیّت لهوی صدق عرفی است و در صورتی که شک داشته باشید که آیا کیفیت لهوی است یا نه حرام نیست اما موسیقی که با آلات موسیقی نواخته میشود اگر چه لهوی نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است. (استفتاء/18161) (منهاج 3/ملحق به م 17)
سؤال 469. در بعضی مجالس عروسی موسیقی تند پخش میشود، حکم شرکت در این مجالس چیست و اگر بعد از حضور ما موسیقی شروع شود می توان مجلس را ترک کرد و توهین به صاحب مجلس نیست؟
جواب) در صورتي كه موسيقي مناسب با مجالس لهو و لعب است شركت كردن در آن مجلس جائز نميباشد و در مفروض سؤال در صورتي كه احتمال تأثير مي دهيد بايد نهي كنيد و در ادامه آن مجلس را ترك نمائيد. (استفتاء/10907) (منهاج 3/م 17)
سؤال 470. آيا گرفتن جشن عروسي بدون حضور مرد حتي داماد چه حكمي دارد؟
جواب) اگر خلاف شرعی صورت نگیرد مثل رقص و استفاده از آلات موسیقی مانند: دفّ یا نوارهای مبتذل مانعی ندارد. (استفتاء/17932) (منهاج 3/17)