۰

دیدگاه‌های راست‌ افراطی و نژادپرستی جریان غالب کنونی در اروپاست

یک مورخ سرشناس تاکید کرد، دیدگاه‌های راست افراطی و نژادپرستی اکنون به هنجار و جریان اصلی در سراسر اروپا تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۶۰۶۴۱
۱۳:۱۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
به گزارش«شیعه نیوز»، یک مورخ سرشناس تاکید کرد، دیدگاه‌های راست افراطی و نژادپرستی اکنون به هنجار و جریان اصلی در سراسر اروپا تبدیل شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های لهستانی اخیرا مردم یهودی را عامل تخریب خودشان دانستند. نخست‌وزیر مجارستان هم تاکید دارد که نباید اروپایی‌ها را با آفریقایی‌ها مختلط دانست. رئیس‌جمهوری کرواسی هم در سفری به آرژانتین از طرف یک خیریه بازماندگان هولوکاست بابت تشکر از این کشور برای پذیرش مجرمان حامی نازی مورد انتقاد قرار گرفت.

تام جونز از مورخان سرشناس و محقق مستقل که برای بنیاد بشر و اجتماع در بلغارستان کار می‌کند، تاکید دارد که تمام این تحولات نشان ‌دهنده یک رویه نگران‌کننده درباره افزایش دیدگاه‌های راست افراطی است. او توضیح داد: مساله‌ای بزرگتر در این منطقه جریان دارد که گفتمانی میهن‌پرستانه، بومی‌گرایانه و محافظه‌کارانه از طریق ایده‌های راست افراطی تبدیل به جریان اصلی شده است.

از زمان جنگ جهانی دوم چنین دیدگاه‌هایی در اروپا تابو بود و به حاشیه‌های راست افراطی محدود می‌شود. اما آنها امروز از طریق رهبران سیاسی جریان اصلی در بخش‌هایی از مرکز و شرق اروپا علنا اظهارنظر می‌کنند که این بخشی از ظهور پوپولیست‌ها در مواجهه با جهانی‌سازی و مهاجرت گسترده است.

اما تام جونز می‌گوید تغییر به سمت راست‌ها شامل توانبخشی همکاران نازی، اغلب مبارزان یا گروه‌هایی که به عنوان ضد کمونیست‌ها و یا مدافعان آزادی ملی شناخته می‌شدند، می‌شود.

در مجارستان ویکتور اوربان، نخست‌وزیر آن اخیرا مدعی شده بود مجارها نمی‌خواهند که رنگشان، سنتشان و فرهنگ‌ ملی‌اشان با سایرین ترکیب شود. در همین حال نخست‌وزیر لهستان عوامل یهودی را جزو کسانی دانست که مسوول هولوکاست بودند. اظهارات او چندین ماه پس از آن مطرح می‌شود که ناسیونالیست‌ها در ماه نوامبر یک راهپیمایی بزرگ روز استقلال برگزار کرده و بنرهایی با نوشته "یک اروپای سفید" حمل کردند.

دولت‌های این دو کشور همچنین استقلال دادگاه‌ها و رسانه‌ها را از بین بردند و موجب شدند تا گروه‌های حقوق بشری نسبت به تهدید دموکراسی در بخش‌هایی از یک منطقه که در ۱۹۸۹ دیکتاتوری تحت حمایت مسکو را رد کردند، هشدار دادند. برخی تحلیلگران می‌گویند، روسیه مخفیانه به گروه‌های افراطی کمک می‌کند تا دموکراسی‌های لیبرال غرب را متزلزل کند.

در حالی که اثبات این ادعا با مدارک موثق دشوار است، مشخص است  که رشد گروه‌های رادیکالی موجب شده تا احزاب اروپایی محافظه‌کار میانه‌رو به سمت راست متمایل شوند تا رای بیاورند. این مساله درباره مجارستان صدق می‌کند؛ جایی که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان و حزبش موسوم به فیدز که پیشتاز انتخابات پارلمانی هشتم آوریل است، نظر رای‌دهندگان را با کمپین سرسختانه ضد مهاجرتی رو به رشد جلب کرده است.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: