به گزارش «شیعه نیوز»، هر روز به دوازده قسمت تقسیم می شود و هر قسمت را یک ساعت نامیده اند که هر ساعت آن منسوب به یکی از امامان برحق علیهم السلام است و به جهت توسل و عرض حاجت به آن امامی که ساعت منسوب به او است دعای مخصوصی دارد. این دعاها را علمای نیکوکار ما در کتاب هایی که برای بیان اعمال شب و روز تالیف نموده اند، آورده و یادآور شده اند که ساعت آخر به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و پیشوای غایب از نظر عجل الله تعالی و فرجه الشریف اختصاص دارد.
و این دعا را برای آن ساعت ذکر کرده اند: «یا مَنْ تَوَحَّدَ بِنَفْسِهِ عَنْ خَلْقِهِ یا مَنْ غَنِىَ عَنْ خَلْقِهِ بِصُنْعِهِ یا مَنْ عَرَّفَ نَفْسَهُ خَلْقَهُ بِلُطْفِهِ یا مَنْ سَلَکَ بِاَهْلِ طاعَتِهِ مَرْضاتَهُ یا مَنْ اَعانَ اَهْلَ مَحَبَّتِهِ عَلى شُکْرِهِمْ یا مَنْ مَنَّ عَلَیْهِمْ بِدینِهِ وَ لَطُفَ لَهُمْ بِنآئِلِهِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ الْخَلَفِ الصّالِحِ عَلَیْهِ السَّلامُ عَلَیْکَ وَ اَتَضَرَّعُ اِلَیْکَ بِهِ وَ اُقَدِّمُهُ بَیْنَ یَدَىْ حَوآئِجى اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى کَذا وَ کَذا اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ اَمَرْتَ بِطاعَتِهِمْ وَ اُولِى الاَْرْحامِ الَّذینَ اَمَرْتَ بِصِلَتِهِمْ وَ ذَوِى الْقُرْبَى الَّذینَ اَمَرْتَ بِمَودَّتِهِمْ وَ الْمَوالىِ الَّذینَ اَمَرْتَ بِعِرْفانِ حَقِّهِمْ وَ اَهْلِ الْبَیْتِ الَّذینَ اَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهیراً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى کَذا وَ کَذا؛
اى که به حقیقتش از بندگانش یگانه و ممتاز مانده، اى آن که به کارش، از آفریدگانش بى نیاز گشته، اى آن که حقیقتش را به لطفش بر بندگان شناسانده، اى آن که اهل طاعتش را به خشنودى اش کشانده، اى آن که اهل محبّتش را بر سپاس گزارى یارى داده، اى آن که با دینش بر آنان منّت نهاده، و به هدیه اش بر اینان لطف نموده، از تو مى خواهم به حق جانشین شایسته ی تو، و به وسیله او به درگاهت زارى مى نمایم و او را پیش مى اندازم پیشاپیش خواسته هایم اینکه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى و با من چنین و چنان کنى، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آن صاحبان فرمنى، که فرمان دادى به طاعتشان، و بستگانى که به پیوند با آنان فرمان راندى، خویشاوندانى که امر نمودى به دوستى شان، و سرپرستانى که به شناسایى حقّشان فرمان دادى، و اهل بیتى که از آنان پلیید را بردى و پاکشان نمودى پاک کردنى کامل و شایسته، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى و با من چنین و چنان کنى.
روز پنج شنبه؛
شاهد بر اهتمام در آن به دعا کردن برای تعجیل فرج مولایمان صاحب الزمان علیه الصلاه و السلام است که سید ابن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» آورده و از وظایف روز پنجشنبه این که مستحب است انسان بر پیامبر صل الله علیه وآله هزار بار صلوات بفرستد و مستحب است که بگوید: « اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و گشایش امر حکومت شان را زودتر برسان. وی افزوده : و در روایت دیگری است که صد بار می گویی که فضیلت بسیار دارد . «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم من الجن و الانس من الاولین و الاخرین» و نیز شاهد بر این مطلب آن است که در اخبار آمده : روز پنجشنبه کارها بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم علیهم الصلاه و السلام عرضه می شود، و در بعضی از آن اخبار است که امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای دوستان خویش دعا می کند. پس شایسته است که شخص مومن در برابر احسان مولایش همانطور رفتار کند و در دعا کردن به آن بزرگوار (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اقتدا نماید و اخبار عرضه ی اعمال بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام) بسیار است که در اصول کافی و بصائر الدرجات و تفسیر البرهان و کتاب های دیگر آمده است.
شب جمعه ؛
تاکید و اهتمام دعا برای امام منتظر علیه السلام در آن از چند مطلب استفاده می شود:
یک: اختصاص روز جمعه به آن حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف). بنابراین شایسته است که در شب آن برای آن جناب دعا شود.
دوم: شب جمعه: شب عرضه شدن اعمال می باشد بنا به روایتی که مولف کتاب لطائف المعارف آورده است.
سوم: در بعضی از کتاب های معتبر شیعه امامیه روایت آمده است که از جمله ی اعمال شب جمعه آن است که صد بار گفته شود:« اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم من الجن و الانس من الاولین و الاخرین» و شیخ ابوجعفر طوسی در کتاب «مختصر المصباح» هنگام یادآوری وظایف شب جمعه گوید: در این شب بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) درود می فرستی؛ صدبار یا آنقدر که امکان داشته باشد.
چهارم: آنچه حاجی نوری در کتاب «النجم الثاقب» نقل کرده که خواندن دعای ندبه در شب جمعه همچون صبح جمعه مستحب است.
پنجم: اخباری که سفارش و تاکید و ترغیب دارند که شب جمعه دعا شود به ضمیمه آنچه بر استحباب مقدم داشتن مومن مولایش را در دعا دلالت دارند.
ششم: فحوای روایاتی که در مورد امر کردن به دعا برای مومنین و مومنات در آن شب رسیده این است که آن حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از همه مومنین سزاوارتر است که درباره اش دعا کنند.
روز جمعه:
در تمام ساعت های آن به طور عموم و به خصوص پس از نماز صبح و هنگام ظهر و هنگام رفتن به مسجد و بعد از نماز عصر و در قنوت نماز آن روز و در قنوت نماز جمعه و در خطبه نماز جمعه و در آخرین ساعت روز جمعه گواه بر آنچه گفتیم آن است که دعا برای آن حضرت (عج) در آن اوقات مخصوص از امامان معصوم علیهم السلام وارد شده است. روز جمعه از چند جهت به مولایمان حضرت حجت علیه السلام اختصاص و انتساب دارد که مقتضی اهتمام ورزیدن بیشتر در این روز به دعا کردن برای آن بزرگوار است.
اول: واقع شدن ولادت باسعادت آن حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در این روز
دوم: در این روز مقام مقدس امامت به ایشان منتقل گردیده
سوم : روز ظهور و آشکار شدن آن جناب در این روز واقع خواهد شد
چهارم: در این روز بر دشمنانش پیروز می شود.
پنجم: در این روز خداوند برای آن بزرگوار و پدران گرامی اش پیمان گرفته است.
ششم: روزی است که خدای تعالی به لقب قائم آن حضرت را اختصاص داد.
هفتم: این کلمه از جمله القاب شریف آن جناب می باشد .
روز نوروز هم از جمله اوقاتی است که در آنها دعا برای حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و درخواست ظهور و فرج از درگاه خداوند تاکید شده است. روایت «معلی بن خنیس» که در «بحار» و «زاد المعاد» مذکور است بر این معنی دلالت دارد و تاکید آن از جاهای مختلف آن روایت استفاده می شود.
روزعرفه: شاهد بر آن دعای امام چهارم حضرت سید الساجدین است که در صحیفه سجادیه یاد شده و نیز دعای مولایمان حضرت صادق علیه السلام است که در کتاب های اقبال و زادالمعاد روایت آمده است. روز عید فطر، روز عید قربان، شب نیمه شعبان و روز نیمه شعبان نیز سفارش شده است.
انتهای پیام/ 852