۰

افشای سند الحاق نفت‌ خیرترین استان یمن به عربستان

سند امضا شده توسط ۹۵ تن از سران قبایل حضرموت در شرق یمن جهت بیان خواسته تجزیه‌طلبانه‌شان و الحاق حضرموت به عربستان، جنجال بسیاری را در پایگاه‌های اجتماعی به راه انداخته است.
کد خبر: ۹۸۳۰۳
۱۳:۱۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، امضاکنندگان این سند برای توجیه این اقدام خود این ادعا را طرح کرده‌اند که استان حضرموت و المهره و بخش‌هایی از شبوه از لحاظ تاریخی به عربستان برمی‌گردند و متعلق به یمن نیستند!

در این سند خطاب به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان آمده است: امیدوار هستیم که کشورهای ما در زیر یک پرچم قرار بگیرد.

حضرموت بزرگترین استان یمن است و نفت‌خیزترین استان به شمار می‌آید و مرزهای وسیعی با عربستان دارد و تعداد ساکنان آن به بیش از یک میلیون تن می‌رسد.

این بیانیه همزمان با سخنان جنجال‌برانگیز ضاحی خلفان، معاون رئیس‌پلیس دوبی مطرح شده است که خواهان الحاق حضرموت و عدن به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شده بود.
در پی این اظهارات مداخله‌جویانه جنجال بسیاری پیرامون این سند مطرح شده است. یمنی‌ها معتقدند که این اقدام تجارت بر سر مساحت گسترده‌ای از یمن به روشی تحریک‌آمیز است.
در همین حال محمد الیزیدی، یک فعال سیاسی و خبرنگار در فیس‌بوک خود نوشت: ما این مساله را نمی‌پذیریم که برخی از انسان‌های ضعیف تاریخ را جعل کنند. ما فقیر هستیم و این به دلیل دزدانی است که امور ما را در دست گرفته‌اند اما ما به هویت عربی اصیل خود که ۵۰۰۰ سال قدمت دارد افتخار می‌کنیم.

وی افزود: این هویت خود شاهد این امر است که حضرموت هیچ روزی وابسته یا تحت کنترل عربستان نبوده است تا کسی امروز بیاید و خواهان این امر شود.

محمد الجابری، یک وبلاگ‌نویس نیز عنوان داشت: شرم‌آور است که چنین افرادی به این مسائل بیندیشند که خود را تصمیم گیرنده درباره حضرموت و مردمانش می‌دانند و می‌خواهند تمدنی عظیم را که چند هزار سال قبل ایجاد شد به دامان کشوری تازه متولد شده بیندازند.

انتهای پیام/654
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: