به گزارش «شیعه نیوز»، هدیه دادن یک راه ساده ولی بسیار مؤثر برای نشان دادن ارادت و عشقتان به طرف مقابل است، لازم نیست هدیه گرانقیمت باشد.مفهوم هدیه دادن شما این است که به فکر طرف مقابل بودهاید و خواستهاید او را شاد کنید.
هدیه در همه فرهنگها و آیین ها وجود دارد و اشکال گوناگونی از آنرا میتوان در جوامع بشری یافت. البته در برخی از موارد، میتوان مصادیقی را یافت که موجب بحران اجتماعی میشود و هدیهها بهجای آنکه برای اظهار محبت، احساسات و عواطف باشد، عاملی برای چشم همچشمی و طعنه زدن به دیگری میشود.
واژه هدیه از هدایت بهمعنای راهنمایی از روی لطف گرفته شده است.(مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص 835) در قرآن شتری که برای قربانی در حج میکشند، بهعنوان هدی معرفی میکند که بیانگر آن است که هدایت به سوی تقوای الهی دارد، زیرا با هدیه و قربانی به پیشگاه خدا، جهتگیری انسان بهسوی حقیقت تغییر مییابد؛ چراکه خون و گوشت قربانی به خداوند نمیرسد و آنچه از این هدی و قربانی به خدا میرسد، همان تقواپیشگی مردم و اظهار عبودیت و درامان ماندن از خشم الهی است.(مائده، آیه 95؛ حج، آیه 37)
بنابراین، بهترین هدیه از نظر اسلام و قرآن آن است که انسان را به سوی حقیقت برتر رهنمون سازد و یاد خداوند را در دلها روشن و تقویت نماید و انسان هرگاه به هدیه بنگرد، یاد خدا کند و محبت خدا را در دل بیفروزد. در حقیقت هدیه باید هدایت به سوی خداوند و راهنما به حقیقت باشد.
اسلام هر چند که دادن هدیههای مادی برای تأمین نیازهای زندگی و ایجاد الفت و محبت میان مردم را توصیه کرده، ولی هدیه را تنها در امور مادی منحصر نمیکند، بلکه بهترین و ارزندهترین هدایا را هدیهای میداند که نیازی از نیازهای معنوی و روحی انسان را تأمین کند و او را در مسیر هدایت قرار دهد.
از امام علی(علیه السلام) روایت شده که فرمود: من دوست دارم آنچه را که برای برادر مسلمانم مفید میدانم، به او هدیه دهم تا صدقه. همچنین، پیامبر اکرم(ص)، فرمود: به همدیگر هدیه دهید؛ زیرا هدیه دلخوریها را بر طرف مىسازد، و کینهها و دشمنیهاى دیرین را از بین میبرد.
در قرآن هم یکی از بهترین مصادیق احسان، احسان به خویشان و اقرباء از طریق هدیه و پیشکش معرفی شده است.
خداوند متعال در آیه 36 سوره نمل با این مضمون «فَلَمَّا جَاء سُلَیْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِیَ اللَّهُ خَیْرٌ مِّمَّا آتَاکُم بَلْ أَنتُم بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ» یکی از آثار هدیه را شادمانی میداند. هدیه اگر خدایی باشد در هدیه دهنده و هدیه گیرنده اثر مثبت به جا میگذارد و شادمانی و سرور را در آنها برمیانگیزد.
امام جعفرصادق(علیه السلام) در این رابطه فرموده است: هدیه بدهید تا دوستی ایجاد گردد زیرا هدیه کینهها را میبرد.امام سجاد(علیه السلام) نیز فرموده است: هرکه حاجت مؤمنی را روا نماید مثل این است که حاجت خدا را روا کرده است و بهخاطر آن، خداوند سبحان صد حاجت از او را که راحتترین آنها بهشت است، برای او روا میکند و هرکه غم مؤمنی را برطرف کند، خداوند سبحان در قیامت، بالاترین غم او را برطرف مینماید و هرکه مظلومی را علیه ظالمی کمک کند، خداوند سبحان او را بر پل صراط، در جاییکه قدمها بلغزد، یاری نماید.
امام سجاد(ع) در ادامه این حدیث فرموده است: هر که در کارهای مؤمنی تلاش کند بهطوریکه او را خوشحال نماید مثل ان است که رسول خدا(ص) را خوشحال کرده است و هرکه تشنهای را سیراب کند، خداوند سبحان از رحیق مختوم(شراب بهشتی) او را سیراب نماید و هر که گرسنهای را سیر کند، خداوند سبحان به او میوههای بهشتی بخوراند و هرکه عریانی را بپوشاند، خداوند سبحان او را زا استبرق و حریر بهشتی بپوشاند و ...».
رسول خدا(ص) نیز فرموده است: کسیکه در امانت تخلف کند از ما نیست و کسیکه در خانواده و ثروت مسلمانی خیانت کند از ما نیست.
آداب هدیه/هدیه دادن در حاجت
چیزی که هنگام نیاز به دست انسان برسد، بهترین هدیه است. پیامبر اسلام(ص) میفرماید: بهترین چیز هدیهای است که در زمان نیاز به دست انسان برسد.
انسان باید هدیه را به کسانی بدهد که اینکار را انجام نمیدهند، از پیامبر اسلام روایت شده است که فرمود: به کسیکه به تو هدیه نمیدهد، هدیه بده و نیز فرموده است: اگر شانه گوسفندی را به من هدیه بدهند، میپذیرم و آنرا رد نمیکنم. در حدیث دیگری از حضرت آمده است: مرد هدیه برادرش را رد نمیکند.
در حدیث نبوی آمده است: هدیه را کوچک نشمارید، هر چند یک قطعه پاچه بز باشد.
هدیه؛ عامل محبت
هدیه، کارکردهای مختلفی دارد که مهمترین آن، ایجاد محبت و زدودن کدورت است. پیامبر اسلام فرمود: به همدیگر هدیه بدهید که بین شما موجب محبت میگردد و کینهها را از بین میبرد. و در روایت دیگری از حضرت نقل شده است که فرمود: دادن هدیه موجب دوستی و محبت میگردد.
هدیه، فقط اشیای مادی نیست، بلکه گاهی یک تبسم یا یک سخن حکیمانه، یا تذکر عیوب، یا ارشاد دیگران، بهترنی هدیه تلقی میشود چنانکه در تعالیم پیامبر(ص) آمده است که یک کلمه گفتار حکمت آموز هدیه بسیار نیکویی است.
هدیه، نشانهای از محبت انسانها به یکدیگر است
حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در لرستان و امام جمعه خرمآباد در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه هدیه، نشانهای از محبت انسانها به یکدیگر است، گفت: اسلام برای زیاد شدن دوستی و محبت در زندگی اجتماعی، هدیه دادن را تشویق کرده است.
وی افزود: در سیره رسول خدا هدیه جایگاه ویژهای داشت. ایشان هدیه را نه فقط وسیله دوستی بلکه صدقه میدانست، چنانکه فرمود: هر که به بازار رود تا تحفهای خریده، برای خانوادهاش بیاورد، گویا صدقهای برای جمعی از فقرا داده است.(حلیه المتقین، ص119)
حجتالاسلام میرعمادی اضافه کرد: لازم نیست که هدایا سنگین و گرانبها باشند، بلکه اگر تحفهای کوچک هم باشد، افراد را شاداب میکند چنانکه پیامبر اسلام میفرماید: هر کسی از سفری میآید خوب است هدیهای همراه خود بیاورد، اگر چه سنگی در کیسه خود بیندازد.
وی گفت: اگر انسان در خانه با همسر، فرزندان و سایر خویشاوندان خود به این سنت حسنه عمل کند، بدون شک روز به روز بر محبت آنها افزوده میشود و روابط آنها استحکام بیشتری مییابد.
انتهای پیام/ 852