به گزارش «شیعه نیوز»، آیت الله وحید خراسانی در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیه «وَ إِذَا قِیلَ لهَمُ اتَّقُوا مَا بَینَ أَیْدِیکُمْ وَ مَا خَلْفَکمْ لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ» با اشاره به آثار اعمال انسان در ذلت و سعادت او اظهار کرد: روز قیامت روز عظیم و کبری است و انسان پس از مرگ وارد محیط برزخ میشود که محیط وحشت، وحدت و غربت است؛ انسان در این محیط به حدی میرسد که مادران که حاضرند جان خود را برای فرزندانشان بدهند آنها را فراموش میکنند.
ایشان افزودند: روز قیامت اگر چه روز سخت و جانکاهی است، ولی این محیط، محیط رحمت الهی نیز میباشد؛ البته باید گفت که رحمت الهی نیز شامل دو نوع رحمت مطلقه و خاصه است.
معظم له خاطرنشان کردند: در بسم الله الرحمن الرحیم، سه اسم خداوند لحاظ شده است که اولی الله، دومی رحمن و سومی رحیم است که رحمت عامه در اینجا لا به شرط است و عام است. رحمت عامه الهی «وسعت کل شی» است و همه جنبندگان را در بر میگیرد؛ مثل انسانهایی که از یک نطفه نجس پدید آمدند و جان و اعضا و نعم یافتند.
ایشان فرمودند: رحمت خاصه خداوند «به شرط» است و این شرط در سوره یاسین بیان شده است؛ خداوند بیان فرموده است که انسان با رعایت تقوای پیش و پس یعنی «ایدیهم» و «خلفهم» شامل رحمت خاصه میشوند؛ رحمت عامه خداوند به حدی عظیم است که هنوز بشر نتوانسته آن را در حد فهم راز پیاز مو درک کند.
آیت الله وحدی خراسانی گفتند: رحمت خاصه، اکسیر اعظم است که یک قطرهاش انسان را متحیر میکند؛ امام صادق(علیه السلام) به جابربن حیان این اصل را یاد دادند و جابر به این حقیقت رسید که از تار موی انسان اکسیر اعظم را مهیا کند منظور این است که رحمت خاصه مشروط به رعایت جوانبی خاص است. هرچه ما از حقیقت روز قیامت میدانیم محدود به شنیدهها و خواندههای ما از قرآن و احادیث است؛ زیرا حضرت عقل کل نیز از روز وقوع قیامت خبری ندادهاند و خبر ندارند و این آگاهی تنها نزد خداوند متعال است.
فرمودند: خداوند بزرگی که همه عالم در نزد او حقیر و عدم است روز قیامت را به منصه رسیدن عذاب عظیم و کبیر بیان کردند که پس از شی عظیم که زلزله عظیم قیامت است روز موعود فرا میرسد.
معظم له بیان کردند: بعد از این هم کار به اینجا ختم نمیشود، بلکه همه انسانها تا دین خود را ادا نکنند آن رهن آزاد نمیشود؛ هر شخصی به آن چه کرده است رهین است و متاسفانه همه ما در خواب به سر میبریم و از این رهن و دین آگاه نیستیم.
آیتالله وحیدخراسانی بیان کردند: روز قیامت روزی است که دست و زبان و پا و چشم ما علیه ما شهادت میدهند و شهادت دیگر جزیی و مقطعی نیست؛ بلکه کل کارهایی که با اراده ما توسط این اعضا انجام شده است توسط این اعضا بیان میشود و آنها انسان را رسوا میکنند.
انتهای پیام / ص . خ