۰

روش‌های سرکوب کاربران اینترنت در عربستان فاش شد

عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی برخی از شیوه‌های سرکوب رژیم عربستان سعودی برای ساکت کردن فعالان اینترنتی در این کشور را فاش کرده است.
کد خبر: ۸۰۶۷۳
۱۰:۵۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۳
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز»، عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی برخی از شیوه‌های سرکوب رژیم عربستان سعودی برای ساکت کردن فعالان اینترنتی در این کشور را فاش کرده است.

این گروه روز شنبه (۱۵ آذر) متن مصاحبه‌ای را با یک فعال اینترنتی عربستانی که به نام او اشاره‌ای نشد منتشر کرد. این فعال اینترنتی هشدار داد که مقام‌های سعودی از طریق «بازجویی‌ها، دستگیری‌ها و بازداشت کوتاه مدت روزنامه‌نگاران، ورزشکاران، شاعران، وبلاگ‌نویسان، فعالان و کاربران توئیتر» سرکوب مخالفان را تشدید کرده‌اند.

این وبلاگ‌نویس عربستانی گفت رژیم ریاض با توسل به قانون به اصطلاح تروریسم، مخالفان را سرکوب می‌کند و افرادی که با سازمان‌های حقوق بشری ارتباط دارند را «تروریست» می‌داند.

به گفته وی، رژیم ریاض از قانون «شرم‌آور» تروریسم برای اعمال سانسور شدید نیز استفاده می‌کند و روش‌های نظارتی را برای هک کردن و نظارت بر حساب‌های کاربری فعالان به کار می‌گیرد.

این فعال اینترنتی گفت دادگاه‌های سعودی برای ارسال حتی یک پیام در توئیتر، برای کاربران حکم ۱۰ سال یا بیشتر صادر می‌کنند.

به گفته این وبلاگ‌نویس، مقام‌های امنیتی سعودی در مواردی دیگر فعالان اینترنتی و خانواده‌های آن‌ها را آزار یا تهدید و «تقریبا همه جبنه‌های» زندگی فردی آن‌ها را محدود می‌کنند.

در این گزارش آمده است فعالان اینترنتی عربستانی در معرض خطر از دست دادن شغل هستند و بسیاری از آن‌ها نیز با اتهام‌های ساختگی «ملحد» یا «دیوانه» بودن مواجه می‌شوند.

بر اساس این گزارش، رژیم سعودی ارتش سایبری قدرتمندی را برای ایجاد «تصور نادرست از وضعیت عربستان سعودی با هدف فریب مردم خارج» راه اندازی کرده است و فعالان سعودی و مخالفان را هدف قرار می‌دهد و آن‌ها را «ملحدان، کفار و عوامل [خارجی] معرفی می‌کند که نافرمانی از [رژیم] حاکم را ترویج می‌کنند.»

این فعال اینترنتی افزود مجازات بی‌رحمانه همچون مجازات قرون وسطایی از جمله شلاق در ملاءعام، جریمه‌های سنگین و زندان‌های طولانی مدت از دیگر روش‌های رژیم سعودی با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت برای فعالال اینترنتی است.

اوایل سال جاری میلادی مقام‌های عربستان سعودی رائف بدوی را به جرم راه‌اندازی یک وب‌سایت به ۱۰ سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم کردند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز نیز عربستان سعودی را به دلیل سانسور و نظارت به عنوان یکی از «دشمنان اینترنت» معرفی کرده است.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ماه ژوئیه از عربستان سعودی به دلیل اذیت و آزار فعالان حقوق بشر در چارچوب یک نظام قضایی ناکارآمد به شدت انتقاد کرد.

فعالان حقوق بشر می‌گویند بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی در عربستان وجود دارد.

همچنین، عربستان سعودی درخواست‌های گروه‌های فعال حقوق بشر برای پایان دادن به «نقض حقوق زنان» در این کشور را نادیده گرفته است.
انتهای پیام/ ن . ش

منبع: پرس تی وی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: