۰

نگاهی به اندیشه‌ها و ریشه‌های داعش در منطقه

اقدامات داعش در تکفیر دیگر گروه‌های همفکر و القاعده‌ای بخشی از اندیشه‌ها و اصول فکری وهابیت است و نمونه این تکفیر و کشتن خودی‌ها را می‌توان در میان برادران عبدالعزیز و پسرانش مشاهده کرد که چگونه بر سر تقسیم غنایم به جان هم می‌افتادند.
کد خبر: ۶۸۰۱۶
۰۷:۰۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، آنچه «داعش» را از دیگر گروه‌های تروریستی حتی از «جبهه النصره» و «ارتش اسلام» و «جبهه اسلامی» با وجود وحدت ایدئولوژیکی که همان «وهابیت تکفیری و تندرو» و سرنوشت و دشمن مشترک است، متمایز می‌کند، این است که داعش «طرحی جهادی – فراکشوری» است و همین موجب می‌شود تا این گروه تروریستی از لحاظ اجرای طرح خود به طرح وهابیت تندرو بیش از پیش شبیه باشد.

حاکمیت ایدئولوژی «تکفیر، مهاجرت و جهاد» بر داعش

اگرچه طرف‌های حامی این گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند تا به نحوی از ارتباط خود را با این گروه‌ها انکار و از آنها اعلام برائت کنند، اما مشاهده می‌شود، همان اصولی که ایدئولوژی وهابیت بر آن متمرکز است، یعنی «تکفیر، مهاجرت و جهاد» بر ادبیات این گروه‌ها نیز چه در سوریه و چه در عراق حاکم است.

درست است که داعش در صفوف خود افرادی از بازماندگان رژیم سابق بعث و دیگر گروه‌ها از جمله اخوانی‌ها را دارد، اما هیچ کس نمی‌تواند، منکر حمایت‌های مالی ایدئولوژیکی، سازمانی و تبلیغاتی عربستان سعودی از آن شود.جالب آنکه باوجود درگیری‌های مسلحانه میان داعش و النصره در عرصه سوریه و درخواست «ایمن الظواهری»، سرکرده گروه تروریستی القاعده از داعش مبنی بر خالی کردن عرصه به سود النصره باز، حمایت از داعش به قوت خود برقرار است و شخصی همچون «ولید الطبطبائی»، نماینده سابق کویت داعش را برداران خود خواند و خواهان عدم تکفیر آنهاست.

بربالای مقرها و قرارگاه‌های داعش جملات قصار و نشانه‌های القاعده‌ای کاملا آشکار است که در اصل جملات و نشانه‌های وهابی است و دعوت آنها به توحید و ملزم کردن آنها به حضور در مساجد و ادای نماز جمعه و جماعت به همان شیوه‌ای صورت می‌گیرد که وهابیت آن را انجام می‌دهد، همانگونه که نگاهی به دیدگاه‌ها و خط مشی فکری آنها به راحتی نشان می‌دهد که وهابیت الهام بخش آنها در تمام امور است.

داعش؛ تکفیر تکفیری‌هاست/خط و نشان برای القاعده‌ای‌های دیگر

تکفیر گروه‌های دیگر از سوی داعش یک بدعت یا امر جدیدی نیست، چون وقتی تکفیر به سلاحی رایج در میان گروه‌های القاعده‌ای تبدیل می‌شود، کسی یا گروهی را مستثنی نمی‌کند. در عراق رایج است که داعش تمام گروه‌های فعال در عرصه میدانی عراق را از ارتش اسلامی عراق و جماعت أنصار السنة – هیأت شرعی گرفته تا جبهه اسلامی مقاومت عراق (جامع) و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را تکفیر و آنها را مزدور و مرتد می‌داند. در سوریه نیز داعش برخی از گروه‌های تروریستی هم کیش خود مانند النصره و جبهه اسلامی را مرتد می‌داند.

رهبران القاعده به خوبی آنچه در الجزایر و افغانستان رخ داد را به یاد می‌آورند، اینکه چگونه گروه‌های جهادی علیه یکدیگر صف کشیدند و همدیگر را به گلوله بستند، چون دیدگاه‌های یکدیگر را نمی‌پذیرفتند و همدیگر را به بدعت متهم می‌کردند. همین وضعیت هم اکنون در عراق در حال تکرار است و داعش هم اکنون عملیات تسویه حساب‌های داخل القاعده را برعهده دارد، به گونه‌ای که عناصر النصره و ارتش اسلام و جبهه اسلامی به بهانه‌های واهی توسط داعش به قتل می‌رسند.

در واقع داستان نزاع بین امرای جهاد و بیعت امرا و عدم بیعت آنها همه و همه از اعتقادات وهابی آنها نشات می‌گیرد، به عنوان مثال مشاهده کردیم، چگونه وقتی سرکرده النصره با الظواهری بیعت کرد، سرکرده سعودی داعش در سوریه خونش را مباح کرد و توطئه‌ای برای ترور وی تدارک دید، اما الجولانی از آن نجات یافت.

داعش ریشه در حکومت سعودی دارد

اینها همه اقداماتی است که در آیین وهابیت رایج و متداول است و خط مشی حکومت سعودی را تشکیل می‌دهد. کسانی‌که تاریخ حکومت وهابی سعودی را خوانده‌اند، می‌دانند که این حکومت دارای سه دوره است و در آن چه جنگ‌ها و چه قتل‌ها و چه کشتارها و تکفیرها صورت نگرفته است، به همین دلیل آنچه هم اکنون از سوی داعش در عراق و سوریه رخ می‌دهد، نمی‌تواند، امور عجیبی باشد، به عبارتی داعش گروهی به رگ و ریشه نیست بلکه گروهی است که نماد و و بازتاب وهابیت است، به همین دلیل است که این گروه تا این اندازه مورد پسند و حمایت سعودی‌های وهابی است، چون اعتقادات و خط مشی‌اش منطبق با اعتقادات و خط مشی وهابیت است.در بین اگرچه برخی تلاش دارند، این گروه را پس از جنایات وحشتناکی که دست به آن زد، گروهی مورد حمایت ایران یا نظام سوریه و عراق است، اما کسانی‌که از ماهیت واقعی این گروه اطلاع دارند، به خوبی می‌دانند کهدر پایان سخن اینکه دولت داعش را باید نمونه اصلی حکومت سعودی دانست که نه از حیث محتوا و نه از حیث ظاهر هیچ تفاوتی با آن ندارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: