۰

حجّ مقبول با حجّ صحيح چه تفاوتي دارد؟

«حجّ صحيح» حجّي است مطابق با احكام حج كه در مناسك حج فقهاء ذكر شده و با تحقق آن، وجوبِ حجّ از عهده مكلف و مستطيع ساقط مي‌شود. اما «حجّ مقبول» به حجّي گفته مي‌شود كه علاوه برشرايط صحت، داراي شرايط كمال نيز باشد.
کد خبر: ۶۳۰۶۰
۱۵:۵۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از حج، «حجّ صحيح» حجّي است مطابق با احكام حج كه در مناسك حج فقهاء ذكر شده و با تحقق آن، وجوبِ حجّ از عهده مكلف و مستطيع ساقط مي‌شود. اما «حجّ مقبول» به حجّي گفته مي‌شود كه علاوه برشرايط صحت، داراي شرايط كمال نيز باشد.يكي از نگراني‌هاي اولياي خدا، نگراني از مقبول افتادن اعمال و عباداتشان به درگاه خداوند متعال است، يكي از سئوالات فراگير براي زائرين خانه خدا نيز آن است كه يك زائر از كجا بداند حجّ او مقبول واقع شده است يا نه؟ و نشانه‌هاي قبولي حجّ يا عمره چيست؟ براي پاسخ به اين پرسش دانستن چند نكته لازم است:

حجّ مقبول با حجّ صحيح متفاوت است

«حجّ صحيح» حجّي است مطابق با احكام حجّ كه در مناسك حجّ فقهاء ذكر شده باشد و با تحقق آن، وجوبِ حجّ از عهده مكلف و مستطيع ساقط مي‌شود. اما «حجّ مقبول» به حجّي گفته مي‌شود كه علاوه بر دارا بودن شرايط صحت، داراي شرايط كمال نيز باشد، به نحوي كه مورد قبول درگاه الهي و امام زمان عليه السلام واقع شود، بدون شك چنين حجّي علاوه بر رفع تكليف و پاداش اخروي، داراي آثار تربيتي فراواني براي حاجي خواهد بود.

اهميت قبولي حجّ

براي آگاهي از اهميت قبولي حجّ، دقت در روايات معصومين عليهم السلام در اين خصوص سودمند است. پيامبر اكرم صل الله عليه وآله مي‌فرمايند: أفضَلُ الأعمال ايمانٌ لا شَكَّ فيه وَ غَزوٌ لا غُلُولَ فيه و حَجُّ مبرورٌ. (۱) برترين اعمال، ايماني است كه ترديدي در آن نباشد، جهادي است كه فريبي در آن نباشد و حجّي است كه مقبول واقع شود. الحَجُّ المَبرُور لَيسَ لَهُ جَزاءٌ إلا الجَنَّهِ (۲) پاداش حجّ مقبول چيزي جز بهشت نيست. امام سجاد عليه السلام از خداوند طلب مي‌كنند كه نامشان در زمره كساني كه حجّشان مقبول و تلاششان مشكور درگاه أحديت است، ثبت گردد. أن تَكتُبَني مِن حُجّاجِ بَيتِكَ الحرام المَبرُور حَجُّهُم المَكشورِ سَعيُهُم…

شرايط قبولي اعمال عبادي از جمله حجّ

۱. تقوي؛ قرآن مي‌فرمايد «إنَّما يَتَقَّبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقين» (مائده/ ۲۷) همانا خداوند تنها اعمال پرهيزكاران را قبول مي‌كند.
۲. عقل؛ قال الكاظم عليه السلام: قَليلُ العَمَل مِن العاقِلَ مقبولٌ مُضاعَفٌ و كَثيرُ العَمَلِ مِن أهلِ الهوي و الجَهلِ مَردودٌ. (ميزان الحكمه، ح ۱۴۳۳۴) كار اندك عاقل پذيرفته و دو چندان مي‌شود و كار بسيار اهل هوس و ناداني ردّ مي‌شود.

۳- خلوص نيّت؛ قال علي عليه السلام: إنَّكَ لَن يُتقَبَّلَ من عَمَلِكَ إلاّ ما أخلَصتَ فيه. (ميزان الحكمه، ح ۱۴۳۳۵) ازعمل تو هرگز پذيرفته نشود مگر آنچه كه با اخلاص انجام دهي.

۴. پذيرفتن ولايت محمد و آل محمد صل الله عليه وآله

قال رسول الله صل الله عليه وآله: الّذي نَفَسُ مُحمّدٍ بيدهِ، لا يَنفَعُ عَبداً عَمَلُهُ إلاّ بمَعرِفَتِنا و وَلايَتِنا)ميزان الحكمه، ح ۷۹۷) سوگند به آن كه جان محمد در دست اوست، كار هيچ بنده اي به حال او سودمند نيافتد مگر با معرفت و ولايت ما خاندان. قال الصادق عليه السلام: نحن أهلَ البيتَ لا يَقبَلُ اللهُ عَمَلَ عَبدٍ و هُوَ يَشُكُّ فينا. (ميزان الحكمه، ح ۷۹۵) خداوند عمل بنده اي را كه درباره ما خاندان شك و ترديد كند نمي‌پذيرد.

نشانه‌هاي قبولي اعمال عبادي از جمله حجّ

۱. عدم رجوع به گناهان و عادات منفي قبلي؛ قال رسول الله صل الها عليه وآله: الحجِّ تَركُ ما كان عليه العَبدُ مُقيماً مِنَ الذُّنُوبِ (۳) نشانه قبولي حجّ، ترك گناهاني است كه بنده قبلاً به آنها عادت كرده بود.

۲. تصميم گرفتن بر انجام كارهاي خيري كه بنده قبلاً آنها را انجام نمي‌داده است. (مانند نماز اول وقت، انفاق و…)

۳. احساس تغيير مثبت در خود و تصميم بر برنامه ريزي جديد در زندگي آينده و كسب فضائل اخلاقي

۴. پشيماني از رذائل اخلاقي و گناهان قبلي و تصميم بر اصلاح آنها

۵. استجابت همه يا بخشي از دعاها

۶. دريافت بشارتهاي الهي مانند: رؤياي صادقه، ديدار با اولياي خاصّ الهي و مشاهدهٔ تغيير مثبت در روند زندگي

۷- ازدياد عشق و محبّت به خدا و اولياي او در دل

۸. احساس شوق نسبت به عبادت، مناجات با خدا، خدمت به مردم و تكرار حجّ
پي نوشت‌ها:
۱. بحار، ج ۶۶، ص ۳۸۳.
۲. مستدرك، ج ۸، ح ۹۰۸۷.
۳. الحجّ و العمره، ح ۷۴۱

انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: