به گزارش «
شیعه نیوز»، در دیداری که رییس سازمان مطالعه و تدوین کتاب های علوم انسانی دانشگاه ها – «سمت» - دکتر احمد احمدی با آیت الله سیستانی داشتند ، وی با ابراز نگرانی از وضعیت علوم انسانی در کشور ، از تدریس فلسفه ملاصدرا و ترویج آرای محی الدین ابن عربی (خصوصا در باب معاد) انتقاد کردند و بر ضرورت اصلاح این رویکرد تاکید نمودند
قسمتی از متن گزارش این دیدار که از طرف دکتر احمدی توسط سایت ابن عربی منتشر شده است به شرح ذیل است:
...حضرت آیت الله که پیدا بود از پیچیدگی ، دشواری و اهمیت علوم انسانی و پیوند آن با مسائل اسلامی نیک آگاه و سخت نگرانند و برای هشدار دادن به ما و مسئولان ذیربط احساس مسئولیت می کنند فرمودند :
« بررسی مسائل دینی و بردن نتیجه آن به دانشگاه ها و حوزه های اجرایی کاری است بسیار دشوار. آیا طلبه ای که شرایع و لمعه و مکاسب و جواهر را خوانده می تواند بر مسند قضاوت بنشیند و کار حقوقی و قضایی انجام دهد؟ من از مشکلاتی که در دادگاه های ایران هست خبر دارم. مسائل باید همه جانبه و با توجه به آراء دیگران هم بررسی و سپس با وقوف کامل به فقه و حقوق خودمان نظر نهایی اعلام شود.
از باب نمونه دکتر کاشانی فرزند آیت الله کاشانی استاد حقوق در باب شفعه نظر حقوقی فرانسه را ترجیح داده … اما اگر دکتر کاشانی به فقه احاطه داشت می دید که در روایت امام جواد علیه السلام این مطلب با وضوح آمده است ، روایت این است که : اگر صاحب حق شفعه در همان شهر است شریک سه روز به او مهلت می دهد و اگر می خواهد برود پول را از شهر دیگری بیاورد به اندازه رفت و برگشت و سه روز پس از بازگشت به او مهلت می دهد. اگر در این مدت رسانید سهم از آن اوست و گرنه حق شفعه ندارد .»
حضرت آیت الله فرمودند : « اگر صاحب حق شفعه در شهر دیگری باشد ، باید به او اعلام کنند و پس از دریافت اعلام هم سه روز مهلت دارد تا قیمت سهم شریک را بیاورد ، اگر نیاورد حق شفعه اش ساقط می شود.
سپس فرمودند : نتیجه بحث و بررسی و دگرگونی در علوم انسانی باید این باشد که در قالب عمل و اجرا درآید و از طریق دانشگاهها به سرتاسر جامعه سرایت کند و تحول ساز باشد و گرنه چه فایده ای دارد؟ مثلا تدریس فلسفه که عموما هم تدریس فلسفه ملاصدراست و آن هم با آراء منحرف محیی الدین آمیخته است و در باب معاد هم مشکل دارد چه نتیجه ای دارد؟»
معظم له از نفوذ و رسوخ افکار خرافی در جامعه ایران با نقل خواب و … در باب مهدویت و ارتباط جامعه علمی دانشگاهی با این قبیل افکار ، بیمناک و نگران بودند که چگونه بین این دو شیوه تفکر میتوانید هماهنگی ایجاد کنید؟
این مرجع تقلید همچنین افزوده است: نمی دانم با توجه به مشکلاتی که گفتم چگونه می خواهید مشکل معارف اسلامی و کتاب های حوزه علوم انسانی را به گونه ای که مورد قبول دانشگاهیان باشد حل کنید فکر میکنم اگر به دنیا بگوئیم ما پاسخ بسیاری از مسائل را هنور نیافته ایم بهتر است تا این که ادعا کنیم همه چیز را می دانیم ولی درعمل نتوانیم پاسخی قابل ارائه به غرب و به روشنفکران بدهیم.
برای مشاهده ی تصویر برگه های گزارش منتشر شده توسط دکتر احمدی روی لینک های زیر کلیک کنید :
تصویر۱ – تصویر۲ – تصویر۳
انتهای پیام . م . ب
منبع : پارسینه
اینکه علمای آخر الزمان تمایل به فلسفه پیدا می کنند
دین خارج از قرآن و عترت اگر غلط نباشه قابل اعتماد نیست
خدا به ایشان خیر دهد
خدای را شکر که هنوز صدای حق و حقیقت شنیده می شود از آیت الله سیستانی به جهت اینبیانات سپاسگزاریم و از سایت شیعه نیوز نیز به خاطر انعکاس این خبر تشکر می کنیم. ترویج افکار فلسفی عبارت دیگر برای بت پرستی در قالب اسلام استاگر چه مدافعینش اینرا درک نکنند . اما هرچه حق باشد در خانه ی حجت خداست.
رواج عرفان يعني رواج مريد و مراد بازي اين يعني مرگ تدريجي جامعه ، نظرات راجع به عرفان اگر از مصدر اهل بيت باشد درست اما اگر از ناحيه ذوات مقدسه معصومين نباشد خانه برانداز است حال هركه ميخواهد مروج آن باشد .
لعنت بر ابن عربی و...
مقدس اردبیلی درکتاب حدیقه الشیعه احادیثی درمذمت فلسفه آورده رجوع کنید
.
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند