۰

تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مختلف مصر

ده‌ها شهروند مصری بار دیگر در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به مسائل مختلف از جمله ناکارآمدی دولت محمد مرسی، برکناری نظام کنونی مصر و سلب رای اعتماد از رئیس‌جمهوری را خواستار شدند.
کد خبر: ۵۶۳۹۲
۱۲:۴۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، ده‌ها تن از شهروندان مصری روز جمعه در میدان التحریر قاهره تظاهرات کردند و سرنگونی نظام و سلب رای اعتماد از محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر و تشکیل دولت نجات ملی را برای اداره مصر خواستار شدند. تظاهرکنندگان از تمام احزاب و سران سیاسی و انقلابی خواستند برای محکوم کردن موافقت پارلمان مصر با بررسی قانون قوه مقننه و درخواست برای توقف بررسی این لایحه تا زمان انتخاب پارلمان جدید مصر دوشنبه جاری مقابل مجلس شورا تجمع کنند. در همین راستا، خیابان الشیخ ریحان طی این تظاهرات شاهد تنش‌هایی بود در حالی که نیروهای امنیتی نزدیک میدان التحریر حاضر بودند چند دختر جوان مصری به سمت این نیروها سنگ پرتاب کردند اما نیروهای امنیتی واکنشی نشان ندادند و حتی تا نزدیک محوطه وزارت کشور عقب رفتند.

در شهر اسکندریه مصر هم جنبش تغییر بعد از نماز جمعه راهپیمایی را از مقابل مسجد القائد ابراهیم واقع در منطقه چراکین برگزار کرد.  پیشتر برخی از فعالان سیاسی اسکندریه برای بزرگداشت یاد خالد سعید، فراخوان برگزاری تظاهراتی اعتراض آمیز را طی امروز (شنبه) و در مقابل دادگاه کیفری اسکندریه داده بودند.  در استان "الشرقیة" مصر نیز جنبش 6 آوریل اعلام کرد که در هیچ یک از تظاهرات شهر بلبیس شرکت نمی‌کند.  این جنبش در راستای تلاش‌های همیشگی‌اش برای خدشه‌دار کردن انقلاب در بیانیه‌ای استقبال خود را از تظاهرات توفیق عکاشة تکذیب کرد و در بیانیه خود از اعضای جنبش و ساکنان بلبیس خواست در هیچ تظاهراتی شرکت نکنند.

 این در حالی است که ده‌ها کشاورز از روستاهای نزدیک مرکز بلبیس و مراکز دیگر به دعوت توفیق عکاشة مدیر شبکه الفراعین در این تظاهرات شرکت کردند.این تظاهرات در حمایت از نیروهای مسلح، پلیس و دستگاه‌های قضایی روز گذشته رو به روی دیوان اداره کشاورزی شهر بلبیس در استان الشرقیة برگزار شد.  از سوی دیگر، ده‌ها فعال حقوقی، جنبش‌های مردمی، همزمان با تظاهرات دیگر در شهرهای مختلف مصر بعد از نماز جمعه مقابل اداره امنیت شهر الاسماعیلیه در خیابان محمد علی تظاهرات کردند.  هدف از این تظاهرات اعتراض به ضرب و شتم عبدالحمید غریب سائق، شهروند مصری بود که هنگام عبور از خیابان مورد ضرب و شتم توسط افسران و معاونان پلیس بخش سوم قرار گرفته بود.

 این تظاهرکنندگان علیه وزارت کشور مصر شعارهایی سردادند و خواستار استعفای وزیر کشور و برگزاری دادگاه برای مجازات شکنجه گران این شهروند مصری شدند و در پایان از مسوولان خواستند چنین تجاوزهایی به هیچ شهروندی تکرار نشود و کرامت انسانی همگان در مراکز پلیس حفظ شود.  در راستای این تظاهرات در مصر برخی از فعالان قبطی مصر نیز در اعلام مخالفت با پرژه سد سازی اتیوپی بر روی رود نیل علی رغم دمای بالای هوا در مقابل سفارت اتیوپی در قاهره تجمع کردند و خواستار اخراج سفیر اتیوپی از مصر شدند.  به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، روز گذشته تظاهراتی هم در مقابل سفارت آمریکا در قاهره نزدیک هتل سمیرامیس برگزار شد و به درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی انجامید.

به طوری که نیروهای امنیتی از گاز اشک آور استفاده کردند و تظاهرکنندگان نیز در واکنش به سمت آنها سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.  در همین حال یکی از نیروهای گارد برای باز کردن راه خودروها تظاهرکنندگان را متفرق کرد. همچنین یک منبع امنیتی گفت: ده‌ها تن از اعضای "بلک بلاک" راه کورنیش نیل و تونل پل قصر النیل را با آتش زدن لاستیک ماشین بستند و به سمت نیروهای امنیتی حاضر در سفارت آمریکا سنگ پرتاب کردند.

منبع:ایسنا به نقل از الخلیج

انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: