۰

سازماندهی سلفی های افراطی عربستان و اروپا برای ورود به جنگ سوریه در مرزهای ترکیه

جریان‌های وهابی و سلفی که فعالیتشان در آلمان به شدت تحدید شده به سوی ترکیه سرازیر شده‌اند.
کد خبر: ۵۶۰۸۰
۱۵:۵۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، طی سال‌های گذشته جریان‌های افراطی اسلامی برای توسعه دامنه فعالیتشان در سطح دنیا به دخالت در امور آموزشی جوانان در برخی کشورهای اسلامی سرعت بخشیده‌اند. این روزها نیز برخی مراکز آموزشی دینی افراطی در کشورهای عربستان سعودی و پاکستان با همکاری برخی انجمن‌ها و بنیادهای اسلامی در ترکیه اقدام به جذب نیروهای جوان و اعزام آنان به خارج از ترکیه برای آموزش می‌کنند.

 جریان‌های سلفی و وهابی به دنبال تحدید فعالیت‌هایشان در کشور آلمان به توسعه آموزش نیروهای جوان در سایر کشورها پرداخته‌اند. این جریان‌های افراطی تکفیری با بهره برداری از برخی انجمن‌ها و بنیادهای اسلامی در ترکیه اقدام به جذب نیروهای جوان برای آموزش در مدارس دینی افراطی در عربستان سعودی، پاکستان و حتی مصر می‌کنند.

 دفتر خبرگزاری فارس در استانبول اقدام به بررسی فعالیت جریان‌های افراطی سلفی و وهابی در ترکیه و روند جذب نیروهای جوان در این کشور و اعزام آنان به خارج از ترکیه برای آموزش‌های افراطی کرد.یکی از بنیادهای اسلامی ترکیه که از حامیان فارغ التحصیلان دبیرستان‌های مذهبی ترکیه موسوم به «امام خطیب» است، در پیام کوتاهی که از طریق تلفن همراه به اعضای خود و فارغ التحصیلان این دبیرستان‌ها می‌فرستد، چنین می‌نویسد:

... این فرصت برای کسانی که از دبیرستان فارغ التحصیل شده و موفق به ورود به دانشگاه نشده و دچار دغدغه شغلی شده‌اند، فرصت بسیار بزرگی برای آموزش در خارج از کشور با بورس است...

 در آدرسی که ذیل این پیام قید شده فرم درخواست بورس در دو بخش جداگانه اطلاعات شخصی و آموزشی گنجانیده شده است.

فرم درخواست آموزش در عربستان سعودی (در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا)

 بر این اساس کلیه کسانی که به غیر از رشته پزشکی خواهان ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در کشور عربستان سعودی هستند، از سوی بنیاد انصار حمایت می‌شوند و بعد از تکمیل فرم درخواست با آنان ارتباط برقرار می‌شود.

 یکی از نکاتی که در این فرم درخواست جلب توجه می‌کند، عدم الزام برای پر کردن بخش «رشته مورد نظر» برای ادامه تحصیل در مقطع دانشگاهی است. این نکته حاکی از اهداف مذبوحانه ترتیب دهندگان این برنامه است. به عبارتی این برنامه بیش از آنکه در فکر موفقیت متقاضیان برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظرشان باشد، در پی هدایت متقاضیان به مراکز آموزشی افراطی در کشور مقصد است.

 یکی از معلمان ترکیه‌ای به نام ت. ک. که دیدگاه وی را در مورد این برنامه جویا شدیم، ماجرای یکی از دانش آموزان خود را کرد. وی با اشاره به اینکه کلیه تلاش‌هایش برای ممانعت از عزیمت این دانش آموز به مدرسه‌ای در پاکستان بی فایده بوده در ادامه تصریح کرد: معلوم نیست چه کسانی روی ذهن این دانش آموزان کار می‌کنند و معلوم نیست این ارتباط چگونه برقرار می‌شود. هیچ کدام از این مراکز آموزشی در عربستان سعودی، پاکستان و مصر در ترکیه معادلی ندارد. فارغ التحصیلان از این مدارس در آینده در ترکیه امکان کاریابی ندارند. معلوم نیست چرا می روند، انگار عقل شان زایل شده است.

 این معلم دلسوز با تاکید بر اینکه دولت ترکیه باید برای کنترل آموزش در خارج از ترکیه تدابیر جدی تری اتخاذ کند، در ادامه خاطرنشان کرد: این دانش آموز من به پاکستان رفت. وقتی دو سه سال بعد برای تعطیلات به ترکیه برگشته بود، به قدری تغییر کرده بود که او را نشناختم. محاسن بلند، شلواری گشاد و سیاه رنگ و پیراهنی سفید و بدون یقه، انگار که بیست سالش نبود و سی سالش بود...

به نظر من تنها والدین این دانش آموزان باید مراقب آنها باشند، اینکه با چه کسانی معاشرت می‌کنند، با کدام انجمن و یا بنیاد ارتباط دارند، خیلی مهم است. باید بررسی کنند این انجمن یا بنیاد دارای افکار افراطی نباشد. کسانی که از این مراکز آموزشی به ترکیه باز می‌گردند، پیدا کردن کار به کنار، حتی در هماهنگ شدن با شرایط جامعه ترکیه دچار مشکل می‌شوند. اینها با خانواده خود به مخالفت بر می‌خیزند و دوستان خود را تکفیر می‌کنند. باید مراقب بود، چونکه گروه‌هایی مانند القاعده از این مراکز آموزشی تغذیه می‌کنند.

 در ادامه بررسی موضوع با انس گ. که با پیشنهاد تحصیل با بورس در عربستان سعودی روبرو شده و این پیشنهاد را رد کرده گفت‌وگو کردیم. وی که در حال حاضر در دانشگاهی در ترکیه تحصیل می‌کند درباره ماجرای خود می‌گوید: وقتی از دبیرستان امام خطیب فارغ التحصیل شدم، به فکر ادامه تحصیل و نگرانی درباره آینده خود بودم. در آن ایام از سوی یک بنیاد افراطی با گرایش سلفی به من مراجعه شد و گفتند که برای آموزش در خارج از ترکیه به دنبال دانشجو هستند و از من پرسیدند که آیا مایلم یا نه؟ پیشنهاد جذابی بود ولی پدرم نگاه مساعدی نداشت.

 پدرم گفت: من کسی که با این بورس رفته را دیده‌ام. انگار که اصلا عقل خودشان را بکار نمی‌گیرند، بیش از حد له می‌شوند و تحت فشارند. در کل عادت به شنیدن دستور دارند و به راحتی قابل جهت دهی هستند. این عده به طرز حیرت آوری به نام دین دست به اقدامات تروریستی می‌زنند... سخنان پدرم مرا منصرف کرد و ترجیح دادم در ترکیه بمانم و به تحصیلاتم ادامه دهم.

انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: