۰

کمک مالی هنگفت ریاض و ابوظبی به امان

در حالیکه بر سر موضوع سوریه به علت همراهی نکردن کامل و آشکار امان با توطئه ضد سوری روابط عربستان و اردن تا حدی به سردی گراییده بود اما آخرین خبرها حاکی از اعلام آمادگی ریاض و ابوظبی برای ارائه کمک مالی هنگفت به امان است که این اقدام سوالاتی را در پی دارد از جمله اینکه این بار شاه اردن چه امتیازی به دیگر سران دیکتاتور عرب داده است؟
کد خبر: ۵۱۷۸۲
۱۳:۱۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز»، یک مقام آگاه در ریاض پایتخت عربستان اعلام کرد که کشور امارات به واسطه یک تصمیم سیاسی آماده ارسال کمک مالی بسیار هنگفت به خزانه عمومی کشور اردن در نزدیکترین زمان ممکن است.گفته می شود که بعد از پایان هماهنگی های فنی در امان و ابوظبی این کمک که هنوز مشخص نیست نفت مجانی یا مبلغ مالی است، در اختیار دولت اردن قرار می گیرد.

همین منبع آگاه علاوه بر مطلع بودن از کمک امارات که میزان آن مشخص نیست، خاطر نشان کرد کرد که "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان هم آماده صدور دستوری پادشاهی مبنی بر ارسال کمک مالی هنگفت به دولت اردن است.از سوی دیگر همزمان با این خبر، اعلام شده است که به زودی "عبدالله دوم" شاه اردن برای دیدار با پادشاه عربستان و دیگر مقامات بلندپایه آل سعود به ریاض سفر می کند.

کارشناسان و تحلیلگران با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر افشای یک توافق محرمانه (که البته به شکست انجامید) مبنی بر همکاری مشروط امان با توطئه بین الملل” به زودی "عبدالله دوم" شاه اردن برای دیدار با پادشاه عربستان و دیگر مقامات بلندپایه آل سعود به ریاض سفر می کند. "

برای اشغال شهر مرزی درعا واقع در مرز اردن با سوریه خاطر نشان کردند که کمک مالی هنگفت عربستان و امارات به مقامات اردنی نمی تواند بی هدف و بدون گرفتن امتیازاتی از "عبدالله دوم "باشد.البته ذکر این نکته ضروری است که همراهی نکردن کامل اردن با توطئه گران علیه ملت سوریه، منجر به آن شد که روابط امان با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس تا حدی در آن زمان که بحران سوریه در اوج خود قرار داشت، به سر بگراید.

این کارشناسان در ادامه تاکید کردند: با توجه به شکست توطئه گران غربی و عربی در سوریه و همچنین اعلام آمادگی گروه های مخالف سوری برای مذاکره با "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه، دیگر نمی توان گفت که این وعده های مالی بر سر موضوع سوریه صورت گرفته است بلکه به احتمال زیاد می تواند نشانه ای از توافق محرمانه دیگری بین سران دیکتاتور حاشیه خلیج فارس با شاه اردن برای تحت فشار قرار دادن مقامات قطر ، در راستای جنگ پنهانی که اخیرا بین وهابیون و اخوان المسلمین در منطقه در گرفته است، باشد.

به نظر می رسد که سران دیکتاتور حاشیه خلیج فارس برای کشاندن اردن به ائتلافی که اخیرا برای مقابله با تحرکات مشکوک قطر و ترکیه در منطقه تشکیل شده است، کمک مالی به اردن را در اولویت برنامه های کاری خود قرار داده اند.

منبع:اسلام تایمز به نقل از اخبار بلدنا

انتهای خبر/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: