۰

وجه مشترک انقلاب‌های عربی

تحلیلگر سیاسی اردنی خودکامگی قدرتهای حاکم، سرکوب معترضان و فساد دستگاه حاکم را دو ویژگی مشترک بین تمام کشورهای عربی دانست که شاهد انقلاب بوده است.
کد خبر: ۵۱۴۸۱
۱۶:۰۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، علی حتر تحلیلگر سیاسی اردنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: گروهک‌های مسلحانه تحت حمایت مالی برخی کشورهای عربی خلیج فارس، سوریه را به صحنه جنگ‌های چریکی تبدیل کرده‌اند.وی تصریح کرد: آنچه اکنون در کشورهای عربی در جریان است، بهره برداری از جنب و جوش مردم در راستای نقشه آمریکایی- یهودی در سطح منطقه ای است.

حتر در توضیح این مطلب افزود: غرب بر اساس طرح جدید خود، تکاپوی مردم علیه ظلم را به نفع خود مورد بهره برداری قرار داده است که نمونه آن را در مصر و تونس شاهد بودیم به این معنی که غرب انقلاب مردمی در این کشورها را به سرقت برده و مصادره کرد.به گفته وی در سوریه نیز غرب در تکاپوی ساختگی مدعی دفاع از ملت سوریه است درحالی که هدف اصلی، تخریب سوریه و مقاومت آن است.

حرکت مردمی در هر کشوری، دلایل خاص خود را دارد

این تحلیلگر سیاسی اردنی اظهار اشت: درهر کشوری دلایل خاصی منجر به بروز تکاپوی مردمی می شود از همین رو نمی توان برای انقلاب در همه کشورها، دلایل مشخصی را در نظر گرفت زیرا در این صورت ما نیز تسلیم نامهای ساختگی و فریبنده آمریکایی و یهودی می شویم.وی در عین حال تصریح کرد: نباید از دو ویژگی مشترک بین تمام کشورهای عربی که صحنه انقلاب مردمی بوده اند، غافل شد نخست: خودکامگی قدرتهای حاکم و سرکوب معترضان و دوم فساد دستگاه حاکم.

حتر افزود: دو عامل مزبور در کشورهایی که صحنه انقلاب مردمی بودند،  به اوج خود نرسیدند بلکه فساد و خودکامگی و سرکوب معترضان در کشورهایی که مردم آن حرکتی نکرده یا تکاپوی کم رنگی داشته اند به اوج رسیده است و در این خصوص می توان به برخی کشورهای عربی خلیج فارس از جمله عربستان اشاره کرد.

فساد و یکه تازی حاکمان سعودی به اوج رسیده است

وی در توضیح این مطلب گفت: فساد و یکه تازی در قدرت در بین سران عربستان به اوج خود رسیده است اما نظام حاکم آن از حمایت ناتو و دشمنان منطقه برخوردار است.

حتر در مورد ماهیت تکاپوی مردمی در برخی کشورهای عربی گفت: انقلاب میدان التحریر در مصر علیه مبارک، شکل گرفت و سپس از سوی کسانی که در آن مشارکت نداشتند، مورد سوء استفاده قرار گرفت در حالی که در سوریه گروهک های مسلح و مزدور دست به تحرکی زده اند که مردم سوریه در آن مشارکت ندارند و برخی کشورها نیز به تامین مالی این گروهک ها اعتراف کرده اند.

نامگداری اوضاع جاری همه کشورهای عربی به انقلاب، اشتباه محض است

این کارشناس سیاسی اردنی در ادامه تصریح کرد: نامگذاری اوضاع جاری در همه کشورهای عربی به انقلاب مردمی، اشتباهی فاحش است زیرا در برخی موارد گروهک های مسلح که نماینده مردم نیستند با استفاده از گروهک های لیبیایی و سعودی که از مرز ترکیه، لبنان و اردن و سایر نقاط گذشته اند، هدایت آن را بر عهده دارند.

وی در مورد روند حرکت تکاپوی مردم گفت: در مصر و تونس، استبدادگران جای خود را به نیروهایی داده اند که در تلاش هستند کسانی را که انقلاب کردند، به حاشیه برده و با دشمنان ملت هم پیمان شده اند و همین وضعیت موجب ادامه جنب و جوش مردم در دو کشور مزبور شده است.

حتر افزود: در بحرین نیز قدرت حاکم، سرکوب مردم و ظلم وستم به آنان را شدت بخشیده تا جایی که به سلاح های ممنوعه متوسل شده است.

به گفته وی، در یمن نیز با وجود سرنگونی رژیم استبدادی، اوضاع به هیچ وجه به گونه ای ثبات نیافته که بتوان از آن تحت عنوان نتایج انقلاب یاد کرد. در لیبی نیز همچنان عوامل ناتو، عامل فساد وهرج و مرج هستند اما نکته مهم تر در خصوص این کشور و نیز مصر این است که اوضاع برای کسانی که انقلاب را به ارث برده اند نیز ثبات پیدا نکرده است.

حتر در ادامه اظهار داشت: در سوریه نیز اوضاع جاری چیزی جز حضور گروهک های مسلح نیست که مسئولان سوریه با آنان برخورد دارند.

عملکرد مخالفان سوری نیز بیشتر مبتنی بر اصل طایفه ای و فاقد برنامه ای مشخص و تحت حمایت دشمنان سوریه است.

وی تصریح کرد: مخالفان سوری در تلاش هستند با استفاده از گروهک های مسلح، قدرت را در دست بگیرند هرچند می دانند در صورت موفقیت نیز قادر نیستند این گروهک ها را در اختیار گرفته و کنترل کنند زیرا هدف نهایی حامیان این گروهک ها نابودی سوریه و تقسیم آن است.

عاملان جنگ سوریه، نه مردم بلکه گروهک های مسلح هستند

حتر تاکید کرد: جنگ سوریه جنگی بین المللی است که در خاک این کشور در جریان است و عاملان آن نیز نه مردم سوریه بلکه گروهک های مسلح هستند.وی افزود: اینکه از اوضاع جاری در برخی کشورهای عربی تحت عنوان انقلاب یاد کنیم اشتباه است زیرا به عنوان مثال نمی توان اقدامات گروهک های مسلح در سوریه را انقلاب علیه فساد نامید زیرا حامیان این گروهک ها خود سردمدار فساد هستند.

انتهای خبر/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: