۰

با فقیران چگونه برخورد کنیم؟

اگرچه گدایی امری نکوهیده است اما چه بسا در میان درخواست کننده ، نیازمندانی باشند که معیار سنجش میزان بخشش دیگرانند. اگر نمی توانیم به آن ها کمک کنیم با خوشرویی آن ها رد کنیم تا خدا از ما خشنود باشد.
کد خبر: ۵۱۳۳۹
۱۳:۵۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

شیعه نیوز:امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرگز رسول خدا (صلی الله علیه واله) سائلی را منع نکرد؛ اگر چیزی داشت، به وی می داد و اگر نداشت می فرمود: خدا آن را می آورد.اهل بیت (علیهم السلام) فرموده اند: ما به غیرچیزی می دهیم تا مبادا مستحقی را رد کنیم.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که درخواست سائلی را رد می کند، اگر از پیامد منع خود آگاه بود، هرگز سائلی را رد نمی کرد.رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمود: سائل را با بذل اندک یا با نرمی و رحمت بازگردانید، چرا که کسی نزد شما و به در خانه های شما می آید که نه انسان است و نه جن و به این مظور می آید تا ببیند که شما در برابر نعمت های خداداد چه می کنید.

 امیر مؤمنان علی (علیه السلام) فرمود: مسکین فرستاده خداست [تا توانگر بی نیاز را بیازماید]، پس اگر وی نیازمند را رد کرد خدا را مردود داشته و اگر به او عطا کرد، عطایش به خداست.امام باقر (علیه السلام) فرمود: اگر درخواست شونده می دانست در بخشش چه پاداشی است، هرگز کسی سائلی را رد نمی کرد.

ادب برخورد با سائل

تکریم سائل: هرگاه نیازمندی برای رفع نیازش نزد امیر مؤمنان علی (علیه السلام) می آمد به وی می فرمود: آن را بر زمین بنویس، زیرا کراهت دارم شرم درخواست را در سیمای سائل ببینم.بخشش بی واسطه: امام صادق (علیه السلام) فرمود: پدرم گاهی سائلان را می آزمود تا قانع را از غیر آن باز شناسد و هرگاه هنگام قربانی سائلی می آمد ابتدا سر حیوان را به وی می داد؛ اگر می پذیرفت، می فرمود: آن را بگذار و از گوشت آن به وی می داد و اگر نمی پذیرفت، چیزی به وی نمی داد.

درخواست دعا از سائل: امام زین العابدین (علیه السلام) فرمود: دعای فقیر [برای بخشنده] رد نمی شود، از این رو امام (علیه السلام) به خادمش می فرمود: هرگاه به سائل چیزی دادی، از او دعای خیر بخواه.امام صادق (علیه السلام) می فرمود: مستحب است بیمار با دست خود به سائل بدهد و از او بخواهد تا برایش دعا کند.

بوسیدن دستی که دعا کرد: امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: بخشنده به سائل دست خود را ببوسد، زیرا خدا صدقه را پیش از آن که به دست فقیر برسد دریافت می کند، چرا که صدقات را خدا در می یابد.

منبع:مشرق به نقل از کتاب مفاتیح الحیاه
 
انتهای خبر/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: