۰

تغيير رژيم بحرين خواسته همه گروه‌ها و فرق اين كشور است

تنها اكثريت شيعه بحرين نيستند كه برای تغييرات سياسی قيام كرده‌اند، بلكه طيف وسيعی از گروه‌ها از جمله اهل تسنن نيز خواهان اين تغييرات هستند؛ بنابراين اشتباه است كه وضعيت كنونی در بحرين را از منشور فرقه‌ها و گروه‌های موجود در اين كشور مورد بررسی قرار دهيم.
کد خبر: ۵۰۶۴۳
۰۹:۲۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز»، كاوه افراسيابی، دكترای علوم سياسی، نويسنده و استاد دانشگاه‌های آمريكا در گفت‌و‌‌گو با ايكنا با بيان اين مطلب گفت: در طول يك سال گذشته، با وجود افزايش سركوب‌های دولت، مبارزه برای دستيابی به حقوق بشر و دموكراسی در بحرين همچنان ادامه دارد و در نتيجه اين كشمكش‌ها وضعيت اين كشور به بن‌بستی رسيده كه تنها بايد منتظر بمانيم تا ببينم چه سرنوشتی در انتظار مردم شجاع بحرين است كه به صورت خستگی‌ناپذيری برای تغيير رژيم اين كشور تلاش می‌كنند.

وی عنوان كرد: واضح است كه حمايت آل سعود از رژيم آل خليفه و اقدامات سركوبگرانه آن‌ها، همچنان ادامه خواهد داشت زيرا از يك‌سو بحرين با عربستان سعودی رابطه‌ای نزديك دارد و از سوی ديگر سعودی‌ها به دليل نظام سياسی بسته‌ای كه دارند، به شدت از انتشار انديشه دموكراسی كه نظام آن‌ها را تهديد می‌كند، هراسان هستند.

اين تحليلگر و كارشناس مسائل بين‌المللی مقيم آمريكا در ادامه افزود: نمی‌توان منكر اين مسئله شد كه ارتباط مستقيمی ميان درگيری‌های امروز برای تغيير قدرت در جهان عرب و مسئله بيداری اسلامی وجود دارد.

وی گفت: بايد اضافه كنم كه در بحرين تنها اكثريت شيعه اين كشور نيستند كه برای تغييرات سياسی در اين كشور قيام كرده‌اند بلكه طيف وسيعی از گروه‌های بحرين از جمله جماعت اهل تسنن نيز خواهان اين تغييرات هستند. بنابراين اشتباه است كه وضعيت كنونی در بحرين را از منشور فرقه‌ها و گروه‌های موجود در اين كشور مورد بررسی قرار دهيم.

افراسيابی در ادامه در مورد سياست‌های دوگانه دولت‌های غربی در مورد بحران در بحرين و سوريه، گفت: من شخصاً بارها در مورد سياست‌های دوگانه و تزوير دولت‌های غربی كه چشمان خود را بر جنايات بی‌پايان در بحرين بسته‌اند، مطلب نوشته‌ام.

استاد دانشگاه و كارشناس ايرانی مقيم آمريكا تأكيد كرد: سياست‌های دوگانه كشورهای غربی در قبال مسئله بحرين و سوريه ريشه در اين مسئله دارد كه تثبيت وضعيت موجود در بحرين در تغيير وضعيت سوريه در راستای منافع اين كشورها است؛ از اين رو كشورهای غربی و رسانه‌های آن‌ها بار ديگر به صورت آشكارا تعصبات خود را در معرض ديد عموم گذاشتند و خود ادعاهای دروغينشان مبنی بر احترام به حقوق بشر جهانی را زير سوال برد‌ند.
 كاوه افراسيابی:
سياست‌های دوگانه كشورهای غربی در قبال مسئله بحرين و سوريه ريشه در اين مسئله دارد كه تثبيت وضعيت موجود در بحرين در و تغيير وضعيت سوريه در راستای منافع اين كشورها است

كاوه افراسيابی ادامه داد: در شرح اين مسئله همين قدر بس كه به رويكرد متفاوت آن‌ها در قبال بحران در بحرين و در مقابل آن، بحران در سوريه اشاره كنم. همانطور كه می‌دانيم بحران سوريه نيز تا حد زيادی حاصل دخالت‌های كشورهای خارجی از جمله عربستان سعودی است.

وی خاطرنشان كرد: به عقيده من آل سعود بايد بدانند كه سياست سركوب آن‌ها نيازمند يك اصلاح و بازنگری فوری است در غير اين صورت شعله فشارهای آن‌ها برای تغيير رژيم در سوريه، به زودی به سوی خودشان باز می‌گردد.

اين كارشناس علوم سياسی افزود: ميان بحران بحرين و سوريه ارتباطی وجود دارد كه اگر سعودی‌ها به فشارهای خود برای برانداختن دولت دمشق ادامه دهند، بايد بهای سنگينی را در كشورهای نزديك به خود پرداخت كنند و اين يك حقيقت، ناگزير است.

افراسيابی ضمن تقدير از مواضع جمهوری اسلامی ايران نسبت به بحران بحرين، گفت: به طور مشخص و درست، ايران در مورد بحران انسانی و توسل رژيم آل سعود به افزايش اقدامات سركوبگرانه عليه مردم بی‌گناه بحرين نگران است. جدا از دولت، مردم ايران نيز بايد همبستگی خود را با مردم مظلوم بحرين نشان دهند و همانگونه كه همواره به حمايت از مردم فلسطين برخواسته‌اند، از مردم بحرين حمايت كنند.

وی تأكيد كرد: به عقيده من ايران بايد با اعمال فشار بر كشورهای عضو شورای همكاری خليج فارس، دولت‌های عربستان سعودی و بحرين را مجبور به توقف سركوب و پيش‌گرفتن گفت‌وگوهای سياسی با مخالفان كند.

اين نويسنده و استاد دانشگاه‌های آمريكا در پايان گفت: ايران همچنين بايد با فرستادن پيام‌های واضح به عربستان سعودی اعلام كند كه نگران سرنوشت مردم بحرين و سوريه كه به شدت در هم پيچيده است، می‌باشد زيرا طبيعتاً حل مسئله بحرين نيازمند همكاری‌های نزديك منطقه‌ای است.

انتهای خبر/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: