۰

آل سعود همچنان با دموکراسی و حقوق بشر دشمن خواهد ماند

يک تحليل‌گر سياسي مي‌گويد خاندان آل سعود در عربستان سعودي معترضان صلح‌جو را که خواهان دموکراسي و حقوق بشر هستند به شدت سرکوب مي‌کنند.
کد خبر: ۵۰۱۶۸
۰۹:۴۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، ده‌ها هزار تن از مردم عربستان سعودي با برپايي تظاهرات در استان الشرقيه اين کشور، به کشته شدن يک نوجوان تظاهرات‌کننده، اعتراض کرده‌اند.

علي المرار، نوجوان ۱۸ ساله عربستاني، ۲۷ دسامبر ۲۰۱۲ (هفت دي) در تيراندازي نيروي پليس به گروهي از معترضان تظاهرات‌کننده در منطقه قطيف جان باخت.

بر اساس گزارش‌هاي محلي، در اين تظاهرات معترضان ضد رژيم که بر خواست خود مبني بر آزادي زندانيان سياسي تاکيد داشتند، تعدادي از معترضان دستگير و برخي زخمي شدند.
شبکه پرسي تي‌وي با زايد العيسي، کارشناس مسائل خاورميانه در لندن مصاحبه کرده است که در ادامه متن برگردان فارسي اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد.

پرس وي‌تي: در کشوري که ادعا مي‌کند حامي دموکراسي و حقوق بشر است مي‌بينيم که سرکوب صداي مخالفان انجام مي‌شود و با مشت آهنين به کساني پاسخ داده مي‌شود که تظاهرات برپا مي‌کنند. چرا عربستان از شنيده شدن صداي مخالفان جلوگيري مي‌کند و از چه چيزي مي‌ترسد؟

العيسي: عربستان از همه چيز مي‌ترسد و وحشت دارد. در واقع عربستان کشوري است که دشمن شماره يک دموکراسي و حقوق بشر است. دموکراسي و حقوق بشر در عربستان به هيچ‌وجه وجود ندارد.

همه مردمي که با يکديگر جمع مي‌شوند تنها خواهان مشروعيت، عدالت، حقوق بشر، اصلاحات دموکراتيک و حقوق بشر و نيز تغيير دموکراتيک هستند.

اما اکنون به دليل يورش وحشيانه و مرگباري که مقام‌هاي رژيم آل‌سعود انجام مي‌دهند، افرادي که خواهان سقوط اين رژيم هستند به طور مطلق نمي‌توانند صداي خود را به گوش ديگران برسانند. رژيم آل سعود مطلقا ناتوان است زيرا از از اقدام‌هاي اين رژيم براي مقابله با گام‌هاي اساسي و ملموس به سوي اصلاحات مشهود است.

ما همواره ديده‌ايم که مقام‌هاي رژيم عربستان سعودي به سرکوب‌هاي بي‌رحمانه، خشن و خونين معترضان صلح‌جو و تظاهرات مسالمت‌آميز آن‌ها متوسل مي‌شوند. اما من بر اين باورم که اين سرکوب‌هاي خونين و وحشيانه نتيجه معکوس قابل توجهي دارد. اين سرکوب‌ها هرگز نتوانسته مردم را از حضور در خيابان براي اعتراض عليه رژيم آل سعود بازدارد.

رويکرد مشت آهنين به اعتراض‌ها در حقيقت معترضان را آب ديده کرده و به آن‌ها قوام بخشيده است و در حقيقت بايد گفت که موضع معترضان را تقويت کرده است. حتي مردمي هم که ابتدا در اين اعتراض‌هاي شرکت نمي‌کردند اکنون به اين خيزش پيوسته‌اند.

شاهد بود‌ه‌ايم که مقام‌هاي عربستان سعودي سعي مي‌کنند به مردم رشوه دهند و هشدارهاي شديد اللحني عليه معترضان صادر مي‌کنند. حتي نهادهاي سلفي‌هاي وهابي گفتند که اعتراض‌ها غير اسلامي هستند.

انتهای خبر/ خ.ن
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: