۰

آل سعود ناتوان از مهار تغییرات

در حالی که مسئولان عربستانی به شیوه های مختلف می کوشند که مانع از رشد تغییرات در این کشور شوند اما تلاشهای آل سعود دیگر ثمری ندارد.
کد خبر: ۵۰۰۹۷
۰۹:۴۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از شبستان، عبدالعزیز خوجه"، وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته تمامی شبکه های ماهواره ای که به گفته وی به صورت عمدی به درگیری های فرقه ای و اختلافات نژادی در جامعه عربستان دامن می زنند، ببندد.

"عبدالعزیز خوجه" در بیانیه خود با اعلام اینکه به زودی قوانین جدیدی در عربستان برای مبارزه با شبکه های فتنه انگیز و تفرقه انداز تصویب خواهد شد، از بسته شدن فوری شبکه هایی ماهواره ای خبر داد که در پی ایجاد فتنه و تفرقه در جامعه عربستان هستند.

در بیانیه وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان ضمن تاکید بر استحکام و صلابت وحدت ملی و همکاری در جامعه این کشور، آمده است: وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان با این گونه اقدامات و فعالیت های ن‍ژادپرستانه مخالف بوده و با شبکه های ماهواره ای که به دنبال ایجاد نفرت و تفرقه هستند، به شدت برخورد خواهد کرد.

هشدار تازه وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان در حالی مطرح می شود که وی در ماه مارس گذشته دستور داد یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور به دلیل توهین به برخی شهروندان عربستانی مقیم منطقه "نجران" در جنوب این کشور، در یکی از برنامه های این شبکه، بسته شود.

عبدالباری عطوان با اشاره به تصمیم عبدالعزیز خوجه وزیر اطلاع رسانی و فرهنگ عربستان درباره بسته شدن شبکه هایی که به فتنه طایفه ای دامن می زنند آورده است: وزیر عربستانی از تلاش خود برای بستن شبکه هایی به فتنه طایفه ای و نژادی در کشور دامن می زنند خبر داده است اما این اقدامی دیرهنگام است.

وی افزود: این اقدام از آن بابت دیر هنگام است که شبکه هایی که حامی آنها عربستان است نه تنها در داخل عربستان بلکه در سطح عربی و جهان اسلام فته افکنی کرده اند.

عطوان می نویسد: معیار برخورد وزیر فرهنگ عربستان با شبکه ها مشخص نیست و اگر مطابق با معیارهای حرفه ای و اخلاقی باشد اکثر شبکه هایی که عربستان آنها را تغذیه می کند باید بسته شوند.

وی بیان کرد: فتنه طایفه ای که وزیر عربستانی از آن سخن می گوید کم خطرتر از فتنه سیاسی شبکه های مورد حمایت عربستان نیست زیرا این شبکه معمولا در جبهه دشمنان امت هستند و خواسته های غرب و آمریکا را زمان شاغال عراق تاکنون پیاده کرده اند.

عطوان می نویسد: پولهای سعودی امت عربی و اسلامی را پاره پاره کرده است و به درگیری های طایفه ای دامن زده است و هم اکنون سحر ساحر به خودش بازگشته است.

وی افزود: از مدتها قبل شبکه های مورد حمایت عربستان در عراق، سوریه، مصر،بحرین و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به فتنه افکنی مشغول بودند و هم اکنون با شدت گرفتن اقدامات داخلی علیه نظام سعودی گویا اوضاع فرق کرده است و عربستان به دنبال قطع این شبکه هاست.

عطوان بیان کرد: آیا این جای شگفتی ندارد که وزارت خارجه آمریکا به طور رسمی از نقش برجسته شبکه های سعودی در غرب زده کردن جامعه عربی تمجید کند؟

وی گفت: معیارهای دوگانه ای وجود دارد زیرا از سویی مراکز گفتگوی میان مذاهب و ادیان با حمایت سعودی ها برگزار می شود و از سوی دیگر عربستان حامی شبکه های ضد مذهب و ادیان دیگر است.

عطوان می افزاید: نظام سعودی نمی تواند مردم خود را گول بزند و با فیلتر و ایجاد محدودیت برای رسانه ها و بازداشت فعالان سیاسی مانع ایجاد تغییرات شود زیرا دنیا تغییر کرده است و نسل جدید عربستان از وسایل جدید ارتباط جمعی به خوبی بهره برداری می کند.

وی گفت: ما نگرانیم که این تصمیم دیکته ای از سوی آمریکایی ها باشد آیا این اتفاقی نیست که این تصمیم سعودی ها چند هفته پس از گنجاندن جبهه النصره در سوریه در لیست گروههای تروریستی است؟

عطوان بیان کرد: سرزمین الحرمین نباید ماوی شبکه های تلویزنی فتنه افکن باشد. اما نکته ای که قابل تامل است شکسته شدن تابوی ترس از سوی مردم عربستان است.

انتهای خبر/ خ.ن

 
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: