۰

بی‎کاری هزاران تحصیل‎کرده عربستانی

بر اساس گزارش مطبوعات عربستانی، بیش از ۳۵۰۰ زن و مرد دارای مدرک عالیه تحصیلی از دانشگاه‎های معتبر اروپایی و امریکایی، در این کشور بی‎کار هستند.
کد خبر: ۴۹۷۷۱
۱۰:۲۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز»، میزان بی‎کاری در میان نخبگان و تحصیل‎کردگان عربستان سعودی احتمالا تا سه برابر افزایش خواهد یافت.

اشخاصی که در عربستان دارای مدارک عالیه تحصیلی هستند، از این امر شکایت دارند که در این کشور هیچ دانشگاهی به آنان پیشنهاد کار نمی‎دهد حتی با وجود این‎که در این دانشگاه‎ها نیاز به استخدام در فرصت‎های شغلی مرتبط کاملا مشهود است.

به گفته این افراد، دانشگاه‎های عربستان بی هیچ دلیل منطقی، خارجی‎ها را به اتباع این کشور ترجیح می‎دهند.بر اساس فهرستی که از سوی نخبگان و تحصیل‎کرده‎های بی‎کار عربستانی در همین خصوص تهیه شده است، دانشگاه‎های این کشور بیش از ۵ هزار خارجی را استخدام کرده‎اند.به گفته این افراد، مقامات سعودی آنان را از گرفتن مشاغلی که پیشتر خارجی‎ها در آن مشاغل استخدام شده‎اند، منع می‎کنند که این امر با آن‎چه که در قانون اساسی این کشور آمده تناقض دارد.

دانشگاه‎های عربستان معمولا شرایطی را برای اشتغال تعیین می‎کنند که داشتن آن شرایط از جانب متقاضیان غیرممکن باشد و به این ترتیب از امکان استخدام آنان عملا جلوگیری می‎کنند و یا این‎که افراد تحصیل‎کرده‎ای را استخدام می‎کنند که در مشاغل مورد نظر از تخصص مرتبط برخوردار نیستند.

شرکت‎های خصوصی نیز به همین ترتیب معمولا در مورد اتباع عربستانی تبعیض اعمال می‎کنند.بر اساس این گزارش، یکی از شرکت‎های عربستان اخیرا یکی از کارمندان این کشور که از اتباع عربستانی بوده اخراج و به جای وی یک فرد خارجی را جایگزین کرده است.شرکت مذکور که نامی از آن برده نشده، در توجیه اقدام خود، علیه این کارمند عربستانی و ۴ تن دیگر از هموطنان وی که آن‎ها نیز به همراه او اخراج شده بودند به داستان سرایی و دروغ بافی پرداخته است.

بر اساس اخبار موجود، فرد اخراج شده بر ۴ زبان خارجی تسلط داشته و قبل از آن‎که از شرکت اخراج شود دستگاه منحصر به فردی را ابداع کرده بود.یک شرکت فرانسوی نیز از این فرد عربستانی دعوت به عمل آورده بود تا به معرفی دستگاهی که ابداع کرده پرداخته و به کارمندان آن شرکت نحوه عملکرد این دستگاه را آموزش دهد.5 تن از تحصیل‎کردگان بی‎کار عربستان اخیرا به نمایندگی این گروه از تحصیل‎کردگان به گرفتن وقت ملاقات با خالد بن محمد الانقاری وزیر آموزش عالی عربستان سعودی اقدام کردند.

هرچند که در ابتدا به این افراد قول داده شد تا در تاریخ پانزدهم دسامبر با وزیر ملاقات کنند اما بعد از مدتی به آن‎ها اعلام شد که این قرار ملاقات به خاطر برنامه‎های فشرده کاری شخص وزیر لغو شده و برای آنان وقت دیگری نیز در نظر گرفته نشد.

منبع:پرس تی وی به نقل از Saudi Gazette

انتهای خبر/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: