۲

شیعیان جعفری بزرگ ترین گروه شیعیان در جهان معاصر

شیعیان در زمان حاضر در تمام نقاط جهان به نسبت های مختلف منتشر شده اند. شیعیان جعفری یا اثنی عشری بزرگ ترین گروه از آنها را تشکیل می دهند و اسماعیلی ها و سپس زیدیه در ردیف های بعدی قرار می گیرند.
کد خبر: ۴۹۱۱۶
۱۱:۱۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، بیش ترین تجمع شیعیان از کشورهای ایران، عراق، لبنان، سوریه، هند، افغانستان، پاکستان و قفقاز آغاز می شود و تا ترکیه، تانزانیا، نیجریه و دیگر کشورهای شمال آفریقا ادامه می یابد. در حال حاضر آمارهای صحیحی از تعداد واقعی آنها در هر کشور وجود ندارد اما در کل تمام آن ها به 300 تا 400 میلیون نفر می رسند.

کشور هندوستان با 85 تا 100  میلیون شیعی دارای بزرگ ترین تجمع از شیعیان است و شیعیان در این کشور با سعی و تلاش خود به مقام ها و پست های بالایی رسیدند که رییس جمهور سابق هند و پدر اسلحه هسته ای هندوستان «عبدالکلام زین العابدین» یکی از آنهاست.

کشور جمهوری اسلامی ایران نیز که 94 درصد از کل جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند نیز بزرگ ترین تجمع شیعیان محسوب می شود، بعد از آن کشور پاکستان قرار دارد که تعداد شیعیان آن 64 میلیون تن هستند، از بارزترین شخصیت های شیعی این کشور می توان به موسس پاکستان جدید که رهبری آن را بعد از استقلال به عهده گرفت اشاره کرد.

ترکیه در رده بعد از پاکستان قرار می گیرد که در آن 25 میلیون شیعی معادل یک سوم از کل جمعیت این کشور زندگی می کنند. عراق با 70 درصد از کل جمعیت  و یمن با 43 درصد که اغلب در شمال زندگی می کنند در رده های بعدی قرار دارند. علاوه بر اینها کشور سوریه نیز که شیعیان 23 درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می دهند در رده های کشورهایی قرار دارد که بیشترین تعداد شیعیان در آن ساکن هستند، رییس جمهور کنونی این کشور نیز از شیعیان است.

در نیجریه بعد از انقلاب اسلامی ایران شیعیان به طور چشمگیری افزایش یافتند و به 10 ملیون نفر رسیدند که در ایالت های مختلف پراکنده شده اند. شیعیان در کشورهایی همچون آذربایجان، بحرین و لبنان و افغانستان اکثریت را به خود اختصاص می دهند. در کشور عربستان نیز شیعیان در منطقه الشرقیه که 97 درصد از ذخیره های نفتی عربستان در آن قرار دارد زندگی می کنند. به دلیل مهاجرت لبنانی ها، عراقی ها و هندی ها به کشورهای همسایه، تشیع در بسیاری از آنها رواج پیدا کرد و گروه زیادی به دلیل وجود شیعیان شیعی شدند.

منبع: شفقنا به نقل از الکفیل

انتهای خبر/ ف . ک
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
علی
-
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
اعتبار سایتتان با این آمار من در آوردی کلهم زیر سوال است!
94 درصد ایران شیعه؟ حالتان خوب است؟ حداقل 10 میلیون سنی در ایران زندگی می کنند.
نکته جالب 25 میلیون شیعه در ترکیه 64 میلیون در پاکستان و 100 میلیون در هندوستان است....!!
به خدا مغز آدم سوت می کشد فققط می تونم بگم جمع کنید بابا........
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
هندوستان وپاکستان و بقیه درسته ولی دو اشتباه در مطلبتان وجود دارد:
1-شیعیان افغانستان 30 درصد کشور هستند.
2- ترکیه و سوریه : مجموع علوی ها و شیعیان این مقداراست!
یک افغانی