SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:به گزارش «شیعه نیوز»، تقریباً دو سال پیش بود که قیام مردم مصر برای سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهور مستبد این کشور باستانی به اوج رسید. در تجمعات پرشور آن روزهای میدان التحریر، مردم از همه مذاهب و گرایشات سیاسی و اجتماعی مصر حضور فعال داشتند و امیدوار بودند که پس از سرنگونی دیکتاتور، وضعیت برای همه بهتر شود. مبارک سرانجام سقوط کرد و همانطور که انتظار میرفت، آزادی های سیاسی و مذهبی بیشتر شد اما نه برای همه؛ در این میان برخی گروهها به شدت قدرت گرفتند و در مقابل، برخی دیگر که در اقلیت بودند با محدودیت های بیشتری نسبت به دوران مبارک مواجه شدند. پس از قدرت گرفتن اخوان المسلمین در مصر، این نگرانی در ذهن اقلیت های مذهبی مصر پیش آمد که با توجه به حضور برخی طیف های تندرو در این گروه، چه سرنوشتی در انتظار اقلیتهای مسیحی و شیعه مصر خواهد بود؟
رشد تعصبات مذهبی و عدم تحمل عقاید پیروان سایر مذاهباقلیتهای مذهبی مصر میگویند پس از سقوط رژیم مبارک، برخی گروههای سیاسی و مذهبی از جمله اسلامگرایان سنی در مصر قدرت گرفته اند اما این مسئله موجب بهبود وضعیت همه اقشار مذهبی مصر نشده است. با شدت گرفتن تعصبات مذهبی در بین اکثریت مسلمان سنی مصر، اقلیت های مسیحی و شیعه مصر با مشکلات و محدودیت های بیشتری مواجه شده اند.
گزارش کمیسیون بینالمللی آزادی های مذهبی در مورد وضعیت اقلیت های مذهبی مصر در سال 2012 نشان میدهد که متأسفانه تبعیض، عدم تحمل عقاید و بی احترامی به حقوق پیروان سایر ادیان و حتی پیروان مذهب شیعه – که در این گزارش از آنها با نام «مسلمانان مغضوب» نام برده شده- در مصر امروز امری کاملاً عادی و شایع است.
در دادگاهها و محکمه های قانونی مصر عموماً یک جو غفلت و بیتفاوتی در مورد تضییع حقوق اقلیت های مذهبی این کشور حاکم است و شکایات مربوط به حملات بنیادگرایان سنی به کلیساهای مسیحیان و مساجد شیعیان چندان جدی گرفته نمیشود.
این گزارش در ادامه می افزاید: « نیروهای نظامی و انتظامی مصر در اغلب موارد با افرادی که برای دفاع از حقوق مذهبی خود دست به اعتراض میزنند به شدت برخورد میکنندو مقامات قضایی کشور بارها پیروان سایر مذاهب را با اتهاماتی همچون کفرگویی و ارتداد، تحت پیگرد دادهاند. از همه بدتر اینکه رسانه ها و تلویزیون دولتی مصر گاهی سنی ها را به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اعمال خشونت بر علیه شیعیان و مسیحیان فرا میخوانند.
شیعیان یا همان مسلمانان مغضوبشیعیان گرچه مانند سنی ها مسلمانند و در بسیاری از آیین های مذهبی با آنها اشتراک دارند اما به دلیل پایبندی به برخی اعتقاد و مناسک مذهبی خاص، تندروهای سنی به رهبری وهابیون آنها را افرادی منحرف از دین و مشرک میخوانند؛ و حتی بعضاً حکم به کشتن آنها میدهند. نفوذ گسترده چنین تفکراتی در اکثر کشورهای اسلامی موجب شده است تا شیعیان مصر نیز در دوران پس از سرنگونی مبارک نیز روی آرامش را نبینند.
هیچ آمار رسمی از تعداد شیعیان مصر وجود ندارد اما رسانه های مصر بسته به گرایشات سیاسی و مذهبی خود تعداد آنها را از 50 هزار تا 2 میلیون نفر تخمین میزنند. اگرچه نمیتوان در مورد تعداد واقعی شیعیان اظهار نظر کرد اما کاملاً مشخص است که پیروان این مذهب، برای برگزاری مراسمات و آیین های مذهبی خود با محدودیت های مختلفی مواجهند.
محمد الدرینی، یکی از فعالان حقوق شیعه در مصر ضمن اشاره به اعمال سختگیری های دولت مبارک بر شیعیان این کشور میگوید: « مشکلات شیعیان در زمان حکومت حسنی مبارک هم کم نبود. با این وجود ما به هرترتیب قادر بودیم راهی برای انجام مناسک مذهبی خود پیدا کنیم اما اکنون اوضاع بدتر شده است».
این فعال مذهبی در ادامه با مطرح کردن این موضوع که در هفته های گذشته صدها نفر از شیعیان به دلیل ترس از برخوردهای قهرآمیز حکومت و تندروهای سنی، قید حضور در مراسمات مذهبی خود را زده اند، میافزاید: « من قصد ندارم در اینجا به مسئله عدم حضور شیعیان در رده های سیاسی کشور صحبت کنم، چرا که هنوز ساختار سیاسی مصر جدید به صورت کامل شکل نگرفته است؛ اما در مورد مشکلات موجود برای برگزاری مراسمات و آیین های مذهبی خود حق داریم که اعتراض کنیم. از زمان سقوط رژیم قبلی تاکنون ما هیچگاه نتوانسته ایم آیینهای مذهبی خود را در با آرامش به انجام برسانیم».
مسیحیان مصر؛ سرخورده از وضعیت امروزاقلیت مسیحی مصر که عموماً از نژاد «قبطی» هستند، تقریباً 10 درصد از جمعیت 83 میلیون نفری مصر را تشکیل میدهند. آنها نیز به امید رسیدن به فردایی بهتر، در تظاهراتهای گسترده بر علیه رژیم مبارک حضور یافته و در سرنگونی دیکتاتور مصر نقش آفرینی کردند. با سرنگونی مبارک اما تغییر مثبتی در وضعیت قبطی های مصر دیده نشد.
جوزف ابراهیم، یک قبطی مسیحی 48 ساله است که 2 سال پیش در صف مقدم معترضین به حکومت استبدادی مبارک قرار داشت و تا زمان سقوط رژیم هرگز صحنه را ترک نکرد. وی که یک کارمند ساده و پدر دو فرزند است در این مورد میگوید: « من در تظاهرات شرکت کردم زیرا میخواستم یک جامعه آزاد داشته باشیم؛ جامعه ای که در آن مسیحیان و مسلمانان بتوانند با برادری و عدل در کنار هم زندگی کنند. ما برای تغییر قیام کردیم اما اکنون میبینیم که هیچ چیز برای اقلیت های مذهبی کشور عوض نکرده است. البته نمیتوانم بگویم تغییری انجام نشده است، چرا که تغییراتی رخ داده است؛ اما در جهت منفی».
هیچ مخالفتی پذیرفته نیستتنها اقلیت های مذهبی نیستند که از قدرت گرفتن سلفی ها در مصر ابراز نگرانی میکنند. فعالان حقوق بشر میگویند برخی گروههای تندرو مصر هیچ صدای مخالفی اعم از مذهبی، سیاسی یا اجتماعی را تحمل نمیکنند.
چند ماه پیش در یکی از پارک های شهر بندری سوئز، مرد جوانی که در کنار نامزدش نشسته بود هدف حمله سه مرد تندروی سلفی قرار گرفت و کشته شد.
نامزد این مرد جوان واقعه را اینگونه توصیف میکند: « ما روی نیمکتی در پارک نشسته بودیم که سه مرد که ریشهای بلندی به سبک سلفی ها داشتند به ما نزدیک شدند. آنها با خشونت از ما در مورد رابطه مان سوال کردند و در نهایت با همسرم درگیر شده و او را تا سر حد مرگ کتک زدند».
حسین عید، پدر جوان کشته شده نیز حیرت و حزن خود از کشته شدن فرزندش را چنین ابراز میدارد: « پسر من هیچ خطایی مرتکب نشده بود. اصلاً حتی اگر خطایی هم از او سر زده باشد، آیا سزایش مرگ بدون محاکمه بود؟»
نویسندگان و فعالان مدنی مصری هم اوضاع بهتری ندارند. اگر آنها در زمان رژیم مبارک تنها از زندانی شدن می هراسیدند اکنون باید نگران از دست دادن جانشان هم باشند.
عبدالجلیل الشرنوبی، نویسنده سرشناس مصری در این خصوص میگوید: « در زمان حسنی مبارک اگر کسی بر خلاف منافع حکومت اظهار نظر میکرد، به سرعت محاکمه و زندانی میشد اما اکنون برخی طرفداران تندروی حکومت حتی از کشتن مخالفان نیز ابایی ندارند».
وضعیت اقلیتهای مذهبی در مصر نگران کننده استقدرت گرفتن برخی گروههای تندرو مذهبی در مصر، و تخلفات متعدد آنها در به رسمیت شناختن حقوق شیعیان و مسیحیان این کشور موجب شده است تا کمیسیون بین المللی آزادیهای مذهبی از مجامع بین المللی بخواهد که توجه ویژه ای به مسئله تضییع سازمان یافته و کاملاً محسوس حقوق اقلیت های مذهبی در مصر مبذول دارد.
منبع: شفقنابه نقل از پایگاه حقوق بشر آفریقا
انتهای خبر/ ف . ک