۰
گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا

اسلام به عنوان نیروی کلیدی در سیاست جهانی تقویت شده است

مرکز «وودرو ویلسون» نوشت: شکست دولت‌ها در ارائه خدماتی که گروه‌های مذهبی را تامین کنند، مذهب به ویژه اسلام را به عنوان یک نیروی کلیدی در سیاست جهانی تقویت کرده است.
کد خبر: ۴۸۸۹۹
۱۰:۱۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز»، مرکز ویلسون در مقاله‌ای با تاکید بر اینکه منابع اطلاعاتی آمریکا از آینده عملی برای اسلام گرایان خبر می دهند، نوشت: طبق آخرین منابع شورای اطلاعات ملی آمریکا، اسلام گرایان به احتمال زیاد در آینده بازارگرا تر و کارآفرین‌تر از گذشته خواهند بود. گزارش روندهای جهانی 2030:جهان های جایگزین به بررسی آنچه جهان می تواند در دهه های آینده باشد، می پردازد.

*اسلام گرایان در آینده «کارآفرین تر و کارگشاتر» می شوند

این گزارش پیش بینی می کند که اسلام و دیگر ادیان نقش پررنگ تری در سیاست جهانی خواهند داشت؛ با این حال در خاورمیانه، عملگرایی سیاسی می تواند به کمک جامعه مدنی رو به رشد که تولید نسل جدیدی از رهبران کارآفرین، عملگرا و اجتماعی را آغاز کرده است، از ایدئولوژی پیشی بگیرد.این گزارش همچنین حاکی است که در صورتی که عملگرایان موفق به بهبود وضعیت اقتصادی نشوند، اسلام گرایان افراطی می توانند محبوبیت جامعه را با ارائه یک مدل غیر غربی به دست آورند.

* اسلام، به عنوان یک نیروی کلیدی در سیاست جهانی تقویت شده است

احتمالا نقش اختصاص داده شده به مذهب و جامعه ، کانون این مباحث ایدئولوژیکی در تمام جوامع قرار می گیرد. با توجه به افزایش جهانی دموکراتیزاسیون و آزادی های سیاسی که اجازه می دهد فریادهای مذهبی دوشادوش تکنولوژی های پیشرفته ارتباطی شنیده شود و همچنین شکست دولت ها در ارائه خدماتی که گروه های مذهبی را تامین کنند، مذهب به ویژه اسلام را به عنوان یک نیروی کلیدی در سیاست جهانی تقویت کرده است.

توانایی سازمان های مذهبی در تعریف هنجارهای حکومت در اصطلاحات دینی و طرفداران اقتصاد و عدالت اجتماعی در طول یک دوره از تحولات اقتصادی جهانی، به احتمال زیاد موجب بالابردن امتیاز اعتقادات و باورهای مذهبی در سیاست های جهانی می شود.

در این عصر جدید، ‌عقاید مذهبی، نقش آفرینان و موسسات مربوط به آن، به طور فزاینده ای در میان عموم مردم و نخبگان در سطح جهان نفوذ پیدا خواهند کرد.

اسلام سیاسی، پس از آغاز اشتباه «جبهه نجات اسلامی» انتخابات در الجزیره  بیش از 20 سال پیش، در حال تبدیل شدن به قدرت در جهان اهل تسنن است.

از تشکیل «حزب عدالت و توسعه» در ترکیه،  «حزب عدالت و آزادی» در مصر، در تونس تا شکل گیری حماس در غزه و پیروزی های بالقوه اسلامی در لیبی، چشم انداز خاورمیانه در عمق مسیر در حال تغییر است.

احزاب اسلامی مانند گروه هایی که در مصر با درخواست‌هایی برای توسعه امنیت شبکه برای طبقه متوسط پاسخ داده اند، هزاران شغل به بخش عمومی اضافه کرده و یارانه ها را در مواد غذایی و انرژی حفظ کردند. این سیاست ها پایدار نیست. احزاب اسلامی حاکم آینده، بازارگراتر شده، اخوان المسلمین و سپاه های جدیدتر و جوان تر و دیگر گروه هایی که به رشد اقتصادی کمک کنند، را قدرتمندتر می کنند.

در طول زمان، عملگرایی سیاسی می تواند به کمک جامعه مدنی رو به رشد که تولید نسل جدیدی از رهبران کارآفرین، عملگرا و اجتماعی را آغاز کرده است، را تقویت کند؛ چیزی که رژیم های اقتدارگرا به طور مداوم آن را فرو نشاندند.

دموکراسی اسلامی تقریبا به انواع رنگ های مختلف سیاسی جهش پیدا خواهد کرد. احزاب اسلامی تونس از یکدیگر متفاوت خواهند بود؛ با این حال همه آنها سعی می کنند در این دوران مسئولیت مشروعیت خود را به اثبات برسانند.

در سوریهِ پس از سقوط اسد، احتمال می رود که یک ائتلاف مدنی سنی متشکل از اخوان المسلمین، اقلیت های مذهبی، دروزی ها، کردها و دیگر گروه ها به قدرت برسد. قبل از به قدرت رسیدن «حافظ اسد» بیش از 40 سال پیش، احزاب مدنی سنی در دولت های مکرر و ناپایدار در دمشق حکومت می کردند. ممکن است سوریه به دهه 1960 میلادی خود برگردد.

در عراق، دولت نشانه هایی از بازگشت نشان می دهد؛ در این مورد شیعیان مایل هستند که در قدرت با سنی ها و کردها سهیم باشند.

اگر فساد و بیکاری مزمن ادامه یابد، یا اگر بخش زیادی از نیروهای فقیر کار احساس کنند که زندگی شان با انتخاب دولت های دموکراتیک هیچ اثری از پیشرفت نداشته است، ممکن است به سمت رهبران سیاسی که رویکردهای افراطی تری ارائه می دادند بازگردند.

اسلام گرایان ممکن است با توجه به تعهدات خود نسبت به اصول مذهبی محافظه کار، محبوبیت بیشتری در میان مردم پیدا کنند که این، ارائه یک جایگزین مشخص برای نظام سرمایه داری و دموکراسی غربی است.

*رسانه های اجتماعی چگونه در تسریع فرآیند توانمندسازی فردی موثرند؟

زنان در طور تاریخ در مهارت های آموزشی و مداخله در بازار اقتصاد عقب مانده اند. اخیرا آنها به کاربران پرکار و مصرف کنندگان شبکه اجتماعی تبدیل شده اند. اگر چه برخی از نقاط داده بین مشارکت آنلاین و رادیکالیزه شدن زنان مسلمان، نشانه ای از قدرت و همبستگی زنان به مراتب بیشتر از گذشته است.

زنان مسلمان از جوامع آنلاین، برای رسیدن به یک «فضای امن» فرای شبکه های اجتماعی روزمره خود استفاده می کنند تا مسائلی مانند برابری جنسیتی، حقوق زنان و نقش زنان در حقوق اسلامی را به بحث بگذارند.

مشارکت در شبکه های اجتماعی و آنلاین، سکوی پرتاب آنها در سواد، درآمد و دسترسی است و زمانی که تا سال 2030 گسترش یابد، به احتمال زیاد تعداد فزاینده ای از زنان مسلمان در انجمن های آنلاین شرکت کرده و به طور بالقوه بر جوامع و حکومت خود موثر خواهند بود.

منبع: فارس به نقل از مرکز ویلسون

انتهای خبر/ خ.ن
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: