۰

اخبار ضد و نقیض از اعتصاب عمومی در تونس

در حالی که اتحادیه کل مشاغل تونس از چندی پیش برای برگزاری اعتصاب عمومی که قرار بود فردا برگزار شود فراخوان داده بود، اخبار ضد و نقیضی در مورد برگزاری و یا لغو آن شنیده شده است.
کد خبر: ۴۸۷۶۶
۰۹:۰۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز» به نقل از فارس، با وجود اینکه برخی اخبار حاکی از این است که اتحادیه کل مشاغل تونس و دولت موقت بر سر لغو اعتصاب عمومی که قرار بود فردا برگزار شود، به توافق اولیه دست یافته‌اند، هنوز اخبار ضد و نقیضی در این خصوص شنیده می‌شود.

این اخبار در حالی اعلام می‌شود که اتحادیه کل مشاغل، بزرگترین اتحادیه شغلی تونس قرار بود فردا اعتصاب عمومی برگزار کند.

در این میان، «بلقاسم العیاری» عضو دفتر اجرایی اتحادیه مشاغل تونس امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به توفق اولیه دولت موقت و اتحادیه مشاغل در مورد برخی مسائل، آن را مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود: بر اساس این توافق، دولت موقت تمام شروط اتحادیه مشاغل را پذیرفته و اتحادیه مزبور نیز اعتصابی را که قرار بود فردا برگزار شود، لغو کرده است.

به گفته وی، قرار است پیش نویس این توافقنامه در اختیار هیئت اداری اتحادیه قرار داده شود تا نظر مثبت یا منفی خود را در این مورد اعلام کند.

«خلیل الزاویة» وزیر امور اجتماعی تونس نیز گفت: دولت موقت و اتحادیه کل مشاغل در مورد لغو اعتصاب عمومی به یک توافق اولیه دست یافته‌اند و قرار است هیئت اداری اتحادیه، فردا پیش نویس این توافق را امضا کند.

منابع دولتی تونس نیز در این باره اعلام کردند که توافق اولیه بین اتحادیه مشاغل و دولت موقت، دارای نکات متعددی است که مهم ترین آن لغو اعتصاب عمومی اتحادیه مشاغل است و قرار است دولت نیز در مقابل موافقت اتحایه با لغو اعتصاب، فعالیت کمیته‌های حمایت از انقلاب را متوقف کرده تا این کمیته‌ها از طریق قضائی منحل شوند.

این درحالی است که دفتر مرکزی اصناف تونس، کمیته‌های حمایت از انقلاب را متهم کرده است که سه شنبه گذشته در مراسم بزرگداشت «فرحات حشاد» بنیانگذار اتحادیه مشاغل، به رهبران آن حمله کرد.

در مقابل «سمیر الشفی» معاون دبیر کل اتحادیه مشاغل تونس به خبرنگار فارس گفت: تصمیم برای برگزاری اعتصاب همچنان به حال خود باقی است و اتحادیه مشاغل بر احقاق حقوق خود تاکید دارد و برای لغو اعتصاب شروطی را مطرح کرده است.

وی تاکید کرد که اتحادیه مشاغل تونس از حمایت اتحادیه بین‌المللی اصناف برخوردار است.

در این میان ناظران سیاسی بیم دارند که روند حوادث و تغییرات جاری، بار دیگر تونس را به سمت تکرار سناریوی پنجشنبه سیاه در سال 1978 سوق دهد.

در آن سال پس از اینکه اتحادیه مشاغل برای برگزاری نخستین اعتصاب عمومی در کشور فراخوان داد، بسیاری از شهرهای تونس به صحنه درگیری شدید بین تظاهرات کنندگان و ارتش تبدیل شد که چند کشته نیز برجای گذاشت.

«سامی الطاهری» عضو دفتر اجرایی اتحادیه مشاغل نیز گفت: تصمیم برگزاری اعتصاب عمومی همچنان پابرجاست و فقط هیئت اداری است که در مورد برگزاری و یا لغو آن صلاحیت داشته و تصمیم نهایی را اعلام خواهد کرد.

انتهای خبر/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: